fbpx

Bagsiden: Uduelig svensk teleteknikker

Inkluder i Newsletter: Ja

Fungerer dit trådløse internet ikke på ferien skyldes det nok en ”Punkt 40 fejl” - altså på idioten der sidder 40 cm fra skærmen – altså mig igen, fortæller Nicolai Lassen fra den svenske skærgård.

Jeg lå på motorvejen i Gøteborgs hektiske trafik, tilbage til båden og familien, da ovenstående SMS tikkede ind. Afsenderen var telefonselskabet 3’s lokale tekniker, opsporet efter besøg i adskillige 3-telefonbutikker. Det var starten på en absurd dag, der viser hvor langt virkeligheden ligger fra de smarte reklamer, til den brutale dagligdag i mobil teknologiens vold.

Mine udfordringer med telefonselskabet 3? Hvad raver det egentlig læserne på baadmagasinet.dk? På den ene side ikke noget, udover jeg kan love brændstof til lattermusklerne, men på den anden side er det helt essentielt for alle os sommertursejlere.

For helt ærligt, hvornår har du sidst brugt skibets VHF? Hvis du overhovedet har en VHF om bord. I dette lukkede selskab, vil jeg godt røbe at vores VHF ikke har været tændt de sidste fem år. Mobiltelefonen har taget fuldkommen over, med alle de begrænsninger det nu giver. Hvem tager også på årets sommertur uden mobilt internet? Ja, vores familie gør i hvert fald ikke.

Da besætningen var størst, talte jeg tre bærbare, fem yderst avancerede mobiltelefoner og diverse elektroniske gadgets plus TV og DVD-afspiller. Jeg gætter selv, at vi repræsenterer trenden i dansk sejlsport. For mange er det lidt pinligt at indrømme, for den slags passer ikke ind i billedet af en sejlerferie. Den slags er min familie altså ligeglad med. Selv den gamle redaktør Hr. Øverup udsender sine ordrer og kommentarer fra sin iPhone fra sin ferieresidens. Faktisk vil den gamle mand så gerne vise sin undersåtter, at han i hvert fald er helt med på beatet, at det står i bunden af hver eneste mail.

Så det er et klart ”must”, at skibets trådløse internet kørte i højeste gear, inden familiens yngste kom for nogle dages besøg. Derfor var jeg i Gøteborg, da mit nyt indkøbte danske 3 internetkort bare ikke virkede i Sverige. Familiemytteriet lurede rundt om hjørnet, i forvejen ved trofaste læsere at min stjernestatus for tiden, er en smule falmet på de indre familiære linjer.

Endelig fremme i den rigtige 3-butik – efter forgæves at have besøgt syv andre 3-telebutikker. Endelig den med teknikeren ansat, men også det mest parkerings uvenlige sted i hele Gøteborg. Inden dagen var omme have jeg da også fået en p-bøde. Men endelig fik jeg afleveret uduelige 3-telekort og min bærbar, hvis tastatur har lagt krop til mange kommentarer og masser af brok. Gjort det meget klart, at kortet var fra Danmark, hvor telefonselskabet 3 reklamerer med at tingene fungerede lige så godt i Sverige og ikke koster noget ekstra.

Afsted igen, ud til skibet da SMS: “Please come back” tikkede ind. Straks må jeg vende bilen og beroliget GPS’en, tilbage til butikken for at aflevere opladeren. Tilbage på motorvejen, tilbage til skibet som vuggede klar til afgang på Hønø. Så bimlede mobilen igen, med en ny SMS: ”Your charger is for denmark and we need un adapter?”. Hvor hjælpeløs kan man dog være hos 3 i Sverige? Men i mit indre så jeg det familiære mytteri, hvis Internettet ikke kørte om bord. Så atter en gang må jeg vende bilen rundt og igen berolige GPS’en, tilbage til 3-butikken endnu en gang. Ja, dansk trebenet strømstik, kunne desværre ikke fungerer hos 3-teknikeren. Men rundt om hjørnet var der en butik der solgte adaptere. 199 svenske kroner fattigere, stod jeg med en adapter, der ifølge sælgeren skulle klare alle strøm stik – undtagen nogle få indiske – og så lige et trebenet stik fra Danmark skulle det desværre snart vise sig. Efterhånden var krisen på kogepunktet, så til de søde 3-pigers vilde forfærdelse, valgte jeg at klippe ledningen og sætte en anden ledning med svensk strømstik på. Alt sammen midt i 3-butikken, med deres saks, og tape rulle. Det fungerer såmænd endnu.

Nu skulle alle forfærdeligheder da være over? Nej, da udstyret skulle hentes før lukketid, var der sket ingen ting – absolut ingen ting. For som teknikeren lakonisk skriver i sin rapport, at kortet jo er købt i en dansk 3-telefon butik. Og ja, så er det altså ikke det svenske teleselskab 3’s ansvar. Men, hvis jeg købte et svensk 3-kort, så ville ferien da være reddet. Den viden og det fantastiske tilbud, havde jeg altså ikke behøvet at spilde en hel feriedag på. Min lokale 3-telefon pusher hjemme i Danmark, kan forvente et besøg – og et surt møgfald. Desværre ved jeg alt for godt, at han vil skyde skylden ind under en ”Punkt 40 fejl”, altså på idioten der sidder 40 cm fra skærmen – altså mig igen – surt show.

Tilbage til feriens helt store drama. Sidste uge kunne jeg berette om vores lille gravhund Chilli, der er på sine gamle dage blevet svensker uvenlig. Ikke fordi hun nogensinde har bidt nogen svensker, det kunne den gamle dame aldrig finde på. Men juridisk er hun lige pludselig uønsket i Sverige, på grund af en række fejl hos dyrlægen. Konsekvensen er den gamle dame i år må undvære skærgården og retten til at sove i fodenden under dyne. Modsat er alternativet en tvungen ferie ophold under ordnede forhold i Danmark, rettidig servering, organiserede lufteture. Så faktisk ser Chilli slet ingen grund til at hun skal hentes foreløbig. Det gav resten af familien muligheden for at søge nordpå, op til Marstrand.

Tirsdag gav Joakim Rechnitzer her på baadmagasinet.dk, en fin beskrivelse af denne perle på jord. På Marstrand, er alle mennesker bare smukkere, bådene er bare større og alt sammen er simpelthen den rene stokrose idyl. Det vrimler med kendte mennesker og sejlere, Jesper Bank blev eksempelvis spottet i sin Faurby ”Krone1” og nu med hund.

Udover at havnepengene er hampre og parkeringsafgiften urimelig, er der faktisk yderst overkommeligt og forfærdelig dejligt at være på Marstrand. Vi har nu været der i 4 dage. Skidt situation for Bådmagasinets udsendte brokker, for reelt er der ikke meget at brokke sig over lige nu.

Jo, i morgen vender vi så stævnen sydover, selvfølgelig i modvind og modstrøm – men rigtig brok bliver det ikke til i denne uge. Øv, men i næste uge er vi hjemme igen i normal Danmark, så på gensyn og brok - i næste uge.

2010-07-23 09:41:14 af Åbent brev

Kære Nicolai Lassen

I sidste uge skrev du om store og lille værft i Skovshoved kunne du uddybe dette lidt mere også se på emnet store og lille sejlklub samme sted.

Sejlerhilsen og god tur.

2010-07-23 11:00:53 af sløjfen

...eller hvad med at tage emnet \"små mennesker vs store mennesker\" op.

Den store sejlklub på Skovshoved er meget venlig og forstående, mens den lille opfører sig som et hysterisk enebarn, der ikke kan få hvad hun peger på.

Get a life - og vågn op til virkeligheden, hvor samarbejde klubber imellem er fremtiden.
2010-07-23 12:37:26 af Nicolai Lassen

Kære begge

Allerførst, hvorfor lægger I ikke navn til Jeres kommentarer / Spørgsmål?

På denne plads gør jeg meget gerne plads til en dialog omkring store og små mennesker, værfter og sejlklubber på Skovshoved Havn. For sløjfe (skægt dæknavn - måske det omvendte af en knudemand?) siger det selv. Samarbejde eksisterer ikke i SKovshoved Havn, hverken blandt klubber eller værfter. Konsekvensen på den lange bane er klar - ihvertfald på klubsiden. Kdy kommer stille og rolig til at rulle over SKS, der vil finde sin frmtid som en historisk parantes. Omkring værfterne, her sidder kommunen i sidste ende med som blind makker, så.....

God dag

Nicolai fra Kattegat
2010-07-25 19:56:03 af Per eller Poul

Kære Nikolai Lassen
Om jeg skriver Per eller Poul så er jeg ukendt i det univers du/i færdes i, OK selvom jeg er anonym i miljøet omkring Skovshoved Havn så ser jeg med stor undren på hvordan, det være værft eller sejlklub, prøver at kvæle den lille, der bliver ingen vinder kun tabere og det er brugere af værfterne og sejlklubberne.
Desværre har jeg ikke en tidshorisont der fortæller hvornår den store kvalte den lille, i Rungsted det skete det efter bygning af et nyt klubhus og en nøje fastlagt plan, hvor den store fik sidste ord, er det hvad der er ved at gentage sig i Skovshoved?
Nicolai Lassen jeg kender dig ikke og ved ikke hvor jeg skal finde dig i min sejlerverden men et være sagt du har fat i noget af det rigtige – hvorfor skal den store kvæle den lille – tør du tage debatten op og fremkomme med din mening?

2010-07-26 13:55:54 af Martin

Jeg tror heller ikke at Telia eller Telenor i Sverige, vil kunne hjælpe med et dansk abonnement. Det ville heller ikke være rart hvis alle ansatte i en televirksomhed, i hele verden, kunne få adgang til ens personlige data.

Prøvede du at ringe til kundeservice? Er mobilabonnementet fra 3, er det gratis at ringe til kundeservice i Danmark - selvom man befinder sig i Sverige.
2010-07-27 18:29:48 af Peter Hansen

Kære Per eller Poul
I Rungsted \"spiste\" de store den lille, da den lille ikke havde flere penge og gik konkurs!
Det var yderst flot gestus af den store, der på den måde sikrede sejlsporten i Rungsted! RKS som den fallerede klub hed, havde i mange år skrantende økonomi, og i sidste ende måtte de smide håndklædet, og så er det vel ikke en ugerning at samle op hvad opsamles kan?
2010-07-30 12:29:17 af Nicolai Lassen

Kære alle
Først er det dejligt at der begynder at komme kommentarer, for det er et af målene med min ugentlige bagside.

Der er klart behov for en \"struktur rationalisering\" blandt danske sejlklubber. Alt for mange leverer et alt for ringe produkt. Vi voksne sejlere klarer os nok, men det er ødelæggende for de kommende sejler generationer. Alt for mange unge talenter forsvinder ud af sejlsporten, enten fordi den lokale sejlkub har et reelt \"ikke eksisterende\" ungdoms tilbud, eller endnu værre ikke har \"læst\" de unges ønsker. Det er en skab for hele sejlsporten, en skam at der sidder mange lokale stivnakker, som ikke kan se sandheden i øjene og holder fast i historien og deres nødlidende sejlklub.

God weekend

Nicolai

P.S: Det er ikke spørgsmålet om teleselskabet 3 i Sverige kan - eller ikke kan leverer service arbejde på vegne af deres danske kollegaer. Spørgsmålet er hvor længe de skal have til at komme til den erkendelse?
2010-07-30 18:59:31 af Jesper

Nicolai du er prototypen på en medløber der når han ikke kan finde tilslutning i det lokale tilslutter sig \"den store\" får helt dårlig smag i munden når jeg tænker tilbage på hvordan du kiksede i Skovshoved Bådlaug og senere måtte flytte pølsevognen til KDY regi det siger alt om dig og \"den store\" føj hvor du og ledelse i KDY burde skamme dig.
2010-07-30 19:22:51 af Peter M.

Tilslutter mig det Jesper har skrevet kan ikke lade være med at sammenligne KDY m.v. med den pt så omtalte Helle T.S. vi vil kun til eget bedste altså fra ledelsens og bestyrelsens KDYs side.
2010-07-30 20:02:50 af Tage

Nu er det ikke ukendt at en hvis hr. direktør har siddet i bestyrelsen for et bådblad så hvor er troværdigheden hr. redaktør
2010-07-31 09:43:11 af Nicolai Lassen

Kære Jesper, Peter M og Tage
\"Medløber\" er jeg vist aldrig blevet kaldt før :-) Nu \"flyttede jeg\" også til KDY som medlem i 1972, så jeg må da i det mindste været en ret trofast \"Medløber\".

Det er interessant, at læse når det er 3 SKS medlemmer føler sig ramt. For SKS og Skovshoved Bådlaug er jo begge eksponenter på småklubber der gerne vil spille store - men sjældent har talentet og økonomien.

Som forældre har jeg jo på egen krop - sammen med 20 andre forældre - oplevet manglerne ved SKS - og Ja, kollektivt flyttede vi hele projektet i foråret til KDY regi. Endda med stor succes og til glæde for vores børn - der blevet reddet for dansk sejlsport, hvilket erfaringerne viser - næppe var sket i SKS regi.

I denne diskussion er der ingen grund til at spilde plads på Skovshoved Bådlaug og deres operetteparodi af en formand, Hans Tjellesen. Der er sket det, som jeg sagde der ville ske for 3 år siden. Ingenting, absolut ingenting, så længe Hans Tjellesen vil være enevældig solkonge siddende i sin flagstangs behængte skurvogn midt på parkeringspladsen. Hvor ynkeligt er det ikke, for en voksen mand? Jeg er nok den eneste i den opridenlige arbejdsgruppe omkring fremtiden i Skovshoved Havn, der kom ud af projektet med æren i behold.

Kære Jesper, Peter M og Tage. I er eksponenter for den kedelige udvikling i danske sejlklubber, hvor alt for mange unge talenter forsvinder ud af sejlsporten. SKS er et rigtig godt eksempel på en sejlklub der ikke har \"læst\" de unges ønsker. SKS (forældregruppen) tror at alt er godt, fordi deres elitesatsning kan være med i toppen. De glemmer blot de mange, som enten aldrig kommer i gang eller forsvinder efter få gange - grundet manglende opbakning. Det er en skam for hele sejlsporten, også i Skovshoved Havn, at der sidder så mange lokale stivnakker, ja, som jer kære Jesper, Peter M og Tage, som ikke kan se sandheden i øjene og derfor holder fast i historien og Jeres nødlidende sejlklub.

God weekend

Nicolai
2010-08-01 11:56:29 af Gregers

Endelig en mand af mod og holdning, der tør sige rødbukse mafiaen i Skovshoved midt imod. Hvor ville det være befriende hvis en masse sejlere og læsere på dette site bakkede Nicolai og hans klare holdninger op. De gamle mænd i SKS er den største klods for en fremtidsrettet udvikling omkring sejlsporten i Skovshoved. i øvrigt nogle gode underholdende bagsider du skriver - håber du bliver ved.
MVH

Gregers








★ Gør det selv

★ Bundmaling: Ram den grønne bølge med det nye sort

★ Artikel

★ Tjekliste til en sikker søsætning

Havne

København kan snart få flydende øer

Kapsejlads

Torbole Lake Garda: Dansk E-jolle triumf





Udvalgte artikler *