Phantom 42: Den solide selvbygger til jordomsejling

I 1983 kaldte man det i sejlerkredse for Danmarks mest seriøse selvbyggerprojekt. Byggeriet gik i gang efter 22 skippere sagde ja på Rudersdal kro i foråret 1982, til at bygge hver en Phantom 42. Det var skibsfører Preben Jensen, der tog initiativet til at få designbureauet Elvstrøm-Kjærulff til at tegne. Formene kom fra Granada Yachts og apteringsdelene blev leveret fra Gesten bådaptering. Byggeriet af bådene foregik i en lille landsby vest for København, Herringsløse. Der blev ansat en leder af projektet og en bådebygger til at rådgive omkring glasfiber og polyesterstøbningen. Bådebyggeren overvågede nøje støberiet for at båden kunne godkendes af Norske Veritas typecertificat. Initiativtageren Preben Jensen troede man kunne støbe bådene for 270.000 kr., men de fleste både kom op på over det dobbelte. Skibsingeniør Per Reimer fra Rungsted Havn, vi mødte under Phantom-træf i Nivå, fortalte at hans egen, nummer tre i Danmark, blev langt dyrere - og tungere end beregnet.
”Min egen båd stod mig i over 600.000 kr. Og det bragte mange af projekterne i økonomiske vanskeligheder. Vi sikrede hinanden ved at stille bankgarantier for byggeudgifterne. I starten fik hver bådejer 10 dage til at støbe båd og dæk med fem mand, indtil

...
Vil du læse mere? Log ind
Bliv abonnent og få fuld adgang til vores artikler
Online
39,00 / mdr

Du får pr. måned:

  • Alle online artikler
  • Alle online magasiner
  • Medlemstilbud i shop
Online + Magasin
41,58 / mdr

Du får i 12 måneder:

  • 8 udg. af Magasinet BÅD til døren
  • Alle online artikler
  • Alle online magasiner
  • Medlemstilbud i shop
Ønsker du Båd Magasinet ? Se hele udvalget af abonnementer







Sailing World News

Facts about 12 mR Worlds

RIP Lowell North

Yacht Racing Forum: Unprecedented turnout





Produktnyt

X-Yachts skal til at bygge motorbåde

Elmotoren er blevet voksen