fbpx

Frostad: ”Rygterne er usande”

Inkluder i Newsletter: Ja

I en tidligere artikel på baadmagasinet.dk omtaler vi en del spekulationer omkring de kommende Volvo Ocean Race både, samt om andre mulige ændringer (læs evt. sagen her). Blandt andet hævder den franske netside www.voilesetvoiliers.com at Frostad har været under pres fra Volvo-ledelsen. Under det nyligt overståede stopover i Lissabon fik Bådmagasinet lejlighed til at få en kommentar til rygterne fra Frostad selv.

Bakkes op

"Det er ikke rigtigt at Volvo-koncernen har stillet krav til mig, hverken hvad angår bådtype, deltagerantal, antal stopover-havne eller noget som helst andet", siger han. "Sagen er derimod, at jeg lægger pres på for at få lavet ændringer, under de strategiske samtaler jeg jævnligt har med ledelsen i Volvo. De rygter du refererer til er direkte fejlagtige", siger Knut Frostad. "Volvo-ledelsen bakker 100% op om racet, og den måde jeg leder det på - som de har gjort hele tiden."

Stopover-havne stor sucess

Frostad, som i søndags sendte de seks VO70'ere afsted fra Lissabon, siger at det er rigtigt at det foregående stopover i Miami ikke blev den sucess han havde håbet på. "Men det skal ses i sammenhæng med at de andre stopover-havne vi har haft undervejs, har skabt de største besøgstal vi nogensinde har haft".

Sænke indgangstærsklen

"Det som er mest centralt, og som vi arbejder meget med lige nu, er at øge deltagerantallet næste gang. For at opnå det, skal vi reducere omkostningerne, og gøre indgangstærsklen for nye hold lavere. Samtidigt må driftsomkostningerne sænkes undervejs. Et godt deltagerantal er otte til ti hold – det passer godt til den måde vi laver Volvo Ocean Race på i dag".

Hovedsagelig righavarier

"Diskussionen om skader og havarier skal ses adskilt. Det er nødvendigt at se på hvilke typer skader det egentlig har været tale om, og ikke mindst hvad de skyldes. Hovedparten af problemerne denne gang har været righavarier – en type skader vi ikke har set tidligere i det omfang. Det skyldes en ny teknologi som bare ikke har været god nok, og det har vi allerede taget højde for".

Beslutningen ikke taget

"Når det gælder bådtype for næste Volvo Ocean Race, så er beslutningen faktisk ikke taget endnu. Vi har flere alternativer på bordet, som alle handler om at standardisere bådene, så omkostningerne kan sænkes. En mulighed er at fastfryse VO70 reglen, og fortsat bruge bådtypen, altså i en One Design ramme. En anden mulighed er at skape en helt ny One Design båd. Lige nu ser vi på forslag både fra Bruce Farr, Juan K og Marcelino Botin. Uanset hvad udfaldet bliver, vil vi fastholde kerneværdien i Volvo Ocean Race, som er at sejle de hurtigste både i verden – selvfølgelig med det nødvendige hensyn til sikkerheden. Hvad beslutningen bliver, går vi ud med i Lorient 28. juni."









Kapsejlads

Første officielle DM i singlehand sejlads er en realitet 

Kapsejlads

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL

Kort nyt

Podcast: Ny episode - hvorfor egentlig sejle?

Havne

Christiansø Havn skal igennem kæmpe renovering

Bådudstillinger

Ancora Yachtfestival – tre intense dage

Kort nyt

Krigsveteraner får hjælp til at komme ud at sejle 

Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør





Udvalgte artikler *