Bådmagasinets billedgalleri

Grinden: Buttet, sødygtig familiebåd

Grinden er en rigtig havbåd. Den buttede spidsgatter er konstrueret af Peter Bruun fire år efter Spækhuggeren, og nu er der flere Grinder end Spækhuggere.
20-08-2009 13:23 Hans Henrik20 Aug 2009 11:23 - Anders Høegh Post
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Grinden Basse har Steen Bertholdt haft i 22 år, siden 1986. ”Det er en super familiebåd med god plads, en stabil og god båd.”
”Ja, god båd,” kommer det som et tre-stemmigt ekko fra hans kapsejladsgaster, som om det var arrangeret. Men Claus Edelgren, Torben Dabelsten og Villy Hedegaard mener ærligt, at det er en god båd.
”Jo, og der er dejlig plads i Grinden,” siger Steen. ”Der er mange køjer, syv stykker, og vi har fire børn, undertiden med et par kammerater. Det er båden fin til. Da børnene var små, blev de ved havnemanøvrer og lignende placeret på den hævede agtertofte på agterpulpitten. Her var de af vejen og kunne alligevel følge med i, hvad der skete.”

Bred båd med god plads
Den gode plads skyldes ikke så meget Grindens længde på (kun) 8,20 m, men naturligvis den relativt store bredde på 3,12 m. Bredden er udnyttet i en meget traditionel aptering med gode, gamle pilotkøjer (overkøjer) placeret helt ude i skibssiden og oven over de almindelige hovedkøjer. Det giver fire gode køjer i hovedkahytten.

I forkahytten er der rigelig køjeplads til to voksne eller til flere børn. Desuden er der en hundekøje i styrbord side agter under cockpittet.
Under de mange køjer er der masser af stuverum, og under forkøjerne har to minicykler plads.

Steen sejlede jolle som ung. Siden havde han en Spækhugger i tre år, og så blev det Grinden. Det er typisk, at mange Grindeejere startede i Spækhugger og siden blev i hval-familien i en større båd.
Grinden fik ID-prisen 1977 for industrielt design.

Bred foroven, smal forneden
En moderne familiebåd med agterkahyt, stor bredde agter og krumme skroglinjer – ligesom Grinden – har næsten altid tendens til at skære ukontrolleret op i vinden i friske pust og måske endda gå over stag ufrivilligt. I al fald hvis man ikke slækker storsejlet straks i pustet.

”Det gør Grinden slet ikke,” siger Steen.
”Nej,” forklarer bådens konstruktør Peter Bruun, ”det er, fordi båden er spidsgattet og faktisk har fine, smalle linjer i undervandsskroget. Grinden er nogenlunde lige så smal under vandet som Spækhuggeren. Skrogets store bredde ligger i dækshøjde. Jeg har budt Grinden på meget hårde spiler-
skæringer, uden at den skar op.”

Grinden er lidt underrigget, fordi den skulle passe ind i IOR-reglen (International Offshore Rule) som halvtonner i 1974. Det gør den til en tryg havbåd, fortæller Peter Bruun.
Da Grinden var ny, fik Peter Bruun flotte 2. pladser i flere halvton-havsejladser i bl.a. Skagerrak, kun slået af Peter Norlins Scampi 30 i stormvejr og af Elvstrøms avancerede halvtonner i let vejr.

Man ser stadig Grinder med gamle sejlnumre, hvor der ikke står D eller DEN, men OR plus et nummer fra dengang, båden sejlede som IOR halvtonner.

Hisotriske sejl og hynder
Basses ejer, Steen, giver et par tip om Grindesejlads fra sig: ”Ved opfriskende vind på kapsejlads reber vi straks storsejlet med to reb. Men vi beholder fuld genua oppe, fordi en fuld genua trækker bedst. Der findes også en fok, men den bruger vi sjældent. Og på familiesejlads bjerger vi storsejlet helt i frisk vind og går for genua alene.”

Grindens mast er gennemgående og står på kølen. Det er stærkere end en mast stående på ruftaget. Et lille babystag går fra mastens midte og ned til fordæk en lille meter foran masten. Staget hindrer masten i at bøje bagover på midten, men genuaen skal hales uden om babystaget i vendinger. ”Nå, ja. Men det er nu ikke besværligt,” siger Steen.

Basses sejl er de originale – de bliver 26 i år. Og genuaen er endnu ikke skiftet ud med en rullegenua. ”Ja, vi trænger nok snart til nye sejl. Og nu tillader Grindens regler også brug af gennaker,” indrømmer Steen. Enkelte Grinder har fået bovspryd til gennakeren.
”Men i 2006 brugte vi penge til ny motor, en Nanni Diesel, som er billigere end andre motortyper og lige så god.”

Basse vil gerne vinde kapsejladser. En af Steens gaster, der også sejler i avancerede kapsejlere, siger: ”Basse er jo ikke med i kapsejlads for at deltage, men for at vinde”. Så måske bliver det til nye sejl i år.
”Det næste vi skal have, er nye hynder, for vi har de originale 26 år gamle hynder med hestedækkenbetræk.” Det har været utroligt slidstærkt, og ved første øjekast ser hynderne nye ud. Der ses i al fald ikke slid eller pletter efter de 26 år.

Meget specielt storskøde
Grindens storskøde-system ses ikke i andre både. Skødet hænger nemlig ned fra bomnokken, hvor det er låst i en fastgørelsesklemme.
Skødebroen er foran nedgangslugen på ruftaget, og derfra går storskødets talje lodret op til bommen og skødet agterud til bomnokken.

”Det fungerer fint og er let at bruge,” forklarer Steen. ”Når skødet skal hales ind, trækker man bare nedad i skødet. Det låser automatisk fast i klemmen i bomnokken. Skal man slække skødet, svirper man med det, så det ryger ud af klemmen i bomnokken. Kun på frisk bidevind, når skødet er halet hårdt, skal der slås kraftigt for at få det fri.”
Cockpittet er ikke ret stort, men netop fordi storskøde og skødebro holdes helt væk, er der bedre plads.

Havbåde sejler langt
Mange Grinder tager på lange tursejladser, også Basse. Men Grinden Anne Christine fra Gilleleje sejlede i 2006 til Nordkap og retur, 3200 sømil på tre måneder. ”Og norske Grinder sejler endnu vildere,” fortæller Peter Bruun, ”til Færøerne, over Atlanten osv.”


Trim fra www.grinde.dk
Ved havnemanøvrer bakker Grinden ikke så pålideligt – ligesom mange andre både. Hjemmesiden siger: Husk BBB: ”Når skruen Bakker, trækker Bagen til Bagbord (gælder for næsten alle andre både). Hjemmesiden giver eksempler på manøvrer i snæver havn. En Grindeejer har opnået bedre egenskaber ved bakning og sejlads ved at forlænge det tykke rorblad 10 cm agterud. Det beskrives på hjemmesiden. Basses nye motor bakker uden problemer.

Et par tip fra konstruktøren Peter Bruun:
Sæt spilerstagen højt på masten, og hold spilerskøderne inden for søgelænderet.
For at undgå at rive genuaskinnen op af dækket, skal skødet føres via blokken agter for skinnen, ikke direkte til spillet

Længde 8,20 m
Bredde 3,12 m
Dybgang 1,70 m
Vægt/jernkøl 3,4/1,6 t
Lystal 1,06
Konstruktør Peter Bruun 1974

Antal byggede 580, heraf mange i Sverige, Norge, Tyskland, Holland m.v. Sidste nybygning 2006. Brugt pris ca. 250.000-300.000 kr.

Udvalgte artikler til salg - GRATIS for abonnenter under Mit Bådmagasin

140
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer