fbpx

Bagsiden: Mit døgn med Mark Turner, som limousine chauffør

Inkluder i Newsletter: Ja

Her giver Mark Turner (tv) hånden til Jes Gram-Hansen fra Extreme Challenger – forhåbentlig mødes de to under Extreme Sailing series næste år. Foto: Per Heegaard.

9 – nok 9,9 - ud af 10 bagsidelæsere spørger nu: ”Hvem er Mark Turner?”.

Det forstår jeg så inderligt godt, for før ”Bagsiden” kastede sig over det danske forsøg på, at få et dansk hold med i Extreme Saling Challenger, levede jeg lykkeligt uden at kende Mark Turner. Men i dag ved jeg, at han er nøglen til succes for dansk sejlsport i fremtiden.

Mark Turner er international professionel sejlsports svar på Formula 1’s Bernie Ecclestone og bagmanden bag TV showene ”X-factor”, englænderen Simon Cowell. Fælles for de 3 herrer er, at de har fået en rigtig god ide. Den har de ført ud i livet, skaffede aktører, sponsorer og fået millioner af mennesker til at elske deres initiativer. Personligt har den ”lille” indsats, gjort dem alle styrtende rige.

Mark er den yngste af de tre, sikkert også den fattigste! Til forskel for de to andre har Mark (endnu) en alderssvarende hustru og til trods for vores intensive 24 timers samvær, så jeg ingen storbarmede ”bimboer” i hans umiddelbare nærhed.

Normalt ville den slags rige mennesker ikke finde vej til ”Bagsiden”, men Mark Turner er en klar undtagelse. Han er en personlighed med nogle klare holdninger omkring udviklingen i sejlsporten, som er værd at lytte til. For at komme bag manden, meldte jeg mig frivilligt til chaufførjobbet. Onde tunger påstod, det var alene for at teste en guldfarvet Audi A7 Avant, der var stillet gratis til rådighed af Audi i Gladsaxe. Sandt at sige, er det en dejlig vogn, til en pris – let brugt - på kun 1,3 mio. kr. Alene den halvårlige personbeskatning af ens firmabil, ville langt overstige værdien af redaktør Øverup bedagede Audi Cabriolet fra 1997. Så nej venner, jeg holder mig til Volvo – både betalt og nedskrevet til 0 kr.

Mark Turner var da glad for at blive hentet i lufthavnen, men noget talende menneske er han ikke. Men, strategisk er han nok den person, som ser mest klart på sejlsportens fremtid. Med sin organisation OC Thirdpole har han løst den gordiske knude, så sejlsport også kan blive en folkesport - og ikke mindst spiselig for ”rigtige” sponsorer. Jeg vil påstå, at mange eksisterende sponsorater er et skalkeskjul for rigmænd, der skal finde en lidt billigere måde at dyrke deres sejlsport på. Oracles enorme engagement i America’s Cup kan vel godt henføres til ejerens Larry Ellisons enorme ego og dybt personlige passion for sporten – lidt mere end det måske fremmer salget af Oracle produkter?

Så det er naturligt at spørge Mark, om han er rejsende i cirkusshow eller sejlsport? Kan de mange sejlere ikke være ligeglade med at få en øget interesse for deres sport? Svaret er soleklart ”JO”, og det er heller ikke dem Mark henvender sig til. Når en sejlklub afvikler en kapsejlads, fordi der et ønske blandt de lokale bådejere, så er det fint. Udfordringen er, at god sport kræver stadig flere penge, og skal niveauet hæves skal der endnu flere penge til. Her har Mark Turner sin berettigelse.

Extreme Sailing Series er egentlig et godt eksempel, for det var Cat-sejlerne Herbie Dercksen og Mitch Booth, der udviklede båden og ideen. Uden Mark Turner var det nok ikke blevet til ret meget andet end den gode ide. I dag har de så delt ”kagen” efter deres evner. Dercksen og Booth tager sig af materiel og det sportslige, og Mark Turner kører alt andet; udvælgelse af sejladsbyer, håndtering af markedsføring, kommunikation og sponsoraktiviteter. Herunder kontakten til de sejlklubber og kommuner, som drømmer om at blive vært for et stævne.

Her er det Mark Turner skal gøre en forskel, for uden mange penge gør det skrigende ondt. Det at gøre sejlsporten til en underholdende begivenhed, der trækker publikum til, kræver ”blot” at der kan skabes spænding, drama og en hulens masse penge. Men er de ingredienser der, så kan stævnet også udnyttes kommercielt – og det er lige det - der er Marks speciale. Hver gang er det et lagt sejt træk, Extreme Sailing Series er f.eks. først blevet globalt i 2011 - 5 år efter den første sejlads blev skudt i gang.

I de sidste uger er jeg selv blevet spurgt, hvorfor den danske satsning ikke er gået direkte om bord i America’s Cup World Series, altså forløberen for America’s Cup? Ud over budgettet er helt urealistisk efter danske forhold, så tilbyder Mark en mere folkelig tilskuersport på et budget, der gør en dansk satsning kommerciel levedygtig.

Trods økonomisk recession påstår Mark, at der er de samme økonomiske midler til rådighed for større sportsarrangementer, som i de glade dage tilbage i nullerne. I dag er sponsorerne bare mere fokuseret, så det er amatørsporten og de små stævner, der lider. Extreme Sailing Series har kun en vej opad og fremad, det var også derfor at Mark Turner valgte at besøge Tuborg Havn og promoverer en dansk satsning. Dansk sejlsport kan lære meget at Mark, og dansk sejlsport kan nå nye højder, hvis vi lytter lidt efter. Janteloven – hvor vi alle skal være lige dårlige, er nok den største barriere for dansk succes.

Extreme Sailing Series er en revolution, der gør sejlsporten super interessant for tilskuerne. Mark Turners mål er at skabe en sportsbegivenhed, som publikum vil rejse langt for at opleve.

Det stiller krav til de danske sejlklubber og deres lokale kommuner, som forventes at tænke langsigtet. Mark sidder selv som formand i organisationen ”World Yacht Racing Forum”, som er en interesseorganisation for de store sejler events i verden. Måske skulle jeg opfordre den gamle redaktør hr. Øverup til at lave et seminar for de danske sejlklubber, som har stævneambitioner, hvor Mark kom og gav sine input?

For Mark Turner kommer tilbage, for det arrangement, som KDY og Extreme Challenger holdet havde stablet på benene i Tuborg Havn, fik faktisk mange rosende ord fra Mark, da jeg kørte ham til lufthavnen. Stod det til ham personligt, så er Jes Gram-Hansen og drengene med i Extreme Sailing Series i 2012. Så kan det være jeg kan komme ud og køre Audi igen, hvem ved?

I dette videointerview fortæller Mark Turner mere om Extreme Sailing Series:



2011-09-09 15:14:34 af hø hø

"Mark Turner var i fredags i København for at kaste glas over Extreme Challenger" - kaste glas? Det må da betegnes som hærværk med chance for at gøre rigtigt ondt...


Takker - godt set, er rettet.


Mvh Redaktionen


2011-09-09 15:20:33 af Lars Mortensen

Jeg håber Øverup også læser baadmagasinet.dk? For det er klogt skrevet af Lassen:

\"Det stiller krav til de danske sejlklubber og deres lokale kommuner, som forventes at tænke langsigtet. Mark sidder selv som formand i organisationen ”World Yacht Racing Forum”, som er en interesseorganisation for de store sejler events i verden. Måske skulle jeg opfordre den gamle redaktør hr. Øverup til at lave et seminar for de danske sejlklubber, som har stævneambitioner, hvor Mark kom og gav sine input?\"

Vi er mange der håber at redaktøren griber bolden?

2011-09-09 19:55:47 af Jørgen

Verden og dansk sejlsport var død uden Lassen pølsermanden har en fremtid udenfor Knarr klassen.
2011-09-10 09:54:29 af Frederik

Jeg synes det er vigtig at i sejlsporten diskuterer om det er den vej som Nicolai gentagne gange har argumenteret for.

hvad er der galt i at være en flok glade amatører, der dyrker sporten for vores egen skyld?

Efter Lassen har givet knarr klassen fingeren, sejler de da fortsat. Du ser da stagig denne flok pensionister - der spytter i en lunken øl. Det er ikke sport, men anses som terapi for pensionister. Men hvis de ikke stod der, hvad skulle de så lave?

Så hvorfor skal al sejlsport gøres så proffesionelt? Hvorfor må sejlsporten ikke dø i fred?

Iøvrigt en fremragende bagside - Lassen
2011-09-10 16:45:58 af Per Larsen

Man kan ikke sige Mark Turner uden at sige Ellen MacArthur - eller det vil sige at det kunne Lassen så godt.

Til Lassens forsvar skal siges at han starter med at indrømme at han ikke kendte Mark Turner på forhånd, og det bærer historien tydeligt præg af.
2011-09-11 13:24:32 af Flemming Christensen

Hvorfor skal alting være så proffesionelt? Hvorfor må vi ikke bare sejle i vores egen sø? Jeg er da ligeglad om folk ved hvad jeg fordriver tiden med.









World Match Racing Tour

Congressional Cup: Jeppe Borch suverænt fra start - 'leading...

OL

Øv - ingen dansk bræt ved OL

Kort nyt

Træskibenes sammenslutning inviterer til Pinsestævne

Kapsejlads

Så skal Lillebælts 2Star Mester findes igen

Kort nyt

EU har netop stemt for en "Havets Parisaftale"

★ Artikel

★ Landstrøm: Ja, jord skal med om bord

Kort nyt

Tyv satte stjålne bådmotorer til salg på nettet

Kort nyt

De er der ikke endnu – men når de kommer...





Udvalgte artikler *