MidsummerSail: 900 sømil fra Tyskland til Sverige

MidsummerSail er en regatta der går fra det sydligste punkt i Østersøen til det nordligste punkt i den Botniske Bugt.

Arrangørerne hævder, at sejladsområdet er et af de smukkeste områder i verden, stort set intet tidevand – og i højsommeren bliver det dårligt nok mørkt. Man kan få det hele: fra meget let vind til kuling fra alle retninger.

Sejladsen er på ca. 900 sømil, og kan bruges til en kombination mellem kapsejlads og ferie – man skal jo også hjem igen ...

MidsummerSail er åben for alle, også singlehandsejlere, hvis man overholder reglerne (de står nederst i artiklen). Og reglerne er ikke svære at opfylde – måske lidt for nemme – hvis man går bare lidt op i sikkerhed, Østersøen er jo kendt for at kunne vise tænder, og så er der ret befærdet. Dog får sejlerne en tracker med om bord.
Men man sejler på eget ansvar, så det er op til hver enkelt at bestemme niveauet af sikkerhed.

Starten går fra bugten ved Wismar i Tyskland og starttiden er d. 21. juni kl.01.00, som er midsommer. Du skal være i mål i Töre (lidt nord for Luleå) senest d. 5. juli kl. 01.00. Deadline for registrering er d. 21. maj 2019. Der er flotte pengepræmier til de bedste, men alle der fuldfører får en medalje.

Du kan læse mere og registrere dig her.


REGLER:
1. Wind is the only permitted driving force. (The motor can only be used to charge batteries, but not to propel the boat.)

2. The motor must be turned off at the "10 minute signal" before the start.

3. You are free to choose the route and any stopovers.

4. If you use the motor for a stopover, then you must return to the place you put it on to continue sailing afterwards.

5. The crew may be exchanged, but not the skipper. The maximum crew number counts.

6. Every skipper must adhere to the International Regulations for Preventing Collisions at Sea
(IRPCS).

7. Each skipper is responsible for the safety of his/her crew and boat.

8. Every crew must give their contact details & emergency contacts to the organizer.

9. Each participant must sign a disclaimer, that they take part at their own risk.

10. Every boat must have appropriate third-party insurance.

11. Every crew must attend the briefing the evening before the race.

12. The regatta flag and the GPS tracker must be displayed on every boat.

13. For the 2019 edition of the race, there will be no entry fee.

14. All mooring fees must be payed by the respective skipper.

15. There is no handicap system like ORC or yardstick. The specifics of each boat are described, so sailors are able to draw their own evaluation of the respective results.

16. There are 3 sound signals (one short sound of about 2 seconds each):

10 minutes before the start / 1 minute before the start / start signal & finish signal

17. Communication takes place either via the Ch 72, or mobile phone.

18. Rule violations are punishable by time penalties or, in extreme cases, lead to disqualification.

19. Protests are presented to the race organiser.

20. Underage participants need a clear consent from their parents.

21. Every Finisher gets a medal.







Kort nyt

Black Friday: Sejlerbogen til særpris – kun i dag

★ Test af sejlbåde

★ Arkivet: Utzon spidsgatteren nuttede ”Snuller” - en...

Kort nyt

BÅD 566: Årets store vinterudgave - på gaden nu

Kort nyt

Jules Verne-trofeet: Duel jorden rundt - kampen er i gang

Branchenyt

Seldén leverer kulfibermast til Farr X2

America's Cup

Hvorfor er det så svært at sejle en AC-75? Se video

★ Historien

☆ PDF : Titanic skal sejle igen, skal du med?

Kort nyt

På fisketur? Nyt smart ekkolod fra Garmin

Vendée Globe

Se skaderne på HUGO BOSS - Alex Thomson holder modet oppe



Sailing World News


Udvalgte artikler *


Produktnyt

Få bedre overblik, når du sejler

Bådmotorer i Sverige forsvinder i store mængder