Vegvisir Race: Et krævende eventyr og kun for de seje

Vegvisir Race viste sig endnu engang som en sejlads, der belønner komplette og udholdende sejlere, der både kan navigere, lave meteorologi og naturligvis håndtere deres både.

Der kom ingen helikoptere i luften under årets udgave af Vegvisir Race. Så dramaerne udeblev efter sidste års to dramatiske hændelser, hvor båden LightWorks tabte kølen og sank, hvorefter besætningen måtte reddes med helikopter og hvor den tyske skipper Franz Schollmayer faldt over bord og svømmede ind til kysten vest for Gedser på Lolland. Det betød imidlertid ikke, at det var en sensommersejlads i magsvejr – faktisk langt fra.

Glemte canting kølen
Torsdag blev der startet kl. 18 i sydvesten vind. Bådene på 152 og 225 sømilbanerne forlod Guldborgsund i regnbyger med spilere og gennakerne. Sejladsen blev speaket af Bo Hasseriis – først fra land i Nykøbing F og siden fra vandet, hvor der blev livestreamet fra RIB i ca. to timer til bådene forlod Guldborgsund. Der er mange spektakulære episoder som Bo Hasseriis får sat ord på. Blandt andet da den nye LightWorks bommer og kæntrer, fordi de to skippere Michael Höfgen og Jasper Marwege har glemt at deres nye båd har canting køl, som de ikke fik vippet før vendingen. Efter Femø og Fejø splittede banen og 225 sømil deltagerne gik mod vest, mens 152erne gik mod øst.

Den vestlige rute
Den vestlige rute tog deltagerne forbi Agersø, Langeland, Rudkøbing og Marstal, under Fehmernsundbroen, nord på forbi Gedser til Grønsund, forbi Stubbekøbing og Femø og tilbage til Nykøbing. De mindste både var Seascape 24 og Mini 6.5erne, hvor den tyske 49erFX stjerne Susann Beucke sammen med Hasso Hoffmeister viste sig hurtigere end Lina Rixgens og Sverre Reinke. To tyske mix-besætninger i hver deres Mini 6.5er havde en matchrace lignede sejlads, der først blev afgjort på de sidste otte sømil kryds ind gennem det kringlede Guldborgsund.
I XL-klassen var der også drama til det sidste, da Landmark 43 med Ole og Martin Meredin gik på grund få hundrede meter fra mållinjen kl. ca. 03.30 lørdag morgen. Samtidig kom den hollandske X 46 nærmere og nærmere. Ole Meredin forsøgte at få båden af grunden, men det var først, da den blev slæbt af, at den kom fri. De modtog en tidsstraf, men fik alligevel førstepladsen, da også den hollandske båd havde brugt motor til at komme af en grund tidligere i løbet.

Den østlige rute
På 152 sømil banen var den suveræne vinder Franz Schollmayer i Esse 850eren FirleFanz. På denne bane var der slæk på skøderne fra Fejø til Kalvehave, gennem Bøgestrømmen og ud til Møns Klint. Her havde Esse-båden fra Small-klassen følgeskab af en Larsen 34eren Chilli med skipper Christian Klimt-Møllenbach. På krydset til Grønsund var den smalle Esse 850er hurtigere end Larsen 34eren og den kunne gå i mål allerede fredag aften kl. 18:56, hvor den de sidste sømil mødte de startende både i på 86sømilbanen.

86 sømil banen
Starterne gik i sommervejr kl. 18 fredag. Det var igen masser af mennesker på molerne i Nykøbing og i Guldborg. Bo Hasseriis speakede igen og der blev under starterne plads til et interview med borgmester John Brædder fra Guldborgsund Kommune. Det var på denne bane, at franske Lite Boat havde en med i både single- og doublehand løbet. Det blev en hård tur i de lette både, da vinden drejede i syd sent fredag aften og øgede til jævn til hård, hvilket gav et hårdt kryds hjem fra Agersø. Den doublehanded Lite Boat XP havde manden bag konceptet Mathieu Bonnier om bord sammen med Laserjolle-sejler, Lea Chery, de var i mål kl. 16:18 lørdag eftermiddag, mens den singlehanded udgik og blev slæbt ind til Guldborg. Hurtigste singlehander var Jan Andersen i trimaranen Black Marlin, der kom ind lørdag morgen kl. 08:33.

Vegvisir Race 2020 ligger fra 3. til 5. september. Se mere om sejladsen og resultaterne her 

Race-vejret var normal
Allerede 10 dage før Vegvisir Race skulle skydes i gang løb de første vejrmeldinger ind. Det medførte at der løb flere historie i medierne om et dybt stormlavtryk, der ville ramme Danmark. Situationen blev dramatiseret yderligere ved at sammenligne vejrsystemet med sidste års Silverrudder Challange, hvor mange ikke mødte op, og hvor flere af dem der deltog fik større og mindre skader.
Som de fleste ved kan meteorologer have svært ved at forudsige vejret selv på helt kort sigt – 10-døgnsprognoser er rent gætværk. I stedet for storm blev det dansk sommervejr, hvor den ene koldfront afløser den næste. Og med starter både torsdag og fredag blev det til to frontpassager inden målgangen lørdag.

Vegvisir Race vil tage kontakt til skippere der ikke mødte op for undersøge baggrunden for deres udeblivelse.

Vegvisir Race i tal
141 Tilmeldte
96 Startende
74 Gennemførende
8 Nationaliteter


Line Honours på de fire baner
Singlehand Black Marlin, trimaran Jan Andersen: 14:03:13
2Star 86 Rosmarin, Dehler 35, Hugo Nøddelund og Jesper Dose: 17:18:36
2Star 152 FirleFanz, Esse 850, Franz Schollmayer og Falko Braun: 1:01:16:43
2Star 225 Esbern Snare, Landmark 43, Ole Meredin og Martin Meredin: 1:10:05:11








Sailing World News

Facts about 12 mR Worlds

RIP Lowell North

Yacht Racing Forum: Unprecedented turnout





Produktnyt

X-Yachts skal til at bygge motorbåde

Elmotoren er blevet voksen