Bådmarkedet rykker - vi giver dig gode råd ved bådhandel

Artikelindeks

 

"Det er min oplevelse, at finanskrisen er gået hurtigere over i Jylland end på Sjælland, vi har faktisk mange nordjyder, der kommer og køber båd", lyder det fra Henrik Jørgensen. Tempo Bådsalg skriver under på omkring 200 købskontrakter årligt, et tal der har været rimeligt stabilt i mange år, også under krisen. En af forklaringerne er, at en del af konkurrenterne gik konkurs under krisen, så salget er samlet på færre forhandlere.

"Men som situationen er i dag, må alle gi' sig lidt, for at handlerne kan blive gennemført. Der er mange sælgere, der har måttet gå et godt stykke ned i pris – faktisk er der en del både, hvor prisen ligger 30 – 50 pct. lavere end før krisen. Der er også en del sælgere, der har måttet tage en mindre båd i bytte som en del af handlen; for at det overhovedet kunne lykkes", fortæller Henrik Jørgensen og fortsætter: "Men som jeg siger til dem: så er du et stykke på vej, nu "hænger" du på en mindre og billigere båd".

Pas på med båd fra udlandet

Der er mange rigtig gode både i udlandet – og ofte er det også muligt at gøre en god handel.

"Men pas på", lyder rådet fra Henrik Jørgensen. For køb af båd i udlandet er ikke uden faldgrupper; og han har set en del tilfælde, hvor der er løbet nogle kedelige ekstra omkostninger på det ellers gode køb.

"Der er mange papirer, der skal være i orden. Der skal være ordentlig dokumentation for vedligeholdelse, eftersyn af motor, osv. Samtidig er det afgørende, at de korrekte papirer bliver udfyldt, f.eks. dokumentation for, at der er betalt moms i det land, man køber båden. Der er – desværre – ikke en international standard for, hvordan man køber både fra land til land, så der gælder forskellige regler. Og kommer man hjem med de forkerte papirer, kan man ikke få båden registreret hos de danske myndigheder", siger Henrik Jørgensen, der anbefaler at få hjælp fra en rådgiver, hvis man vil købe en båd hjem fra udlandet.

Kun købeloven at falde tilbage på

Som udgangspunkt, gælder der ikke nogen garanti, når du køber en brugt båd – med mindre, der bliver indskrevet en særlig garanti i købskontrakten.

Brugte både er derfor udelukkende dækket af købelovens almene betingelser, der beskytter imod skjulte fejl og mangler. Og her er det med at holde tungen lige i munden; for så snart, den nye ejer begynder at sejle i båden, kan det være ganske vanskeligt at placere ansvaret for fejl og mangler.

"Hvis man f.eks. har købt en båd uden at have besigtiget den på land, og det så viser sig, at båden har været ude for en grundstødning, er det jo svært at bevise, om båden har været på grund før eller efter ejerskiftet. Opdager du, at båden har osmose, som sælger ikke har oplyst, vil det være en gråzone, om det er en skjult fejl", lyder vurderingen fra Henrik Jørgensen: "Derimod vil det være en skjult fejl, hvis det viser sig, at topstykket har været af motoren, og det måske er flækket – eller hvis der er ulovlige elinstallationer i båden".

Køber du en brugt båd ved en autoriseret forhandler, vil der være en procedure for overdragelsen, som normalt indebærer en grundig gennemgang af båden og en prøvesejlads, og forhandleren vil normalt være indstillet på at dække rimelige krav i forlængelse af købeloven.

Køber du brugt båd privat, er det en god idé at gennemgå båden meget grundigt, både på land og på en prøvetur, så du ved, hvad du køber.

Under alle omstændigheder er det en lang og meget vanskelig proces at vende tilbage og få erstatning for skjulte fejl; så det allerbedste råd er at undersøge båden grundigt, og få hjælp til det, hvis du er i tvivl.

Det skal du se efter - læs mere på næste side.



Seneste nyheder

Vand ovenfra kan ødelægge en båd

I isolation på Martinique

Kommer der vind i sejlene, igen?






Sailing World News

Facts about 12 mR Worlds

RIP Lowell North

Yacht Racing Forum: Unprecedented turnout





Produktnyt

X-Yachts skal til at bygge motorbåde

Elmotoren er blevet voksen