America’s Cup: Det store øjeblik er kommet

”En ting er sikkert, og historien bakker det op: Den hurtigste båd under de forhold der sejles i, vil vinde den 36. America’s Cup”
Sådan skriver sejlsportsmediet Live Sail Die, på dagen inden dagen. Onsdag starter nemlig den America’s Cup-finale, som sejlerfans verden over har ventet på, lige siden den eftermiddag på Bermuda i 2017, hvor Emirates Team New Zealand vandt den 35. America’s Cup. Og de fleste ser ud til at holde på at kiwierne stadig er hurtigst.

Terningen er kastet
Corona har ikke stoppet årets America’s Cup-sejladser, men har alligevel sat sine spor. En fem dages forsinkelse på grund af lock down har betydet at begge hold er blevet tvunget til at tage det skæbnetunge valg om hvilket setup (foils, sejl) de vil bruge finalen igennem allerede i mandags. Begge hold har altså besluttet hvilke forhold de tror vil præge finaledagene.

15/12/20 - Auckland (NZL)36th America’s Cup presented by PradaPRADA ACWS Auckland 2020 - Practice Races Day 3Emirates Team New Zealand, Luna Rossa Prada Pirelli Team

Historisk chance
Dermed er scenen sat for en af sejlsportens største øjeblik. Luna Rossa har en historisk chance nu, og de ved det godt. De har en hurtig båd, de sejler den godt, laver imponerende præcise manøvre – og de har en rorsmand, som er en af verdens skarpeste matchrace-sejlere.

Også et matchrace
Selv om det overordnet set er en konkurrence om hvem der kan skabe den hurtigste båd, er der nemlig andre parametre på spil: Startfasen har vist sig at være meget vigtig, så snart de to både involveret har et nogenlunde lige fartpotentiale. Krydser man foran sin modstander efter start, også i en AC-75, så er man i kontrol. Luna Rossa fik ikke sin plads i finalen kun ved at være hurtig, men også ved at vinde starterne, og kunne sejle båden i såkaldt ”high mode” efter start, det vil sige presse så meget højde ud af båden, at modstanderen falder ned i læ og havner i vindskyggen.

To forskellige både
Der er spekuleret meget i forskellene mellem de to både, og de fleste (bookmakerne inklusive), regner det forsvarende hold for det hurtigste. Der er mange forskelle mellem bådene, også mange som ingen udenfor inderkredsen kender til – men den mest væsentlige er, at Team New Zealand sejler med mindre foils, med en lidt anden form en italienerne. Italienerne kan dermed nemmere løfte sin båd ud af vandet, når vinden er svag – men bærer mere drag med sig, og det koster på topfarten, ikke mindst når vinden er frisk. Team New Zealand har trænet med en stor gennaker, og det forventes at de vil bruge det sejl i let vind, for at kompensere for svagheden omkring foilstørrelse.

spithill burling bermuda june 16 2017

Vinden bestemmer
At ramme tryk og vindskift på banen rigtigt, og ikke mindst have de rigtige sejl og de rigtige foils til dagen, er også afgørende aspekter. Begge hold har et helt team bestående af verdens bedste vejreksperter på lokale forhold, som har analyseret forholdene på alle baner der er i spil, igennem tre år. Nu skal det vise sig, om de er i stand til at komme med de rigtige kald, når øjeblikket er inde.
Vejrudsigten for onsdag er nordvestlig brise 12-17 knob.

Finalen sejles med to sejladser hver dag, startende i morgen onsdag (mere præcist klokken fire natten til onsdag, dansk tid).
Derefter er der finalesejladser fredag, lørdag, søndag og mandag.

Man fortsætter med at sejle hver dag, indtil et af holdene når syv sejre.

Her kan du se Nathan Outteridge varme publikum op inden den store dag.







Kapsejlads

Tyskland vil ind på offshore scenen

Kapsejlads

X Yachts Gold Cup: Stadig plads

Kapsejlads

ORC EM: Aschenbrenner forsøger at forsvare titlen





Udvalgte artikler *