Nimbus 30

Artikelindeks


Nimbus 30 ligner en familiebåd, men er forbavsende velsejlende og hurtig med et højt lystal på 1,10. I 1970’erne var Nimbus 30 altid forrest i kapsejladser.

Siden 1977 har Jens og Ingi Faarbæk Jensen sejlet deres Nimbus 30 over 30.000-40.000 sømil, og de er stadig fuldt tilfredse. ”Båden er i balance og kan styre sig selv, når man slipper rorpinden. Båden giver os stor sejlglæde, og samtidig er den fantastisk godt indrettet,” siger de to erfarne sejlere.
”Båden sejler meget fint i let vejr. Det gør den også i hårdt vejr, men det har vi som regel ikke lyst til.” Det kan erfarne sejlere tillade sig at sige, for de har prøvet det hele.
Jens har sejlet siden han var 12 år, først i en lille Smakkejolle, hvor Ingi begyndte at sejle med, da de begge var 16 år. Senere giftede de sig og sejler naturligvis stadig. Ingi hedder også Ingrid, kært barn osv.
Fordi de var erfarne, var sejlegenskaberne vigtigst, da de valgte Nimbus 30. Jens uddyber nærmere: ”Skal du købe båd, så køb mest muligt lystal for pengene. Et højt lystal garanterer hurtig båd og som regel også gode sejlegenskaber. Nimbus 30 har i dag 1,10 i lystal. Da vi fik båden i 1977, var den en af de hurtigste og ofte forrest eller blandt de førende på Sjælland Rundt kapsejladser.”
Lystal er et erfaringstal for hvor hurtigt
en båd sejler, uafhængigt af måleregler mv. En Folkebåd, som efterhånden er lille og gammel, har lystal 0,98, og moderne kapsejlere i dag har over 1,10-1,20.
”Nimbus 30 udnytter hele sin længde med næsten lodret stævn og lodret hæk, og cockpit går helt ud til agterspejlet, så der er ingen spildplads,” siger Jens. ”Der er plads til en god aptering, og Bjørn Olsen var jo kendt for ualmindelig mange smarte detaljer. Se det lille eksempel her: Barskabet har fem huller til flasker, runde, firkantede og trekantede. Enhver type spiritusflaske i 1972 kunne passe ned i et af hullerne.”

Speciel placering af rorpind
En af Bjørn Olsens meget specielle detaljer er, at rorpinden er rykket langt frem i cockpittet, så rorgængeren kan sidde i læ helt fremme bag kahytten og evt. en sprayhood. Selve roret er som normalt agterude under hækken, og trækstænger under cockpitdørken forbinder rorstammen med den fremrykkede rorpind. Det ultimative var, at kapsejlads-gasterne sad ude bag rorgængeren med overblik over sejlene og med skødespillene lige foran sig på små ”arbejdsborde”. Disse er inde i cockpittet, så man ikke skal læne sig ud over læ side, når spillene betjenes under hård krængning.
Den fremrykkede rorpind brød Jens og Ingi sig dog ikke om, så de fik den monteret normalt oven på rorstammen agter.
Rorpindens historie er, at hver jule-
aftensdag, mens konstruktør Bjørn Olsens familie gjorde klar derhjemme, så sejlede han fra Stubbekøbing ud om Storstrømsbroen og tilbage. Vejret i december er jo ofte dårligt og koldt, så han ville sidde i læ i sin båd.
De fleste Nimbus 30’ere har derfor rorpinden midt i cockpittet. En anden Nimbus-ejer, Axel Eichstedt, fortæller at dengang han midt i 1970’erne tænkte på at købe en Nimbus, ville han helt bestemt have rorpinden agter som normalt. Men først ville han prøve båden i hårdt vejr, og Bjørn Olsen inviterede ham ud i Østersøen i 16 m/sek. vind. Det overbeviste Axel om fordelen ved at have rorpinden rykket frem, for han sad i læ, mens vand kunne slå ind over rorgængerens normale plads agterude.
Båden fås i øvrigt i mange versioner med små forskelle i cockpit, og ratstyring kunne også fås. Der er en standard rig med én saling som på foto, men også med en noget højere mast og to salinger.
Skødebroen går som standard tværs over cockpittet ved skødespillene agten for den fremrykkede placering af rorpinden. Jens og Ingi fik som de første flyttet storskødet helt hen til en bro lige foran kahytsdøren, så der ikke er en ”benbrækker skødebro” tværs over cockpittet. Det kalder de den, fordi en af deres venner brækkede skinnebenet, da han stod op i cockpittet og ved en hård grundstødning blev kastet frem mod skødebroen.
Cockpittet har ikke sprayhood. ”Nej!” siger Jens, ”vi sejler helst i medvind og behøver ikke sprayhood. Det dybe cockpit giver læ på kryds, og så vil vi i øvrigt hellere beholde et godt udsyn.”



Seneste nyheder

Pas på utæt benzintank

Ny Havne-app skal gøre nytte

Mød smeden på Vikinge-skibsmuseet i Roskilde






Sailing World News

Facts about 12 mR Worlds

RIP Lowell North

Yacht Racing Forum: Unprecedented turnout