Forebyg dieselpest

Hvis motoren pludselig bryder sammen eller overhovedet ikke kan starte efter en lang og stillestående periode, ved mange bådejere ofte ikke, hvad de har med at gøre. Det kan skyldes mikroorganismer, som trives godt i bådtanken – først ubemærket og så senere med fatale konsekvenser. Forsikringsselskabet Pantaenius forklarer her lidt om, hvordan du med en lille indsats kan løse problemet med dieselpest.

Vand i tanken
Selvom udtrykket dieselpest fremkalder kedelige associationer, så er lidt vand i tanken normalt nok til at sætte processen i gang. Det kan skyldes kondens, forurenet diesel eller uforsigtighed ved tankning. Hvis dette vand lægger sig i bunden af tanken, begynder mikroorganismerne at formere sig i grænselaget mellem vand og diesel. Især i varme klimaer eller i sommermånederne giver disse klimatiske forhold i tanken gode forudsætninger for spredning af disse blinde passagerer. Følgende gælder: Jo længere tid der går, desto større udbredelse af dieselpesten.

Affald fra bakterier
Problemet er imidlertid ikke nødvendigvis selve bakterierne, men deres metaboliske produkter, som spredes i form af flydende mørkt slam i tanken og kan tilstoppe brændselsfiltre, brændstof-rør og indsprøjtningsdyser. Derudover fremmer de metaboliske produkter korrosion i tanken og i motorkomponenter som f.eks. indsprøjtningsdyser og kan således medføre langvarig skade. Hvis tanken allerede er fyldt med dette slam, vil det gøre, at motoren vil tabe omdrejninger efter et stykke tid på vandet og til sidst gå i stå. Det skyldes at dieselpesten på bunden af tanken nu bliver hvirvlet op ved søgang og bliver suget ind i brændstofsystemet.
For at reducere CO2 udslip er diesel tilsat 7 % biodiesel. Men biodiesel er imidlertid mere udsat for dieselpest. Derfor er marinediesel ikke tilsat biodiesel. På havneguide.dk kan du se i hvilke havne, det er muligt at tanke marinediesel.

Additiver
Der har i vandsportens verden længe været etableret en metode til at hæmme væksten af bakterier, svampe og gær eller endda helt fjerne dem fra diesel, nemlig ved at tilsætte såkaldte additiver til konventionel diesel.

Afhængig af koncentrationen, kan selv en lille mængde af disse tilsætningsstoffer være tilstrækkelige til at styre mikroorganismerne og forhindre biokorrosion, med den gennemsnitlige levetid og klimatiske forhold taget i betragtning. Når dieselpesten først er opstået, er der grund til en omfattende rensning af tanken, da dieselpesten ikke kan opløses uden, at der er rester tilbage.

Nogle firmaer tilbyder rensning af tanken. Er der tale om store tanke på over 100 L, kan det ofte betale sig at rense og genanvende dieselen. Det gør f.eks. firmaet stopdieselpest.dk, og på firmaets hjemmeside kan du se priseksempler-.

For at sikre permanent beskyttelse, anbefaler vi en regelmæssig kontrol af tankens indhold og brug af marinediesel eller brændstofadditiv. Vinterperioden, er en god anledning til at udskifte brændstoffiltre og filterindsatser.

Kilde: Pantaenius



Seneste nyheder




★ Interview & Portræt

Danmarks Museum for Lystsejlads: De Flittige frivillige

Kort nyt

MiniTransat 2021 usikker: Svensker kæmper videre

Vendée Globe

HUGO BOSS med skipper Alex Thomson udgår...!

Kort nyt

Jules Verne: Team Gitana afbryder rekordforsøg

Kapsejlads

Round Denmark Race Inshore 2021 - tilmeldingen åben...

Vendée Globe

Regnskabets time - vi gør status inden de brølende 40'ere...

★ Test af sejlbåde

★ Arkivet: Utzon spidsgatteren nuttede ”Snuller” - en...

Kort nyt

Jules Verne-trofeet: Duel jorden rundt - kampen er i gang

Branchenyt

Seldén leverer kulfibermast til Farr X2

America's Cup

Hvorfor er det så svært at sejle en AC-75? Se video



Sailing World News


Udvalgte artikler *


Produktnyt

Få bedre overblik, når du sejler

Bådmotorer i Sverige forsvinder i store mængder