fbpx

Turbulente strømninger i sejlene

Inkluder i Newsletter: Ja

Sporene i tågen uden for Boston viser, hvordan sejlene skaber Vortex, der er turbulente strømninger. Normalt kan man bruge agterligets tickler til at trimme storsejlet til at skabe mindre turbulens. Foto: Rick Tomlinson/Volvo Ocean Race.

             Det er en af de vigtigste parametre for en sejldesigner, at nedsætte de turbulente vinde et sejl skaber. De turbulente strømninger efter sejlet kaldes Vortex og betegnes som en spiralbevægelse med lukkede strømliner.<br />


Men hvorfor er det så vigtigt for sejleren, at sejlets turbulens nedsættes?

Jo mere turbulens et sejl skaber, jo mere modstand opstår der. Dette kaldes også induced drag, hvilket er den modstand der opstår ved Vortex, som påvirker bådens fart. Når du trimmer dit storsejl, må den øverste ticklers i agterliget ikke forsvinde om bag sejlet. Gør den det, er agterliget for lukket og øger turbulensen.


På skærmbilledet fra North Sails designernes Flow-program, kan man se hvordan der skabes Vortex i toppen og bunden af sejlet.

            <br />

Firkantet top bedst
De turbulente Vortex-strømninger opstår kun i bunden og toppen af et sejl, hvor vinden roteres grundet forskelligt tryk. Udviklingen af sejl i America’s Cup og Volvo Ocean Race, med de firkantede toppe, skyldes blandt andet at turbulensen nedsættes, jo større toppen af storsejlet er.

Så næste gang du tager på vandet og hiver storsejlet op, tag et kig på agterliget og se hvor meget turbulens sejlet skaber.


Under Volvo Ocean Race i 2001-02 så man også Vortex-fænomenet i tågen ud for Cape Town efter starten på anden etape. Foto: Daniel Forster.