fbpx

Bådmarkedet rykker - vi giver dig gode råd ved bådhandel

Inkluder i Newsletter: Ja

 

"Før krisen var det i mange tilfælde muligt at købe en ny båd, sejle i den i en årrække, og sælge den igen uden tab; naturligvis godt hjulpet på vej af inflationen. Men sådan ser markedet ikke ud længere. I dag skal man se på en båd som en bil eller en campingvogn – der også falder i pris", siger Henrik Jørgensen, indehaver af Tempo Bådsalg i Ishøj: "Som det er nu, er tommelfingerreglen, at en ny bådmister 20 pct. i værdi det første år og 5- 10 pct. om året de næste tre år. Så når en båd er fire år gammel, har den mistet 40-50 pct. af sin værdi. Herefter vil prisen være nogenlunde den samme; men naturligvis helt afhængigt af vedligeholdelsesstanden".

Henrik Jørgensen peger på, at der er flere forskellige faktorer, der har været med til at presse prisen på brugte både ned. For det første har finanskrisen været med til at sænke priserne til et måske mere realistisk leje – også på brugte både.

Desuden er prisen på nye både faldet mærkbart; et scenarie, ingen havde drømt om for blot fem år siden. Men de helt store bådfabrikanter – Jeanneau, Beneteau, Bavaria og Hanse Yachts har udvidet produktionen, så de kan presse leverandørernes priser; og de har samtidig effektiviseret byggemetoderne. Det betyder, at priserne på nye både er faldet mellem 15 og 20 pct. de sidste fire til fem år; og det er klart, at det samtidig rammer brugtbådspriserne.

Endelig har det ramt bådmarkedet hårdt, at det inden for de seneste par år er blevet meget vanskeligt og langvarigt at få tinglyst et bådlån. Det betyder, at det er meget vanskeligt at finde et pengeinstitut, der vil finansiere et bådkøb. De pengeinstitutter, der ellers har finansieret både, har trukket sig fra markedet.

"De kunder, der køber båd nu, har pengene eller kan låne dem i friværdien i huset. De kan ikke låne penge til bådkøb i pengeinstitutterne", understreger Henrik Jørgensen, der sammen med resten af bådbranchen forsøger at få erhvervsministeren til at forstå problemet, og arbejde på et mere smidigt tinglysningssystem – de første møder er afholdt. Danboat (den maritime brancheforening) forsøger nu at lave deres eget finansieringsselskab.

For de der skal ud og finde en båd på brugtbådsmarkedet, betyder udviklingen, at der er masser at vælge mellem, og at priserne er helt i bund.

200 både om året

Tempo Bådsalg har altid ca. 180 både til salg, og da der er to andre bådforhandlere på Ishøj Havn, ligger der på en god dag 300 nye og brugte både til salg. Det tiltrækker da også bådkøbere fra hele Danmark samt også fra Sverige. Både kan handles momsfrit inden for EU, og da den svenske krone nu er 20 pct. mere værd, kan svenskerne gøre en rigtig god handel – i det seneste år har ca. hver tredje båd, som Tempo Bådsalg har solgt, skiftet Dannebrog ud med det svenske flag.

Læs mere på næste side.


 

"Det er min oplevelse, at finanskrisen er gået hurtigere over i Jylland end på Sjælland, vi har faktisk mange nordjyder, der kommer og køber båd", lyder det fra Henrik Jørgensen. Tempo Bådsalg skriver under på omkring 200 købskontrakter årligt, et tal der har været rimeligt stabilt i mange år, også under krisen. En af forklaringerne er, at en del af konkurrenterne gik konkurs under krisen, så salget er samlet på færre forhandlere.

"Men som situationen er i dag, må alle gi' sig lidt, for at handlerne kan blive gennemført. Der er mange sælgere, der har måttet gå et godt stykke ned i pris – faktisk er der en del både, hvor prisen ligger 30 – 50 pct. lavere end før krisen. Der er også en del sælgere, der har måttet tage en mindre båd i bytte som en del af handlen; for at det overhovedet kunne lykkes", fortæller Henrik Jørgensen og fortsætter: "Men som jeg siger til dem: så er du et stykke på vej, nu "hænger" du på en mindre og billigere båd".

Pas på med båd fra udlandet

Der er mange rigtig gode både i udlandet – og ofte er det også muligt at gøre en god handel.

"Men pas på", lyder rådet fra Henrik Jørgensen. For køb af båd i udlandet er ikke uden faldgrupper; og han har set en del tilfælde, hvor der er løbet nogle kedelige ekstra omkostninger på det ellers gode køb.

"Der er mange papirer, der skal være i orden. Der skal være ordentlig dokumentation for vedligeholdelse, eftersyn af motor, osv. Samtidig er det afgørende, at de korrekte papirer bliver udfyldt, f.eks. dokumentation for, at der er betalt moms i det land, man køber båden. Der er – desværre – ikke en international standard for, hvordan man køber både fra land til land, så der gælder forskellige regler. Og kommer man hjem med de forkerte papirer, kan man ikke få båden registreret hos de danske myndigheder", siger Henrik Jørgensen, der anbefaler at få hjælp fra en rådgiver, hvis man vil købe en båd hjem fra udlandet.

Kun købeloven at falde tilbage på

Som udgangspunkt, gælder der ikke nogen garanti, når du køber en brugt båd – med mindre, der bliver indskrevet en særlig garanti i købskontrakten.

Brugte både er derfor udelukkende dækket af købelovens almene betingelser, der beskytter imod skjulte fejl og mangler. Og her er det med at holde tungen lige i munden; for så snart, den nye ejer begynder at sejle i båden, kan det være ganske vanskeligt at placere ansvaret for fejl og mangler.

"Hvis man f.eks. har købt en båd uden at have besigtiget den på land, og det så viser sig, at båden har været ude for en grundstødning, er det jo svært at bevise, om båden har været på grund før eller efter ejerskiftet. Opdager du, at båden har osmose, som sælger ikke har oplyst, vil det være en gråzone, om det er en skjult fejl", lyder vurderingen fra Henrik Jørgensen: "Derimod vil det være en skjult fejl, hvis det viser sig, at topstykket har været af motoren, og det måske er flækket – eller hvis der er ulovlige elinstallationer i båden".

Køber du en brugt båd ved en autoriseret forhandler, vil der være en procedure for overdragelsen, som normalt indebærer en grundig gennemgang af båden og en prøvesejlads, og forhandleren vil normalt være indstillet på at dække rimelige krav i forlængelse af købeloven.

Køber du brugt båd privat, er det en god idé at gennemgå båden meget grundigt, både på land og på en prøvetur, så du ved, hvad du køber.

Under alle omstændigheder er det en lang og meget vanskelig proces at vende tilbage og få erstatning for skjulte fejl; så det allerbedste råd er at undersøge båden grundigt, og få hjælp til det, hvis du er i tvivl.

Det skal du se efter - læs mere på næste side.


 

10 Gode råd ved bådkøb

  • Giv dig god tid. Rejs rundt og kig på både, og se, hvad der er på markedet.

     

  • Gør op med dig selv, om du ønsker en ”gør-det-selv-båd”, som du har tid og lyst til at gå og rode med og sætte i stand. Vær opmærksom på, at du temmelig sikkert ikke får pengene igen for arbejde og investeringer. Ønsker du udelukkende at sejle; så køb en færdig og godt vedligeholdt båd.

     

  • Det er en god idé at se båden flere gange. Anden gang er du mere kritisk og ser nogle andre ting.

     

  • Hvis du skal sejle med familie, så tag hele familien med, så du er sikker på, at alle kan lide båden. Det er vigtigt, at I har afklaret sammen, at I gerne vil købe båd og sejle i ferier osv.

     

  • Hvis du er i tvivl, om du selv kan tjekke båden, kan du betale en professionel rådgiver for at gennemgå den. På linje med en byggesagkyndig, der gennemgår et hus.

     

  • Det er vigtigt at se båden både på land og i vandet. På land kan du se, om der er skader på bunden, kølen, roret og propellen. I vandet kan du starte motoren og prøve bådens sejlegenskaber.

     

  • En vigtig del af at købe båd er at sejle i den. Så tag familien med på en prøvetur, det er først der, I kan mærke, om I kan lide båden.

     

  • Vær særligt opmærksom på motorens alder. En motor, der er 15-20 år, har set sine bedste dage, og skal temmelig sikkert skiftes inden for nogle år. En ny motorinstallation kan løbe op omkring 100.000 kr.

     

  • Hvis du har båd/bådplads i forvejen, så tjek, om den nye båd rent faktisk kan komme ind på bådpladsen mht. dybgang og bredde. Hvis du ikke har bådplads, er det vigtigt, at du skaffer en, før du anskaffer en båd.

     

  • Lav et samlet budget for båden. Havneplads, forsikring, vedligeholdelse – og udgifter til havnepenge og brændstof.