fbpx

Kulden er en dræber - derfor skal sikkerheden være i top

Inkluder i Newsletter: Ja

Mange har sikkert haft svært ved at vente med at få båden i vandet. Sidste år var jo en kanonsæson med masser af godt vejr og fantastiske muligheder for at komme vidt omkring. Der er blevet slebet og pudset, så båden ser rigtig flot ud til den nye sæson.
Men det er desværre langt fra alle, der sørger for at tjekke det mest vigtige. Nemlig sikkerhedsudstyret.
Sidste år omkom således 20 personer omkring surfere, sejlere, speedbåde og dykkere. De fleste af disse ulykker skyldtes ikke uheld. Der var ganske enkelt tale om manglende omtanke og dårlig forberedelse.
Hos Søsportens Sikkerhedsråd har man desværre alt for stor erfaring med, hvor lidt folk kender til bådens redningsudstyr.
”De fleste ulykker kan helt klart begrænses, hvis man sørger for at have det rette udstyr med om bord. Det er jo ikke nok at have disse ting, hvis man ikke ved hvordan de skal bruges.
Det kan godt være, at mange har en oppustelig redningsvest, men op mod 2/3 ved ganske enkelt ikke, hvordan den ser ud. Jeg ved ikke om de er bange for at få et par airbags i hovedet. Vi er jo med på en lang række udstillinger, og her prøver vi at få folk til at prøve disse redningsveste. Sejlerne er ganske enkelt nødt til at vide, hvad man har med at gøre. Ellers hjælper det ikke ret meget,” understreger centerleder Finn Lage fra Søsportens Sikkerhedsråd.

Vedligeholdelse vigtig
Sammen med Irene Schwartz er de i daglig kontakt med sejlere, der ikke kender til det mest nødvendige redningsudstyr. Man tjekker så meget andet.
Tag blot en lille detalje som det at komme i kontakt med andre, hvis man pludselig skulle få problemer.
”Alle har i dag mobiltelefon. Det er bare ikke alle, der husker at få ladet den op inden man forlader havnen. Og så er den ikke til meget hjælp. Her et det også vigtigt, mobilen er lagt i en plasticpose, så den ikke bliver oversprøjtet med saltvand. I dag har kun 10 % af sejlerne VHF om bord, og det er selvfølgelig den mest optimale form for kommunikation. For her kommer du i forbindelse med mange, som lytter med på radioen. Det er ikke tilfældet med en mobil, hvor det jo kun er den person du ringer til, som får besked om dine problemer,” fortæller Irene Schwartz, der selv er aktiv sejler.
Det er, som om mange sejlere ikke regner med, at der er en risiko for uheld.
”Med en svømmevest skal du kunne svømme, og du må ikke have bevæget dig langt fra land. Man er nemlig nødt til at bevæge sig meget, og derved afgiver kroppen meget varme. Svømmevesten er måske nok behagelig, men det kan være en dårlig løsning. Det er så bare heller ikke nok at købe en svømmevest/redningsvest uden en D-ring til at sætte livlinen i. Mange ved end ikke, hvor de skal hægte livlinen fast. Der er her tale om to forskellige ting. Ifølge CE-godkendelsen skal du kun vælge en svømmevest, hvis du er en øvet svømmer og samtidig være i nærheden af kysten og hjælpen.
Her er det samtidig meget vigtigt, at vestene bliver vedligeholdt. De skal ikke alene undersøges for, om de er ved at være for slidte. Solen er en voldsom faktor, som sagtens kan skade udstyret. Men vestene skal sandelig også skyldes for saltvand. Ellers er de ikke meget værd. Intet er så skidt som saltvand. Det ødelægger bare alt. Husk også at have et sæt ekstra oppustelige veste med, så er man på den sikre side.
Folk tjekker bare desværre alt andet end redningsvestene, og det kan blive katastrofalt. Svømmevesten er desuden ikke sikker ved bevidstløshed.
Redningsvesten har den fordel, at opdriften sidder foran på kroppen og i nakken, således at åndedrætsorganerne kan holdes fri af vandet. Ydermere giver redningsvesten dig mulighed for at ligge stille i vandet til hjælpen kommer. Herved holder du på den livsvigtige kropsvarme.
Desværre tager sejlerne ikke vestene på, når de er ude at sejle. De ligger bare i båden. Men hvis man falder overbord hjælper det jo ikke ret meget. Vestene er i dag så lette, at det ikke burde være et problem.
Og er der mindre børn om bord skal man ligeledes være opmærksom på, at der rent faktisk er opdrift i bleer,” lyder rådet fra Irene Schwartz.

Farverige veste
Det er ligeså vigtigt, at børnene også i havnen har redningsvest på. Sidste år druknede alene fem personer i havnen.
Kulden er helt klart den største dræber på vandet.
Især hvis man er sejlet langt fra land. Selv på en varm sommerdag skal man ikke sejle langt fra land, før vandet er rigtig koldt. Så går der ikke lang tid, før en person bliver kølet ekstremt meget ned.
”Derfor er det utrolig vigtigt, at have prøvet at hive en person på 100 kilo op fra vandet. På den måde får man lige testet, om der nu også er en stige om bord. De fleste mennesker bliver overrasket over, hvor svært det er at få folk op igen. Her er det ikke nok at have prøvet det med en fender,” fastslår Finn Lage.

Blive set, blive hørt, blive reddet
Det er faktisk ret enkelt. Husk også dette når du køber redningsveste. ”Rødt, gult eller orange er nogle rigtig gode farver. De er nemme at se, mens blåt, hvidt, gråt og grønt ikke er særlig effektive farver. De falder ligesom i et med vandet, og det gør det sværere at finde personen.
Det er ligeledes vigtigt at tage hætten af, når man ligger i vandet og hører en helikopter nærme sig. De bruger nemlig varmesøgende kameraer, og med en hætte på hovedet er der i mørke ikke noget at gå efter.
Endelig er det vigtigt, at en kuldenedkølet person bliver pakket godt ind. Vedkommende skal ligge helt stille. Man skal ikke ruske i personen. Det kan gøre meget mere skade. Kroppen skal varme sig selv op,” oplyser Finn Lage, der samtidig opfordrer alle til at tjekke vejrudsigten grundigt inden havnen forlades.
”Vejret kan pludselig slå om. Derfor er det vigtigt at have godt med vand og mad om bord sammen med noget varmt tøj. Et stykke chokolade er ligeledes perfekt. Det kan udmærket være, at solen skinner fra en skyfri himmel fra morgenstunden, men det kan hurtigt ændre sig til noget meget voldsomt. Så tænk jer om indenI tager ud og sejler,” lyder advarslen fra Finn Lage, der samtidig gør opmærksom på, at der den 1. juli 2006 blev indført en alkoholpolitik på vandet.
Derfor råder Søsportens Sikkerhedsråd til, at madkurven ikke indeholder store mængder alkohol.

Huskeseddel til sejlturen

• Svømmevest/redningsveste til alle om bord • Nødraketter – husk at tjekke udløbsdato. Hvis de er for gamle skal de afleveres til politiet • Søgelygte • Livline • Kommunikationsudstyr – helst VHF • Opladet mobiltelefon – ring 112 ved uheld • Brandslukningsmidler
• Boltsaks • Vedligeholdelse af bådens motor • Vand, mad og chokolade • Varmt tøj









Kapsejlads

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL

Kort nyt

Podcast: Ny episode - hvorfor egentlig sejle?

Havne

Christiansø Havn skal igennem kæmpe renovering

Bådudstillinger

Ancora Yachtfestival – tre intense dage

Kort nyt

Krigsveteraner får hjælp til at komme ud at sejle 

Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør

Kapsejlads

Vegvisir Race Nyborg afvikler også eSejlsport finalen





Udvalgte artikler *