Vi er med på 'Round the Island'

Bådmagasinet rapporterer fra første parket, når det gør løs på ”Round the Island” fra lørdag morgen. Vi er om bord på den lynhurtige danske trimaran Black Marin, der bl.a. er i løb med en 100 fod stor fransk trimaran.

Det er undertegnede rapporter, Morten Brandt, der har taget turen til startbyen Cowes på Isle of Wight. Her er planen, at jeg påmønstrer Black Marlin fredag eftermiddag. Skipper Jan Andersen og co-skipper Brian Rasmussen har været i byen siden onsdag aften efter en til tider hektisk transportsejlads fra Ballen på Fyn, gennem Kieler Kanalen og derfra direkte til Cowes.

Vi tog af sted søndag eftermiddag til Kiel. Efter kanalen og slusen ved Brunsbüttel gik vi ind og tankede strøm. Derfra sejlede til Cowes i et hug fra kl 16 mandag til kl 21 onsdag aften. Vi var heldige med vejret og havde østenvind. Så vi gik langt ud i Nordsøen uden om al trafikken. Herude gik vinden i nord og øgede til op til 20 m/sek. Vi havde aftalt at vi ikke ville sejle hurtigere end 12 knob for når hastigheden overstiger denne grænse bliver det ret svært at sove. Det sidste stykke efter Dover øgede vinden igen til op mod 20 m/sek. Her sejlede vi 16 knob for riggen alene, fortæller Jan Andersen over telefonen.

Når Jan Andersen og hans besætning normalt sejler kapsejlads er hans båd blant dem der måler mest. Men sådan bliver det ikke på Round the Island, hvor han, eller skulle jeg skrive vi, stiller op i klassen Multihull over 30 fod. Den absolut største båd er den franske Ultim trimaran, Actual Leader, der har Yves le Blevec som skipper. Det er 31 meter lang, 21 meter bred og har en mast på 35 m. Men det bliver nok nærmere både som Seacart 30, Farrier 32 SCR og hvem ved Gunboat 66 som Black Marlin skal kæmpe med.

Det ligner stille og roligt vejr på lørdag så navigationen bliver vigtig i de strømfyldte farvande.

Lige nu er det letvinds-sejlads, hvor vi skal være opmærksomme på om der kunne komme søbrise. Vi kommer derudover til at være meget opmærksomme på strømmen. Vi laver en oversigt, så vi kan se, hvordan strømmen løber på forskellige tidspunker rundt på banen. Og så bruger vi Navionics strømkort, der på vej herover viste sig at være ret præcise, siger Jan Andersen, der fortæller, at der er god stemning i det Sydengelske og at der indtil videre er god plads i havnen.

Undertegnede vil under sejladsen i det omfang, det er muligt gå online på BÅDs Facebook side, hvor der kommer opdateringer før, under og efter sejladsen. Med forbehold for ferietrafikken forventer vi at gå på live fra Cowes fredag eftermiddag/aften. 

Hurtigste tider 
Round the Island går rundt om den engelske ø Wight. Sejladsen er blandt de største og mest traditionsrige kapsejladser i Europa og tiltrækker i år hele 1210 startende både. Første start IRC Categori 0 går kl. 07.30. Derefter kommer flerskrogsbådene over 30 fod, hvor Black Marlin er med. Sidste start går kl. 09:10. Banen er på 50 sømil. Den hurtigste kølbådstid er fra 2006, hvor en 98 fod lang supermaxi ICAP Maximus kom rundt i 3:20:09. Hurtigste flerskrogsbåd var MOD70eren Concise, der i 2017 brugte 2:22:23 på at runde Wight. 

Følg sejladsen
Der er rig lejlighed for at følge fra sejladsens egne platforme. Den officielle side, hvor der bliver opdateret nyheder og bådene kan følges med tracking  du finder linket her
På de social medier: Twitter brug hashtag #raceforall  - Facebook brug hashtag #raceforall  Instagram hvor der bliver uploaded foto fra sejladsen









Sailing World News

Facts about 12 mR Worlds

RIP Lowell North

Yacht Racing Forum: Unprecedented turnout





Produktnyt

X-Yachts skal til at bygge motorbåde

Elmotoren er blevet voksen