Søgeresultater | Lionheart – endnu en ny J-Class

Lionheart – endnu en ny J-Class

15-02-2008 10:07 Hans Henrik15 Feb 2008 9:07 - Jakob Johannsen
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

Sådan kommer J-båden Lionhart til at se ud, når den bliver sat i vandet sommeren 2009


De fantastiske J-class-fartøjer, som i sidste århundredes 30-ere blev brugt til nogle af de mest spetakulære America's Cup sejladser (alle vundet af New York Yacht Club9 er ved at opstå som den klasse, de aldrig nåede at blive i 30-erne.

Først blev de eksisterende J-både restaureret Endevour, Valsheda og Shamrock V. Nu, hvor der ikke er flere J-både at genopbygge, har man fundet de gamle tegninger frem og nybygger nu flere J-både ligesom man har konstrueret helt nye både efter de gamle måleregler.

Alene hos Hoek Design i Holland, hvor man har specialiseret sig i at bygge klassisk udseende yachts, er der fire J-både undervejs.

Den første er Lionheart, som bliver søsat sommeren 2009. Skroget, som er udviklet i et avanceret computerprogram, hvor den gamle måleregel er kodet ind, og senere model-afprøvet i tankanlæg og vindtunneler, er allerede færdigt og står klar i aluminium.

Den eneste ændring, der er sket med den gamle måleregel er at bådene nu må bygges i aluminium, og det var tilsyneladende det, der skulle til, for at få klassen til at blomstre.

Der blev i alt tegnet 20 J-både mellem 1930 og 1937, af dem blev kun 10 bygget, og kun de tre ovennævnte overlevede, så de kunne genopbygges.

I Danmark blev America's Cup vinderen Ranger bygget som en kopi i stål og søsat i 2003, og hermed var antallet af J-både, der eksisterer på tegninger, men aldrig er blevet bygget, oppe på 10 fartøjer.

Det oprindelige design for Ranger, som var udført af Starling Burgess og Olin Stephens, er blevet optimeret efter de nye vandtank og vindtunnelforsøg, og Lionheart er det første resultat af disse forsøg. Hun bliver den største J-class, der nogen sinde er bygget med et overhang på 17 m ud af sin overaltlængde på 44 meter.

Lionheart er bygget både til cruising og til kapsejlads, og bliver derfor bygget til havsejlads. Hoek Design arbejder også på en nybygning af den første J-class, fra 1939 Interprise, som er den mindset J-båd nogen sinde.


Et andet projekt er en replica af den svenske Svea, som er tegnet af den berømte svenske konstruktør Tore Holm. Det er et konsortium bestående af tre hollændere og tre svenske sejlere, som står bag bygningen af Svea. Skroget vil blive bygget hos Hoek, mens det vil blive apteret på en svensk værft.

Computer-forsøgene med de forskellige J-båds-design tyder på, at Svea bliver den hurtigste J-båd nogen sinde på kryds. Det 3. projekt er bygningen af en super J-både, der er tegnet af Franck Paine, men aldrig bygget

Lionhart på molen i Holland. Først om halvandet år er det apteret og rigget.



Læs mere om J-bådene her:
http://www.baadmagasinet.dk/index.php?sid=58&cid=6644&1203340480


Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer