Youths America's Cup: 4 fra Hellerup sejlklub godkendt som udfordrer

Hvis midlerne kan skaffes - så skal fire danske sejlere under Hellerup Sejlklubs stander, deltage i verdens mest prestigefyldte kapsejlads for unge, Youth America’s Cup. Sejlerne og klubben har modtaget den fantastiske besked, at stævneledelsen fra Royal New Zealand Yacht Squadron har accepteret holdets titeludfordring.  De kan altså fra i dag offentliggøre, at de dermed er udtaget til at deltage i verdens mest prestigefyldte ungdomskapsejlads, Youth America’s Cup.

Foilende monohul
Kapsejladsen sejles over tre stævner i Auckland i starten af 2021 i perioden 18. februar til 12. marts mellem seniorernes Prada Cup Challenger Series og America’s Cup. Indtil videre skal 17 ungdomsbesætninger fra 12 nationer kæmpe mod hinanden, og det forventes at byde på topklasse kapsejlads. Der kapsejles i højteknologiske foilende monohull både, som er mindre kopier af seniorernes America’s Cup både. De specialbyggede AC9F både til stævnet forventes at nå helt op omkring 30 knob eller ca. 60 km/t. De deltagende hold skal bestå af to drenge og to piger. Formatet består af tre forskellige stævner i slutningen af 2020 og starten af 2021. Stævnet foregår i tilknytning til selve America’s Cup, der har fundet sted siden 1851, og det afholdes af den forsvarende America’s Cup vinder fra New Zealand.

Topplacering
De fire sejlere kan se frem mod et hårdt træningsprogram, men forventer at være klar, når første afdeling af Youth America’s Cup sejles i november 2020. Mads Poder Witzke, der er skipper, mener ikke at en topplacering er urealistisk: ”Det bliver en kæmpe udfordring og oplevelse, men vi stiller op for at ende øverst på podiet. Det er jo en helt ny type båd, der skal sejles i, så alle hold har gode muligheder for at vinde med den rette træning. Vi går ydmygt til opgaven, har ryddet kalenderen og er indstillet på, at der skal arbejdes hårdt fra nu af. Vi har en fantastisk opbakning fra Hellerup Sejlklub, og vi ser frem til at repræsentere Danmark og klubben. De næste par måneder skal vi som hold sammensejles i traditionelle kølbåde, inden træningen primært kommer til at foregå i foilende kølbåde på Gardasøen, hvor vi sejler to stævner i August. Derudover har vi også en kæmpe opgave i at finde det resterende beløb til projektet, så vi har de bedste forudsætninger, når første sejlads skydes i gang om 8 måneder. Vi ved, at vi har et projekt, der kan tilføre værdi til sponsorer, og derfor er vi fortrøstningsfulde med at finde de resterende midler. Youth America’s Cup har i kraft af besætningskonstellationen ligestilling indenfor sporten i højsædet, og vi er sikre på, at vores holdprofil matcher med mange danske virksomheder”.

Flest OL medaljer
Leder af Hellerup Sejlklubs juniorafdeling, Tomas Krüger Andersen er begejstret over, at klubben får denne enestående mulighed for at prøve at hente det prestigefyldte trofæ til klubben på Paul Elstrøms plads 1: ”Det er fantastisk, at fire af vores unge sejlere har mulighed for at deltage i Youth America’s Cup. Vi har en tradition for at skabe dygtige sejlere i Hellerup Sejlklub, og vi er vist nok den klub i verden, der har vundet flest OL-medaljer. Udtagelsen til Youth America’s Cup er en cadeau til alle sejlere, trænere og ledere i Hellerup Sejlklub, der hver eneste dag arbejder hårdt for, at flere drenge og piger får glæde af sejlsporten uanset ambitionsniveau. Med et træningsprogram, der inddrager en række af vores juniorsejlere, og en besætning bestående primært af trænere i klubben er det ambitionen, at det er et projekt, som bliver til glæde for hele juniorafdelingen. Der bliver både noget af se op til for de unge, udfordringer for de erfarne og en mulighed for at få adgang til og erfaring med den nyeste viden indenfor sejlsportens udvikling”.

Viderebringe erfaring
Hellerup Sejlklub er den formelle udfordrer til stævnet, og det er blandt andet under klubbens stander, at de fire unge sejlere skal dyste. Klubben ønsker, at Youth America’s Cup skal fungere som et samlingspunkt for klubbens medlemmer i år, men også på længere sigt ved så vidt muligt at gøre deltagelsen til en tradition. Det er især juniorafdelingen, der skal nyde godt af den viden, som projektet giver. Alle holdmedlemmer figurerer som trænere i klubben og hermed videregives den erfaring, de får med sig gennem hele projektet. Målet for klubben er at føre en rød tråd hele vejen fra den uerfarne unge sejler til den professionelle sejler på toppen af international sejlsport. Dermed skal projektet bidrage til udvikling af talenter i klubben på både kort og lang sigt.

Dyr deltagelse
Deltagelsen er betinget af, at der bliver rejst penge til projektet. Deltagelsen er dyr – både fordi arrangørerne skal bygge seks specialfremstillede både til eventet, og fordi træning primært skal foregå i 69F’ere, der er den eneste båd, der pt. ligner stævnebåden. 69F’eren findes i Italien, men det er holdets håb at kunne leje to både for en periode, så de kan hentes til Danmark og give flere af klubbens juniorer mulighed for at prøve kræfter med foiling. Teamet mangler stadig en stor del af pengene og er sammen med klubben på jagt efter sponsorer.

69f

Det er i en Wilson-Marquinez 69f som denne der skal sejles de indledende sejladser i. - se også video.







★ Test af sejlbåde

★ J/80 Versus Melges 24

Kort Nyt

Kom med om bord på en Swan 98 - se video

★ Interview & Portræt

★ Interview, Ib Kunøe: Om bord hos Mr. X-Yachts

Motor

Princess Yacht X95 på vandet

Bådudstillinger

Copenhagen Boat Show 2020 aflyses - vender stærkt tilbage næste...

Sejlsportsliga

Sejlsportsligaen starter sæson nu!

★ Test af sejlbåde

★ Utzon Spidsgatter: Nuttede ”Snuller” - en præmiesluger





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Princess Yacht X95 på vandet

Fairline Yachts solgt til RiverRock

Stor interesse for kabinebåde

Ny motorbåd er en genfødsel af klassiker