Bådmagasinets billedgalleri

First 40.7

Masser af sejl giver sejlglæde. Båden fra 1999 sælger stadig godt. Den franske båd har rette linjer, dyb køl, høj mast med 100 kvm krydsstel og et let, bredt skrog med bæring. Alt det giver 7,2 knob på kryds og det virker også på tur. Vi prøvede dyrlæge Rene Ipsens båd i Kerteminde.
23-02-2006 07:00 Hans Henrik23 Feb 2006 6:00 - Troels Lykke Foto: Per Heegaard
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

Vi gik 8,9 knob på hård skæring i regnvejr på Kerteminde Bugt.


7,2 knob på kryds i mellemluft med en krydsvinkel på 38 grader til vinden, siger det præcist: First 40.7 fra Beneteau har gode sejlegenskaber og har vundet adskillige store IMS-sejladser i Sydeuropa, USA og Australien. Den franske båd fra 1999 har vist styrken igen og igen på kapsejladsbanerne. Ikke mindst under IMS-reglen, hvor den bl.a. har kæmpet tæt med X-362 Sport og X-båden IMX 40, hvor den dog fik problemer. Sødygtig er First 40.7. På handicap vandt den en af verdens hårdeste kapsejladser Sydney - Hobart i 2003 med skipper Michael Spies.Med andre ord, både sikkerhed og hurtighed ER dokumenteret. Lægger man så til at den franske båd er designet af en verdens mest berømte designere Bruce Farr, der er kendt for at tegne vinderbåde i Volvo Ocean Race, så er al tvivl væk. First 40.7 kan sejle.
Vi tjekkede det for sikkerheds skyld i Kerteminde Bugten, hvor vi var om bord på dyrlæge Rene Ipsens båd, DEN 656. Båden vi testede koster med ekstra dyre Genesis-sejl fra Elvström Sobstad 1,5 mio. kr. Hvad får du for pengene? Ja, ud over god fart og højde, så får du et dejligt stort, funktionelt cockpit til glæde under kapsejlads, men så sandelig også på tur. Her er plads til tre gaster inde i cockpittet, som sidder
godt på sidedækket når båden krænger. Og det gør First 40.7 på kryds i over seks m/sek. Tag ikke fejl af det. Med et kæmpe storsejl på 49,5 kvm er den 6,9 ton båd levende og du skal allerede i
8-9 m/sek. slække ud på storsejlet i
pustene, medmindre der er 8-10 mand
om bord på siden af båden. Et kraftigt pust ramte os og vi skar lynhurtigt op
og var kun tre meter fra at ramme foto-
båden, da storskødegasten ikke fik slækket ud i tide. Lidt rystet blev deres udsendte, der endnu ikke har lavet en forsikringsskade under en test. Men heldigvis kom bådejer og dyrlæge Rene Ipsen på storsejlet og var med til at styre den levende båd. Han kender First 40.7 fra bl.a. Classic Fyn Rundt, hvor båden fulgtes ad med en tysk X-442
og en Rainbow 42 fra Grenå. På sejltid
kom First 40.7, Vild Luxus, i mål som
9. båd overalt blandt 180 både. I kapsejladsen om Fyn var 10 personer om bord til at holde båden på benene under
kryds. Kerteminde-skipper Rene Ipsen forklarer, mens han sidder ude i siden og trimmer storsejlet, der smart løber
ude i siden og køres på det agterste
Harken-spil i et meget stort arbejdsvenligt cockpit.
”Vægten er vigtig om bord, min rorsmand Johnny Jensen fra Sønderborg havde til Fyn Rundt fem-seks store Starbåds-sejlere med på hver 110 kilo, som f.eks. Peter Ørsted. 10 mand, det er hvad Beneteau-forhandleren har anbefalet os. I forhold til min tidligere X-99’er (Dyrlægens Natmad, red.) er First 40.7 meget lettere at sejle. Den skærer ikke pludselig op på læns, da den bredere hæk stabiliserer båden. Båden har heller ikke tendens til at dykke i bølger,” fortæller Rene Ipsen. Under Fyn Rundt viste båden sig fra den stabile side, da den med 15 knob lænsede og surfede gennem Kobberdybet ved Langeland med spileren oppe. På det tidspunkt havde et spilerfald sat sig fast mens det blæste 17 m/sek.
”Vi hev en mand i masten med en kniv i munden, der passede vi ekstra på balancen, så et fald kunne skæres over,” forklarer Rene Ipsen, der i år også nåede at sejle til Bornholm og Anholt i sommerferien med sin kone. Og han indrømmer at han gjorde alt for at sejle fra andre både på turen.
”Og det lykkedes flere gange,” siger Rene Ipsen.
Stabiliteten hos Beneteau 40.7 skyldes ud over den brede hæk også en 1,9 meter dyb bulbkøl i jern med et lavt tyngdepunkt, og den brede og relative flade bund gør, at båden på læns stikker fra mange
andre tungere
både, der ikke kommer ud af vandet
på samme måde. First 40.7 findes endda i en mere ekstrem udgave end den vi testede. I racer-udgaven stikker kølen i bly en halv meter dybere og har en tre-salinges mast med rodrig. Endvidere er masteprofilet tyndere, hvilket er lig med lettere. Riggen er 9/10 dels rigget. I Danmark findes ni solgte 40.7’ere, heraf er tre i racer-udgaven, der koster 1.398.000 kr. ab værft. En First 40.7 i standardudgave koster 1.281.700 kr. ab værft. Rene Ibsens båd kostede ham i marts måned 2005 ca. 1,5 mio. kr., men så har den bl.a. teakdæk til 80.700 kr., og den kongeblå farve til 11.850 kr. samt lydløse og strækstabile Elvström Sobstad Genesis-sejl, til ca. 40.000 kr. ekstra i forhold til standardsejl. Rene Ibsen har både en 110 procent rullefok, som vi havde på under testen, og en
140 procent genua. Skødevinklen på
forsejlene kan justeres fra cockpittet.



Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer