fbpx

Foretag dine egne vinterreparationer

Inkluder i Newsletter: Ja

Artikelindeks

”Vugge” til gummibåd
Stuveplads til gummibåden er svær at finde. Men der var faktisk ledig plads agter i vort motorrum, hvor den sammenpakkede gummibåd kunne lig-ge på en hylde over udstødningsslangen og skrueakselen. Gummibåden kunne komme ind på hylden gennem en kistebænk i cockpittet.


Krumme revler er stærke og lette ”T-jern” af 12 mm krydsfinér med en bøjet 4 mm krydsfinérstrimmel øverst. Revlerne kan også laves massive af 21 mm teak, fyr, eg mv.

Hylden blev lavet af to krumme tværskibs revler med fire langskibs lister, der gjorde det let at skubbe gummibåden ind på hylden.
Langskibs listerne var 3 mm glasfiber-sejlpinde, som er stær-ke, bøjelige og lette. Pindene var overskud fra et gammelt sejl, men glasfiberlister kan også købes i metermål i båd-butikker. Trælister kan også bruges, men de skal være 14-18 mm tykke for ikke at knække. Ask og mahogni er seje og bedst egnede, men næsten alle træsorter kan bruges.
Langskibs listerne er skruet i de to tværskibs revler. Revlerne har krum overside svarende til den sammenrullede gummibåd, så den ikke triller fra side til side under sejlads.
Tværskibs revlerne er lavet så lette som muligt som et ”T-jern” af lodret 12 mm krydsfinér med en bøjet vandret liste af 4 mm krydsfinérstrimmel limet på øverst. Revlerne kan laves enklere af massivt træ, f.eks. 21 mm mahogni, teak eller fyr. 21 mm er høvlet standardtykkelse.
Revlerne er tilpasset glasfiber-skroget, lakeret grundigt og limet fast med almindelig polyurethan fugemasse (”fugelim”). Der er ingen skruer i skroget og ikke noget arbejde med glasfiber og polyester.









★ Gør det selv

★ Bundmaling: Ram den grønne bølge med det nye sort

★ Artikel

★ Tjekliste til en sikker søsætning

Havne

København kan snart få flydende øer

Kapsejlads

Torbole Lake Garda: Dansk E-jolle triumf





Udvalgte artikler *