fbpx

Brede numser og højere tyngdepunkt – hvad betyder det?

Inkluder i Newsletter: Ja

Performance-både bliver mere og mere racingprægede at se på – men vægten er høj, nogen gange endnu højere end tidligere. Det forhindrer bådene i at indfrie det fantastiske potentiale der ellers er lagt op til.

Turbåde kan sælges

Hvorfor? I en magasinartikel i forrige måned fik vi forklaringen fra Niels Jeppesen (X-yachts) og fra Rob Humphreys Yacht Design (blandt andet Elan). Kort sagt handler det om at værfterne bygger både de kan sælge. Og både der kan sælge er turbåde, med en meget høj standard og udstyrsniveau hvad angår komfort og automatiske løsninger på bådhåndtering osv. Det betyder også tunge både - specielt eftersom performance-både ikke kan gå ned på kølvægten, uten at de får svært ved at bære det store sejlareal som hører med.

Billig at bygge

Det kan cruisingbådene derimod. De behøver ikke den samme stivhed, og de dejlig brede agterskibe giver ikke bare store cockpit og rummelige agterkabiner – de forsyner også båden med en høj grad af skrogstabilitet. Lavere kølvægt giver lettere både, som er lette at  drive frem.  Riggen behøver ikke være så stor. Samtidig spares der mange penge i byggeomkostninger.

Hvad med sødygtigheden?

Det lyder besnærende – men hvad sker der når en sejlbåd med et relativt højt tyngdepunkt (CG) kommer ud i rigtig hårdt vejr? Hvorfor har skandinaviske værft som X-yachts og Hallberg-Rassy fastholdt mere traditionelle linjer til sine turbåde? Det ser vi nærmere på i en ny artikel om emnet i vores seneste blad.

Læs mere om mulighederne for abonnenter - klik her.

For vores abonnenter - download artiklen som pdf - klik her.{artikel-info-baadmag-abo}{artikel-download-betingelser}