Harmony 38

Den franske pris-revolution. På vandet ligner Harmony 38 en pæn familie-racer fra 90’erne, men under dæk, så vel som på fakturaens bundlinje, er den intet mindre end en lille revolution fra et moderne fransk bådeværft.
10-10-2007 Hans Henrik10 Oct 2007 14:14 - Jakob Johannsen
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Som ung bådjournalist i 70’erne fik jeg den ære, at prøvesejle den dengang nye og meget anderledes svenske Maxi 77. Og når jeg, 30 år senere, prøvesejlede den nye franske 11,5 m familie-racer, Harmony 38, fik jeg det ene deja-vu efter det andet.
Ikke fordi bådene ligner hinanden eller sejler ens – dertil er både størrelses- og aldersforskellen for stor. Men fordi der var nytænkning i nogle uprætentiøse rammer. En ny og forfriskende måde at gøre og prioritere tingene på.
Hvorfor bruge midler på masser af ædle træsorter om læ, når store hvide flader, lyst træ og aluminium, skaber en lys og moderne atmosfære i bedste IKEA-stil, og så bruge nogle flere penge på en dyr, fuld automatiseret støbning af skrog- og dæksektion, som sikrer styrke, stabilitet og lang levetid.
Hvorfor bruge penge på dyre dæksgennemføringer og knæ på røstjernene, når man lige så sikkert og godt kan bolte nogle rustfrie plader uden på fribordet fast til den indvendige jernramme, og så bruge fortjenesten til at forsyne båden med noget kvalitetsgrej – blokke, spil, aflastere, ratstyring og elektronik som standard.

Klassiske linjer
Som sagt ligner Harmony 38 ved første øjekast en pæn familie-racer, som vi har set dem siden begyndelsen af 90’erne. Ikke for højt fribord, lavt ruf – i det hele taget et harmonisk skrog med brede sidedæk og et stort cockpit. Masten, en høj 8/10, står på dækket, og sejlføringen med en 110% fok og et slankt storsejl klæder båden. Navnet Harmony strider ikke mod bådens linjer.
Standardmotoren – en Volvo Penta 29 hk med akseldrev og fast propel – kan lige akkurat få båden op mod den stride blæst på Kolding Fjord og sikkert ud af havnen. Hvis man vil være uafhængig af vinden, skal man nok vælge en motor med 40 hk. Der var lidt problemer med at få storsejlet helt op, (en af de gennemgående sejlpinde var tilsyneladende spændt for hårdt) så vi tog fra starten et reb i storsejlet, hvilket vi ikke fortrød.
Forsejlet blev rullet ud og halet. Men ikke på de store spil på den brede luvkarm, men derimod på et af de to spil på ruffet, ligesom i øvrigt storsejlet bliver det. (De to spil på luvkarmen er kun til spiler eller gennaker.) At sejlene skal betjenes på ruffet giver de fordele, at forsejlet kan skødes oppe på ruffet tættere på centerlinjen, og dermed give båden den højde på krydset, som bådens skrog og sejlføring berettiger til. Samtidig kan gasterne hale både fok og storsejl i ly af sprayhooden, ja storsejlet kan endda hales fra luv side.

Rorsmanden kan ikke komme til skøderne
Ulemperne ved dette system er, at rormanden bag det store rat ikke har en kinamands chance for at komme til at slække eller hale hverken storsejl eller fok, og som den gamle småbådssejler jeg er, hader jeg som rorsmand ikke at kunne komme til at slække på sejlene – helt selv og helst lynhurtigt.
Rattet er samtidig så stort, at det ikke lader sig gøre at komme uden om i en fart, mens man sejler. Til gengæld er det af den dyre slags fra Lewmar (standard ligesom spillene) som lader sig folde sammen, når båden er i havn.
På kryds i frisk luft sejler Harmony som en kapsejladsbåd. Der er både højde og fart til at gøre sig gældende i klubsejladser. Den er let at styre, og de gode standard vindinstrumenter giver overblik. Med gennakeren oppe går båden som skudt ud af en kanon, men i den friske luft skærer man ikke op uden der kommer alvorligt tryk på roret.
Man sidder godt ved rattet, hvad enten man sidder i læ, til luv, eller på agtertoften. Udvekslingen fra rat til ror er acceptabel, men den båd jeg prøvede havde for meget friktion på rattet. Båden var spritny, så det er sandsynligvis noget, der kan justeres til det bedre.
Og selvom rattet og rorkonsollen (med navigations- og vindinstrumenter som standard) fylder rigeligt, så er der fin og god plads i resten af cockpittet til gaster, venner og familie. Og der er mange fine stuverum både her og under dæk.

Franske raffinementer
Specielt skal nævnes bådens hæk med den indbyggede badeplatform/stige. Her er ikke sparet på opfindsomheden og de dyre løsninger: Ved et greb i agterbænken åbnes agterspejlet, og en lille badeplatform med lejder ned i vandet trylles frem. Det kunne mange meget dyrere både godt efterligne.
En anden detalje, som godt kunne efterabes er den lave aluminiums rælingslisten hele båden rundt, undtagen hvor den er skåret af og forvandlet til fornuftige fortøjningklamper.
Et tredje fransk raffinement er det solide bovspryd, der fungerer som et udmærket fæste for gennakeren, som en god ankerholder, og til at træde om bord på.

Pæn IKEA-aptering
Apteringen er som nævnt forfriskende enkel, lys og praktisk. Det personlige præg må man selv sætte, når man har købt båden. Som den ægte fransk båd den er, fylder den gastronomiske del (pantryet) hele bagbord side med gaskomfur med ovn, køle/fryseskab og masser af plads til potter og pander. Resten af den rummelige salon er præget af et U-formet sofa-arrangement med en fast bænk midtskibs.
Toilet/bad fås i to versioner. Et mindre hvis man vil have to agterkahytter, og et pænt stort hvis man vil nøjes med én agterkahyt. Så får man også en stor dyb kistebænk med i prisen.
Forkahytten – owners cabin – er enkel og lys, som resten af båden. Også her er der masser af stuveplads.
Hvad koster så en Harmony 38. Ja, prisen starter ved 904.600 kr. inkl. dansk moms og selvom der er meget standardudstyr, så skal man nok regne med at den stiger til lige omkring den runde million. Men så har man også en rummelig, velsejlende og solid familie-racer på 38 fod, som den maritime mode ikke løber fra lige med det samme.

Målet er nået
De to konstruktører af båden, Alain Mortain og Yannis Mavrikios, satte sig som mål, da de tegnede båden, at skabe en båd i balance. I balance mellem højde/fart, formåen og letsejlethed. I balance mellem klassiske linjer og nye ideer. Og i balance mellem kvalitet og pris.
Turen på Kolding Fjord i frisk vind tyder på, at de to franskmænd har ramt deres mål temmelig præcist.

Værft: Harmony Yachts, La Rochelle, Groupe Poncin (konsortiet fremstiller foruden Harmony 34, 38 42 og 47 fod også
Catana og Diva sejlbåde).
Konstruktion: Alain Mortain og Yannis Mavrikios.
Længde/vandlinje/bredde: 11,67/10,05/3,82 m
Dybgang, m/dyb køl: 1,9 m
m/kort køl og dobbeltskaft stikker den: 1,5 m
Kølvægt, dyb/lav køl: 2200/2470 kg
Vægt, m/lav køl: 7470 kg
Sejlareal/gennaker: 69,5/98 kvm
Motor, Volvo Penta m/aksel og fast propel: 29 hk
Pris standard: 904.600 kr.
Pris komfort pakke: 89.450 kr.
Forhandler: Harmony Yachts Danmark ApS, tlf. 70 26 89 89, www.harmonyyachts.dk

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer