fbpx

Dongfeng melder klar til Volvo Ocean Race 2017-18

Inkluder i Newsletter: Ja

Kinesiske Dongfeng Race Team er klar til endnu en udgave af Volvo Ocean Race - og ingen er gladere end skipper, Charles Caudrelier, der nu skal sejle kapsejladsen for tredje gang. Frankmanden, der også stod bag roret i seneste kampagne for det kinesiske hold. "Det er gode nyheder, at vi er tilbage i Volvo Ocean Race, udtaler han smilende og forsætter: "Jeg er meget glad og heldig ved at være skipper for sådan et fantastisk hold, så mange tak til Dongfeng. Nu begynder det hårde arbejde - at gøre os klar til kapsejladsen".

"Vi er heldige, at vi ikke skal opstarte projektet fra bunden - i stedet for kan vi sige, at historien fortsætter. Jeg har de bedste betingelser for at kunne forberede mig og holdet optimalt til racet. Jeg har tiden, finansieringen på plads, og det samme hold som sidst. Et hold, der allerede vant til at arbejde sammen og som tillid har til hinanden", lyder det fra Charles Caudrelier.

Hele følelsesregisteret igennem

Det er samme holdånd og arbejdsmoral, der fik Dongfeng Race Team gennem en rutsjebanetur i 2014-15 udgaven af Volvo Ocean Race. Holdet var i ekstase over at vinde 3. ben fra Abu Dhabi til Sanya i Kina. En begejstring, der måtte slutte brat, da holdet mistede masten blot få sømil fra Kap Horn på 5. ben. To store oplevelser, der fik sejlerne og hele holdet til at gennemgå hele følelsesregisteret.

"Dongfeng ånden var en af hovedelementerne til succes i holdets sidste kampagne", indrømmer Charles og fortsætter: "Vi var som en stor familie - de kinesiske sejlere var lidt ligesom mine børn, og sammen med Pascal var jeg ligesom deres far". Det var en virkelig en følelsesmæssig tid, og jeg er stadig meget stolt af de kinesiske sejlere. Og det vi var i stand til at opnå".

Et af de vigtigste mål for det oprindelige Dongfeng projekt var at efterlade en varig 'ocean racing arv' i Kina. Det var noget af en opgave Caudrelier var på, da han skulle opbygge holdet til Volvo Ocean Race 2014-15. "Da vi ankom seks måneder før sidste Volvo Ocean Race, og vi mødte de kinesiske fyre, havde ingen af ​​dem kapsejlet eller sovet en nat om bord på en båd, der sejlede offshore. De havde ingen erfaring overhovedet, og jeg tænkte konstant: Om seks måneder skal vi have dem klar til at sejle den hårdeste offshore kapsejlads i verden".

dong1

Team Dongfeng fra Volvo Ocean Race 2014-15.

"Men de havde en masser af energi og arbejdede hårdt. De var meget unge. Da jeg var 21 år, havde jeg allerede offshore erfaring, men Volvo Ocean Race skræmte mig alligevel. Jeg var bange for, at de ville give op undervejs. Men det gjorde de aldrig - de blev faktisk ved med at komme tilbage, og de ville slås til den bitre ende. Nu starter vi forfra - med de samme sejlere. Jeg er ikke i tvivl om, at vi kan tage dem et niveau op, så de når verdenstoppen indenfor de næste par år", lyder det selvsikkert fra Charles Caudrelier.

Hvad tænker Charles om de ændringer i Volvo Ocean Race, der er blevet annonceret?

"Der er sket nogle store ændringer", siger han og uddyber: "Kapsejladsen kommer tilbage til Sydhavet, hvilket er en god nyhed - ikke kun for medierne, men også for sejlerne. Det bliver sværere og koldere, men også hurtigere - en reel kamp på vandet".

Regelændringen, som skal bringe flere kvindelige sejlere i VOR, er også gode nyheder. "Jeg kan lide Volvo Ocean Race for den menneskelige side - det er et nyt element, der er meget interessant, og jeg tror, regelændringen vil bringe positive ting med om bord. Det er en del af sporten, nu er vi nødt til at gå ud at finde de bedste kvindelige sejlere, og det er en proces, jeg allerede er i gang med nu".

 

 




Seneste nyheder





★ Artikel

★ Er CE-mærkning din garanti for sikkerhed?

SailGP

Barselsvikaren - nu med fast job

Kort nyt

KDY Sharks på podiet i Portugal

Kort nyt

Museet for Søfart står til at miste millioner af kroner

Kort nyt

Træk en kajak i automaten på Rørvig Havn

Kort nyt

Sejlsportens store succes: Kvinderne stormer frem

Kapsejlads

Rindom topper verdensranglisten

Kapsejlads

Ocean Globe Race: 5.000 sømil uden varm mad og kaffe?





Udvalgte artikler *