fbpx

Så er fortøjningerne kastet

Inkluder i Newsletter: Ja

Der var ekstra store smil fremme i går på Aabenraa Lystbådehavn. Bubber og hans søn Oscar smed fortøjningerne til den båd, de skal på sommerferie i. Båden er en Dehler 35, som Bubber har lånt af Reese Marin.

Ny båd - nye rutiner

Vi er ankommet til Sønderborg, og her er pragtfuldt. Vi har været oppe og privantere her til morgen, så vi er klar til at tage videre senere i dag. I går havde vi bare en rigtig fed tur. Vi kom fint ud af havnen i Aabenraa.

Herefter brugte vi en del tid på at finde ud af båden. Når man får en båd, man aldrig har sejlet før, så skal man lige bruge tid på at finde ud af, hvor alting sidder. Her tænker jeg på skøder, trim og faldlinjer. Oscar og jeg brugte også lidt tid på at tjekke søkort og plotteren - vi skulle lige være helt fortroelig med, at alting virker efter hensigten.

koncentration

Koncentrationen var høj, da vi skulle lære vores lånte båd at kende

Skøn sejlads og båd

Kan man ønske sig mere, har jeg tænkt her til morgen. Vi havde vind lige i ryggen. Det blæste en 5-8 m/s, og vi havde kun sat storsejlet. Alligevel kunne vi sagtens logge en 6-7 knob. Vi havde en så smuk sejlads ud af Aabenraa. Danmark kan være så utrolig smuk fra vandsiden. Det er de her stunder, jeg elsker ved sejlerlivet.

skyer

Det er bare kanon at være på vandet, jeg nyder i den grad livet til søs

Vores sejlads gik videre ned forbi Dyvig og ind i Als Sund. Vinden var drejet en smule, men kun til vores fordel. Båden har en virkelig fin acceleration. Sejlene fra Northsails sidder bare fantastisk, og de er utrolig effektive. Dehler 35 er en spændende båd. Den er ret hurtig, nem og effektiv - faktisk opfører den sig til tider som en jolle. Det stiller konstant krav til den, der har roret.

Den lokale isbod blev vores redning

Sønderborg i sigte, og kongeskibet ligger endda her. Da vi kom i havn, bruger vi lidt tid på at få rigget båden ordentlig af. Da jeg ikke har sejlet en Dehler 35 før, skal man jo lige vende sig til, hvor alting sidder - men det gik meget godt. Desværre var det blevet lidt sent, da vi var færdige, og maven rumlede godt og grundigt.

Madboden i havnen havde desværre allerede lukket, så nu var gode råd dyre. Oscar og jeg hastede mod isboden for at spørge dem til råds. Selvom de var ved at lukke, blev vi budt indenfor - og de kunne da lige lave et par lækre bagels til os. Tak, I reddede vores aften, og vi kunne gå mætte og glade i seng.

I dag lørdag er planen, at vi sejler videre til Marstal.

★ Gør det selv

★ Bundmaling: Ram den grønne bølge med det nye sort

★ Artikel

★ Tjekliste til en sikker søsætning

Havne

København kan snart få flydende øer

Kapsejlads

Torbole Lake Garda: Dansk E-jolle triumf

J/70 Easter Camp i K.A.S.: Rekorddeltagelse og fokus på VM

Kort nyt

Uventet gave til sejl- og motorbådsklub