Bådmagasinet August 2017

TEKST & FOTO ØYVIND BORDAL Hvorfor ikke sejle hurtigt på tur? D agens fotobåd er en Bavaria 37, og efter endt fotosession sejler vi op på siden af Black Marlin, så jeg kan hoppe over. Nu skal vi sejle! Jan Andersen er alene om bord, han ligger bi, og står klar i trampolinen til at tage imod. Det blæser friskt, 18 knob, og da jeg lander i trampo- linen med mit fotogrej på ryggen, tænker jeg, at det egentlig er vildt underligt. At disse to flydende gestande begge er en ”sejlbåd”. En helt anden maskine For udover at begge fartøjer har en mast, er der stort set ingen fælles træk at få øje på. Jeg er hop- pet om bord på en flydende platform, som virker næsten vægtløs. Dette er en maskine til ren sej- lads, ren udnyttelse af vindens kræfter. Ekstrem stabilitet, meget lav vægt og store sejl. Sådan en båd SKAL sejle hurtigt. Den kan ikke lade være. Træ under dæk Og så alligevel. Det er ikke kun fart det hele. Da jeg klatrer ned under dæk for at lægge mit grej i sikkerhed, kommer jeg ned i en salon, som i gro- ve træk ligner en klassisk aptering. Der er træ- værk, et pantry med ovn, et kortbord, salonbord og endda et toilet. Og store, gode køjer både for og agter. ”Ja”, siger Andersen, da jeg kommer op i cockpit igen, ”Dernede er det konen som har be- stemt. Det er en turbåd, den her. Jeg har bygget den til cruising. Det er der jo mange, der ikke kan forstå, når den nu er så hurtig. Men hvorfor skulle man ikke kunne sejle hurtigt på tur?”. 24 knob! Jeg får rorpinden i hånden, og ved hjælp af fok- ken falder vi af, så der kan opbygges fart. Efter- hånden som vi accelererer, strammer Andersen storsejlskødet, og i løbet få sekunder flyver vi af- sted med de to sideskrog som spydspidser over bølgetoppene. Det kilder i maven. Smilet nærmest trækker sig selv hen over mit ansigt. Jeg er lidt usikker på, hvor meget båden kan presses, så vi starter med bidevind, som er noget lettere at kontrollere. Fuldt storsejl er helt klart i overkant, der går hvide skumtoppe igennem strædet mellem Ballen Havn (Sydfyn) og Skarø, og pustene er kraftige. ”På fladt vand kan jeg gå 14 knob på kryds”, siger Andersen, da jeg spørger. På enmere åben vinkel har han indtil videre ramt 24 knob, fortæller han. ”Var du bange”, spørger jeg. Han smiler lidt underfundig. ”Tja. Jeg var vel lidt oppe på mær- kerne”, siger han. FAKTA OM BLACK MARLIN + Let, hurtig 31 fods kulfibertrimaran med fuld cruisingaptering. + Ståhøjde på 1,95 meter i salonen, plads til otte rundt bordet. + Nem at sejle alene. + Kan foldes sammen til en bredde på 3,55 meter. + Kan trailes på en to tons trailer. + Masten kan deles i to. Hele båden kan være i en container. + Elmotoren lades af solcellepaneler i dækket. Selv- forsynende med energi. + Sværd og ror kan klappes op, så den kan sejles ind på lavt vand. + Kan fås med et eller to ror, og to rigversioner. B L ACK MAR L I N 62 BÅDMAGASINET

RkJQdWJsaXNoZXIy OTgyMzU=