Junker 22-lignende båd vandt Round the Island

Vi bringer her et forsinket kort resume fra distancekapsejladsen Round the Island, hvor Bådmagasinet havde reporter Morten Brandt om bord hos Jan Andersen på trimaranen Black Marlin. Sejladsen fik en overraskende overalt-vinder. Se video fra sejladsen.

Round the Island er en kapsejlads rundt om Isle of Wight, med start og mål i Cowes.
I år gik første start kl. 07.30, det var de store og hurtige kølbåd i klassen IRC 0. Vi gik i 2. start kl. 07.40 som planlagt i medstrøm, men i ca. 8 m/sek. sydøstlig vind, hvilket var betydeligt mere end de lovede 3-4 m/sek. Denne gode brise hold dog kun de første 10 minutter, hvorefter den aftog. Der var 49 flerskrogsbåde tilmeldt.
Den suverænt største og hurtigste var den franske Actual Leader på 31X21 meter. Vi så den i ca. 30 sekunder i starten, hvor den kom som et TGV-togt gennem feltet – mens alle andre sejlede ca. 10 – 15 knob må den have sejlet ca. 30 knob.

Needles i svag vind
Vi nåede til ikoniske Needles i en aftagende svag vind, hvor vi rundede imellem bådene fra første start. Vi havde to flerskrogsbåde inden for synsvidde. En Dazzcat 49 katamaran og en Seacard 30 inspireret trimaran Morpheus.
Efter Needles var der to strategier. Den ene var at gå ind under kysten i strømlæ. Den anden var at gå til havs ud i den stærke strøm i større bølger og umiddelbart mindre vind. Vi valgte den første løsning til at starte med, men måtte efter ca. 30 min sande, at den anden mulighed var den rigtige, for vinden fyldte i udefra. Vi gik ud, fik vind og gik med den tilbage under land i bølge- og strømlæ, indtil vi rundede øens sydligste spids, St. Catherine’s Point, der med sine smukke brune skrænter igen gav en smuk baggrund for sejladsen. Vinden var her i en kort periode helt oppe på ca. 12 m/sek – betydeligt mere end der var varslet. Det kostede os desværre bådens code 0 sejl og efterlod os med en lille selvslående krydsfok. Vi havde kraftig modstrøm.



Fangede usynlige striber
Næste banemærke var en kompasafmærkning ud for øens østligste by Bembridge. Trods det minimerede forsejl gik vi på kryds op gennem den forreste del af feltet. Vi lå her, ca. 2/3 rundt øen, sammen med den senere hurtigste kølbåd, Jethou, en 72 fod Judel/Vrolich kulfiberracer. Den var nogle få hundrede meter længere ude end os, da den fangede de første usynlige strømninger fra den ”nye” sydvesten vind og forsvandt.

Manglede 3 m/sek
Efter Bembridge gik det igen ind i The Solent nu med gennakeren oppe. Vinden var fortsat for let til, at vi kunne sejle os forbi hurtigste kølbåde. Vi havde også modstrøm, men navigerede efter trykstriberne. Vi passerede fortene ved Ryde Sands og gik nu mod målet i Cowes, og passerede mållinjen kl. 18.24 som 13. båd i mål ud af 1210 tilmeldte. Vi blev samtidig anden flerskrogsbåd efter den Actual Leader, som var i mål kl. 15.13. Jethou gik over linjen 16.30, mens tredje båd over mållinjen kl. 16.56 var INO XXX en Fast Class 40 båd. På Korrigeret tid blev vi 9. flerskrogsbåd. Hurtigst på mål var den Dazzcat 49, vi havde set ved Needles og som vi slog på ren sejltid med 40 minutter.

cowes 144001
Karismatiske The Needles er et knudepunkt for sejladsen. Starten planlægges så de langsommere både bliver ført i medstrøm ud til hjørnet inden strømmen vender igen. Foto: ©Paul Wyeth

Alacrity 18 vandt overalt
På grund af den lette vind var der kun 257 både, der kom i mål. Vinder overalt blandt kølbådene blev en Alacrity 18 Bilge Keel vinder. Båden er fra 1960’erne og blev bygget af Hurly Ltd. Den minder mest af alt om en gammel Junker 22. Skipperen, Jo Richards, er lokal fra Cowes og har tidligere sejlet to 2. pladser hjem i Round the Island. Han fortalte til præmieoverrækkelsen, at de havde ramt et par sten ved The Needles, og at de ellers havde prioriteret at placere sig rigtigt i den stærke strøm, som løb med mere end 3 knob. Hans korrigerede tid lød på 10.29. Til sammenligning fik båden Jethou en korrigeret tid på 14.50.

cowes 176016
Der var tilmeldt 1210 både i årets udgave af Round the Island. I den meget lette luft var der kun 257 der gennemførte. Foto: ©Paul Wyeth

Klogere næste gang
–Havde vi haft mere vind generelt, eller hvis vi havde haft code 0-sejlet på krydset i den tynde luft inden vindskiftet kom igennem, så kunne vi have været 2. båd i mål – efter Actual Leader, men foran alle kølbådene, men altså hvis og hvis og hvis, siger Jan Andersen og griner.
– Vi fandt også ud af at strømmen er afgørende på det her ræs. Vi vidste det jo godt, men vi har jo en idé om, at det betyder mindre, når man sejler i en hurtig båd som Black Marlin. De gange, hvor vi enten selv valgte, eller blev tvunget ud i strømmen mens konkurrenterne blev inde kostede det os virkelig meget, siger han.



Seneste nyheder





Sailing World News

Facts about 12 mR Worlds

RIP Lowell North

Yacht Racing Forum: Unprecedented turnout