Der skal hænges godt igennem i en H-båd. Foto: Eik Brandsgaard.

50 årig fødselar udstilles på Boat Show

20-02-2017 10:46
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

Hun bliver 50 år, men hun er stadig lækker, sprød og populær blandt drengene. Hun har et flot snit, - ikke for lang og ikke for bred over hofterne. Den folkekære H-båd stævner i år ud på sin halvtredsindstyvende sæson.

H-båden blev designet i 1967 af den finske konstruktør Hans Groop. H-båden var hans bidrag til en designkonkurrence, som det finske sejlforbund havde udstedt. Båden blev hurtigt populær, og især da Paul Elvstrøm i 1971 med et par designmodifikationer også begyndte at producere H-båden i Danmark kom der virkelig gang i klassen. I Danmark sejler der omkring 500 H-både, og den er i dag den anden største One Design kølbåds klasse i verden med mere end 5000 producerede både. H-båden er mest udbredt i Skandinavien, Holland og hele Tyskland - både i Østersøregionen, men også på de store søer sydpå. Grunden til, at H-båden ikke blev et verdensfænomen, er, at den blev populær samtidig med den amerikanske J24, som er verdensstørste One Design kølbådsklasse.

Comwell Kellers Cup 2013 156

H-båden er især udbredt i Skandinavien, Tyskland og Holland. Foto: Eik Brandsgaard.

H-båden produceres stadig og kan leveres fra det østrigske Frausher værft og fra tyske Ott Yacht. I hjemlandet Finland er det Eagle Marine, som leverer en fabriksny H-båd. De største producenter gennem tiden har været finske Artekno, Botnia, og de dansk producerede Elvstrøm og OL Boats.

Danskere på tronen
Der er sejlet Verdensmesterskab i H-båden siden 1980 og listen af danske Verdensmestre er lang. Et kig ned af listen viser mange velkendte skippere. Nedenstående er de danske verdensmestre.

1980 DEN 318 Poul Richard Høj Jensen / Henrik Reese / Theis Palm
1981 DEN 338 Jens Christensen / Arne Larsen / Morten Nielsen
1983 DEN 404 Poul Richard Høj Jensen / Henrik Reese / Henrik Sørensen
1984 DEN 397Morten Nielsen / Niels Henrik Borch / Per Kloster Hansen
1985 DEN 816 Jens Christensen / Jens Makholm / Josef Resch
1986 DEN 403 Herluf Jørgensen / John N Andersen / Ole Johansen
1987 DEN 460 Tommi Krog Hansen / Jan Krog / Renato Skov
1988 DEN 500 Jesper Bank / Steen Secher / Søren Olsen
1989 DEN 509 Jesper Bank / Søren Olsen / Steen Secher
1993 DEN 521 Christian Rasmussen /Torjus Gylstroff / Kasper Harsberg
1996 DEN 533 Herluf Jørgensen / Christian Pasbjerg / Søren Nielsen
1998 DEN 552 Bo Selko / Jonas Pedersen / Niels Sørense
1999 DEN 559 Bo Selko / Jonas Pedersen / Niels Sørensen
2000 DEN 565 Theis Palm / Finn Nikolajsen / Lars Christiansen
2004 DEN 533 Morten Nielsen / Niels Borch / Per K. Hansen
2006 DEN 565 Herluf Jørgensen / Lars Wegner / Christian Pasbjerg
2008 DEN 597 Claus Høj Jensen / Henrik Olsen / Jacob Guhle
2009 DEN 559 Steffen Stegger / Lars Christiansen / Carsten Pedersen
2010 DEN 559 Steffen Stegger / Lars Christiansen / Carsten Pedersen
2011 DEN 597 Claus Høj Jensen / Karl Kristensen / Frederik Dahl Hansen
2012 DEN 533 Morten Nielsen / Niels Henrik Borch / Per Kloster
2013 DEN 597 Claus Høj Jensen / Karl Kristensen / Frederik Dahl Hansen
2014 DEN 597 Claus Høj Jensen / Karl Kristensen / Frederik Dahl Hansen
2015 Den 597 Claus Høj Jensen / Frederik Dahl Hansen/ Jacob Guhle

Det er bemærkelsesværdigt, at flere sejlere har været topnavne i H-båden i tre årtier, blandt andet Verdensmestrene Herluf Jørgensen fra Skagen Sejlklub og Morten Nielsen fra Roskilde Sejlklub.
Herluf Jørgensen har nu stillet sejlerskoene på hylden, mens Morten Nielsen stadig er topsejler i klassen. Ikke mindst skal det også bemærkes, at der er dygtige gaster som har sejlet med i lige så mange år.

Comwell Kellers Cup 2013 34

Mange sejlere bliver ved med at sejle H-båd, når de først er startet i klassen. Konkurrencen er benhård. Foto: Eik Brandsgaard.

H-båds klassen herhjemme er præget af dygtige sejlere med meget erfaring, men trods det så er klassens nuværende topnavne ikke gamle i gårde. Claus Høj Jensen er selvfølgelig velkendt og respekteret, men hans gaster er begge unge mænd i starten af tyverne. Frederik Dahl Hansen og Rasmus Andresen er sammen med Claus Høj Jensen flyvende i en H-båd. Gasterne er brølstærke og formår at hænge igennem hele dagen, hvilket måske er hemmeligheden bag, at de netop nu har et ekstra gear.

Når der sejles stævner får ovennævnte besætning ikke noget foræret. Konkurrencen i klassen er ekstrem hård, og der er omkring ti skippere, som kommer til fadet, hver gang der sejles. Det betyder, at når Claus Høj Jensen med fem verdensmesterskaber er hårdt presset til de danske stævner, så er der virkelig en super dygtig bredde i H-båds klassen.

H-både findes i hele landet

H-båds sejlerne er aktive i hele Danmark. I Limfjorden med specielt Thisted og Amtoft, samt den jyske østkyst fra Egå, Århus og Vejle. På Sjællands siden har det mest været i Roskilde Fjord og Øresund, der har været flåder af H-både.

Men det er ikke så afgørende, hvor i landet man kommer fra, fordi at H-båden oftest køres til stævner på en trailer. Det har formentlig haft stor betydning for bådens udbredelse. Det er nemt at komme frem til stævne og bådklargøring med søsætning klares på max to timer, så er man klar til at sejle kapsejlads. Til stævnerne i Danmark er der i gennemsnit 20-25 både på startlinjen, mens der til verdensmesterskaberne er 60-70 både på startlinjen.

Comwell Kellers Cup 2013 80

H-bådene har som regel et stærkt og stort felt ved stævner. Foto: Eik Brandsgaard.

H-båden sejles af tre-fire personer, men der er en vægtbegrænsning på 300 kg for den samlede besætning.
H-båden er ikke overrigget, så selv i kraftigt blæsevejr er båden stadig nem at håndtere. Onde tunger siger, at H-båden er en lam høne. Hertil må man sige, at den stadig kan spadsere med 10-12 knob ned af bakke i en ordentlig hyler.

Det, at båden er nem at sejle, gør, at alle kan være med, - og med lidt erfaring får man også gode placeringer. Det svære er at vinde, og det er næsten altid de samme både som kommer først. De dygtigste forstår at udnytte vind, strøm, konkurrenter og baner nok til, at de vinder med et mulehår, fordi at bådene kommer i mål hver gang som perler på en snor. Det, som gør ondt i en H-båd, er, at man skal hænge, og når det blæser, så skal der hænges igennem. Det er god fysisk motion, og det virker på højde og fart.
H-både handles til priser fra 20.000 kroner, og en konkurrencedygtig båd med trailer handles omkring 80.000-100.000 kroner.

H-båden kan ses på Boat Show i Fredericia den kommende og næste weekend.

Udvalgte artikler til salg - GRATIS for abonnenter under Mit Bådmagasin

Læs flere nyheder - klik her.

Udvalgte artikler til salg - gratis for abonnenter under Mit Bådmagasin

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer