fbpx

Du har kun 7 dage!

Inkluder i Newsletter: Ja

Siden starten "Er kapsejlads sjovere, når der er flere snore og sejl?" der blev publiseret den 30. maj 2010, er det lykkedes Lassen og hans gæsteskribenter at levere en "Bagside" fredag efter fredag i hele tre sæsoner. 24 "Bagsider" blev det til i 2010, 39 "Bagsider" i 2011 og så 37 "Bagsider" i 2012.

Bagside nummer 100

Derfor runder Lassen sin "Bagside" nr. 100 den 11. november 2012 – næste fredag. Faktisk har der været bragt lidt flere af slagsen. Lassen har de seneste år nemlig vundet den interne ret til vores 1. april artikel, han er sågar blevet fyret af mig personligt på denne første forårsdag i 2011. Desværre noget Lassen selv tog med ophøjet ro, hvilket på en måde er hans største styrke, men samtidig også årsagen til de mange søvnløse nætter hos deres gæste skribent! Lassen er som provokatør elsket og hadet.

Ingen på redaktionen troede, at "Bagside" projektet holdt længere end sommeren 2010. Her tog vi fejl - og godt for det. Hver fredag har der været spænding – ikke kun hos Jer læsere, men også på redaktionen. Hvad har Lassen nu i ærmet? En ting er sikkert, hver fredag har I kære læsere ikke været bange for en hurtig kommentar, ikke altid lige begavet - endsige lødig, og desværre ofte anonymt, men skabe "gang i den", det har I sammen med Lassen, altid været garant for.

Bagsiden skaber debat

På en eller anden forunderlig måde tænder "Bagsiden" gnisten hos rigtige mange sejlere. I gennemsnit er der næsten 20 kommentarer per Bagside. Det er ekstrem mange set i lyset af, at der ofte er flere kommentarer på ugens "Bagside", end alle andre artikler tilsammen den pågældende uge.

Der har været fredage, hvor jeg som redaktør først har trukket det gule kort. Desværre har mange debattører været fuldkommen ligeglade, og det røde kort har minsandten også været fremme et par gange. Det er bagsiden af medaljen - for når kæden først hopper af i læserdebatten, er det skadelig for udviklingsmulighederne i dansk sejlsport.

Som tidligere nævnt er der mange, der elsker at hade Lassen. Få læsere forguder ham ud over alle rimelige grænser. Men i min dagligdag har de fleste heldigvis en holdning til personen og fredagens "Bagside". Ærgerligt har det været, når læserne er gået efter budbringeren frem for indholdet, men det er nok lidt typisk dansk og især i vores lille andedam "Dansk Sejlsport".

"Bagsiden" har i mine øjne stået i spidsen for rigtig mange gode debatter, evnet at få ting på bordet som ellers aldrig ville have fundet vej til os menige sejlere. Jeg kan med åben pande sige, at ingen er gået ram forbi. Heller ikke redaktøren selv, som igen og igen har måttet finde sig i Lassen sarkastiske "morsomheder". Nok er jeg redaktør, men på det punkt har Lassen sat mig uden for indflydelse.

Finurlig leg med sproget

Og det er nok det specielle ved "Bagsiden", du kan være enig, du kan være både stødt og godt gammeldags fornærmet, men hver gang har man kunne frydes over sproget, og Lassens altid finurlige evne til at lege med ordene. Dette er snart slut. Indenfor journalistikken arbejdes der med et begreb, der hedder "Kill your darlings" – dette har jeg hermed gjort! – Lassen 100, der er et stykke vej endnu på badevægten i nedadgående retning, men Bagside nummer 100 har du kun 7 dage til at få færdig. Se at kom i arbejdstøjet!









★ Gør det selv

★ Bundmaling: Ram den grønne bølge med det nye sort

★ Artikel

★ Tjekliste til en sikker søsætning

Havne

København kan snart få flydende øer

Kapsejlads

Torbole Lake Garda: Dansk E-jolle triumf





Udvalgte artikler *