fbpx

Bliv altid om bord

Inkluder i Newsletter: Ja

En livline skal fæstnes til en sele eller en redningsvest, der ikke bare støtter rundt om livet, men også giver god støtte til ryggen. Foto: Henrik Hansen.

             I september nummeret af Bådmagasinet er der sat fokus på sikkerhed om bord. Journalist Henrik Hansen har set nærmere på livlinen, der faktisk den eneste ægte livsforsikring om bord. Artiklen beskriver blandt andet hvorfor man skal vælge en dobbelt livline:<br />


Den ideelle moderne livline er dobbelt, så man kan bevæge sig nogenlunde frit med en lang tamp fastgjort til en såkaldt mandeline eller løbeline, der er en gjord, som ligger på dækket i hele bådens længde. Med kun den lange tamp fæstnet, kan man stadig falde ud over søgelænderet, blive trukket ned under båden eller komme på slæb efter båden.

Derfor skal man kunne ”hugge” sig på lokalt, fæstne sig med en anden og kortere tamp, der forhindrer at man overhovedet kan falde ud over rælingen eller søgelænderet. Den effektive dobbelte livline består at en ”lang” gjord på 1-2 meter og en ”kort” gjord på 0,5-1 meters længde. Begge gjorde skal være monteret på en karabinhage, der ”hugges” på et øje eller en bøjle på enten en redningsvest eller en særlig sele til livlinen.

Fastgør inde i båden
En livline skal altid fastgøres så langt inde i båden som muligt, fordi det giver den bedste sikkerhed mod at falde ud af båden.

Den lange livline og løbelinen på dækket giver bevægelsesfrihed til at bevæge sig frem og tilbage på dækket, men kan ikke sikre effektivt mod at falde over bord. Det kan den korte livline derimod.

Læs mere i Bådmagasinet
I artiklen ”Livlinen dig bedst sikkerhed” kan du læs om hvorfor livlinen skal kunne klare belastninger op til to ton. Herudover gennemgår Henrik Hansen hvor man monterer løbeliner og padeyes til fæste af livlinen på båden.

Artiklen finder du i Bådmagasinet der er på gaden nu. Læs mere om bladet . http://www.baadmagasinet.dk/index.php?sid=6&cid=12247&1285332656









Kapsejlads

Første officielle DM i singlehand sejlads er en realitet 

Kapsejlads

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL

Kort nyt

Podcast: Ny episode - hvorfor egentlig sejle?

Havne

Christiansø Havn skal igennem kæmpe renovering

Bådudstillinger

Ancora Yachtfestival – tre intense dage

Kort nyt

Krigsveteraner får hjælp til at komme ud at sejle 

Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør





Udvalgte artikler *