Bosporus, here we come

Artikelindeks

Det er en meget trafikeret vandforbindelse mellem Middelhavet og Sortehavet, og hvert år scenen for en gigantisk folkefest, når der sejles kapsejlads i det strømfyldte og meget trafikerede farvand.

Fredagens resultater lover rigtig godt for fremtiden for den danske besætning. Dagens 8 sejladser gav følgende placeringer: 2, 4, 4, 3, 6, 8, 7, 5. Rasmus Køstner; "Vi har forstået at sætte den nye Extreme40 op, så vi fartmæssig er rigtig godt på vej. De første sejladser fredag blev sejlet i stabil vind, op til 14 knob, på fladt vant i fralandsvind. De sidste sejladser faldt vinden en smule og vi blev ramt af en tyvstart.

Halvvindsstarterne er stadig en kæmpeudfordring for den danske besætning, og en disciplin, der kun kan øves ved at deltage i endnu flere sejladser. Udfordring nr. 1, er at der er 8 hidsige Extreme40 på startlinjen, Udfordring nr. 2 er at hastigheden og accelerationen er enorm, altså skal der handles ekstrem hurtigt.

For den danske besætning, ligger der en udfordring nr. 3, at det er absolut ikke ligegyldigt hvilke konkurrenter de ligger ved siden af. Helst ikke de allerbedste teams, The Wave – Muscat, med den engelske multihull specialist Leigh McMillan eller Oman Air med amerikanske Morgan Larson på pinden. McMillan har deltaget i Extreme seriens siden 2006 og Larson har blandt andet 4 AC kampagner på CVet.

Begge forstår de at få lidt mere højde ud af båden, specielt i starten, og de har også det ekstra gear, så er de endelig nede i feltet, kan de altid sejle sig op.

Her har Rasmus Køstner og Jes Gram Hansen stadig meget af lære, Rasmus fortæller: "Vi lavede fredag en tyvstart, og så er det stadig meget svært for os at komme igen i feltet". Det er et område vi har fokus på, altså muligheden for at sejle sig fremad i feltet - og vi kan da allerede se forbedringer. Der er 2 vigtige elementer, et er hastighederne høje og banerne korte. Så tidsrummet, hvor besætningen kan skabe forbedringer er yderst begrænset. Modsat skaber "stadium sejlads" konceptet, meget tæt på land, ofte nogle vindstyrke og vindretnings udfordringer, der konstant skaber muligheder.

Det vigtigste SAP Sailing Team kan tage med sig fra Tyrkiet er, at de ikke længere skal betragtes som feltes nybegyndere. Udmeldingen fra Rasmus Køstner og Jes Gram Hansen var ved sæsonstart, "- Giv os 2012 til, at få styr på det hele, så vil vi i løbet af sæsonen slå alle konkurrenter ind imellem". Allerede i Act 3, viser resultaterne at teamet er komet forbi det punkt. Først torsdagens sejladser, nu fredagens sejladser, var de hidtil bedste for SAP Extreme Sailing. Teamet ligger nu stabilt midt i feltet, men en aktuel 5 plads i hele serien. De holder fart med de førende teams, som sejles af nogen af verdens allerbedste besætninger. Målet om at vinde turneringen senest i 2014, er på den baggrund slet ikke urealistisk."

Se videoen med Jes Gram på næste side:







Kort Nyt

Kom med om bord på en Swan 98 - se video

★ Interview & Portræt

★ Interview, Ib Kunøe: Om bord hos Mr. X-Yachts

Motor

Princess Yacht X95 på vandet

Bådudstillinger

Copenhagen Boat Show 2020 aflyses - vender stærkt tilbage næste...

Sejlsportsliga

Sejlsportsligaen starter sæson nu!

★ Test af sejlbåde

★ Utzon Spidsgatter: Nuttede ”Snuller” - en præmiesluger

Kort Nyt

Brand om bord: Overlæge peger på fire årsager

Kapsejlads

Ny sejlads: ”Af kærlighed til sejlsporten”





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Princess Yacht X95 på vandet

Fairline Yachts solgt til RiverRock

Stor interesse for kabinebåde

Ny motorbåd er en genfødsel af klassiker