fbpx

Foretag dine egne vinterreparationer

Artikelindeks

”Vugge” til gummibåd
Stuveplads til gummibåden er svær at finde. Men der var faktisk ledig plads agter i vort motorrum, hvor den sammenpakkede gummibåd kunne lig-ge på en hylde over udstødningsslangen og skrueakselen. Gummibåden kunne komme ind på hylden gennem en kistebænk i cockpittet.


Krumme revler er stærke og lette ”T-jern” af 12 mm krydsfinér med en bøjet 4 mm krydsfinérstrimmel øverst. Revlerne kan også laves massive af 21 mm teak, fyr, eg mv.

Hylden blev lavet af to krumme tværskibs revler med fire langskibs lister, der gjorde det let at skubbe gummibåden ind på hylden.
Langskibs listerne var 3 mm glasfiber-sejlpinde, som er stær-ke, bøjelige og lette. Pindene var overskud fra et gammelt sejl, men glasfiberlister kan også købes i metermål i båd-butikker. Trælister kan også bruges, men de skal være 14-18 mm tykke for ikke at knække. Ask og mahogni er seje og bedst egnede, men næsten alle træsorter kan bruges.
Langskibs listerne er skruet i de to tværskibs revler. Revlerne har krum overside svarende til den sammenrullede gummibåd, så den ikke triller fra side til side under sejlads.
Tværskibs revlerne er lavet så lette som muligt som et ”T-jern” af lodret 12 mm krydsfinér med en bøjet vandret liste af 4 mm krydsfinérstrimmel limet på øverst. Revlerne kan laves enklere af massivt træ, f.eks. 21 mm mahogni, teak eller fyr. 21 mm er høvlet standardtykkelse.
Revlerne er tilpasset glasfiber-skroget, lakeret grundigt og limet fast med almindelig polyurethan fugemasse (”fugelim”). Der er ingen skruer i skroget og ikke noget arbejde med glasfiber og polyester.








World Match Racing Tour

World Match Racing Tour nu også for kvinder  – men hvor er de...

Kapsejlads

GRDR ’22: Vil 'åbne' vesterhavet for sejlsport

★ Artikel

★ Kapsejladsens mange ansigter

America's Cup

Team New Zealand går efter verdens-rekorden – på land!

Kapsejlads

Palby Fyn Cup vender stærkt tilbage

Kort nyt

Als Rundt - nu også med X-appeal...





Udvalgte artikler *

Hvorfor lære at sejle?

Mikroeventyr er hot – skal du med?

Ny båd til sommer?