Bådmagasinets billedgalleri | Najad 373

Bådmagasinets billedgalleri

Najad 373

Afstresser med den gode fart. Najad 373 er en klassisk svensk cruisingbåd med en lang historie. Prøvebåden har en spændende blanding af solid tradition og moderne bekvemmeligheder, uden at miste sin personlighed.
23-07-2002 14:37 Hans Henrik23 Jul 2002 12:37 - Troels Lykke
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Den dag en moden sejler vender ryggen til kapsejlads og dens stress og specielle prestige for at opleve lystsejlads under en anden form, så ligger en bådtype som Najad 373 og venter med et helt andet tilbud. Den har alt det, en klassisk kapsejladsbåd normalt savner: Høj stabilitet, stor vægt, rolig og tryg sejlads, plads, faciliteter og komfort.
At man samtidig må give afkald på kapsejladsbådens skarpe egenskaber lader ikke til at genere nogen. Man kan nærmere få det indtryk, at det opfattes som et plus til sejlegenskaberne: Ikke mere stress her, basta. Selv en gruppe forhenværende kapsejlere som ejeren af denne Najad 373 og hans besætning lod til at nyde kendsgerningerne i fulde drag.
Stabil og besindig,
men skyder god fart
Najaden fik chancen for at præsentere sig under de allerbedste betingelser en dag på Holbæk Fjord, hvor vi fik laber vind på 4-6 m/sek, næsten ingen sø, varm luft, solskin og skøn sigt. Sindbilledet på dagen, hvor alle drømmer om at vise sin båd frem til gode venner, og som næsten aldrig kommer, når man har planlagt det. Vi fik chancen.
Hvordan sejlede den?
Som den turbåd, Najad'en er. Roligt, besindigt. Men med en dejligt nærværende følelse af stabilitet og fart. Nok er Najad'en tung, men de tyske designere Judel og Vrolijk har gjort et fint stykke arbejde med fornyelsen af 373'erens undervandsskrog, der nu er med ægte finnekøl med påboltet blykøl, mens det nye balanceror dog er suppleret med et passende skæg.
Sejladsen giver en traditionel tursejladsfornemmelse af den tunge båd, der damper målrettet af sted. Undervandsskroget giver en god retningsstabilitet, og da Najad'en samtidig er rigtig fint afbalanceret, har den næsten den "selvstyrende" evne, som er guld værd på lange ture. Ratarbejdet er minimalt, skønt rorvirkningen hele tiden er lige ved hånden. Ikke på samme måde som en kapsejladsbåd, men pålidelig assistance.
Farten kan man ikke klage over. Vi loggede ca. 6 knob på foran for tværs og 6,5 på halvvind, når den 95 kvm genakker kom op og fangede vinden. Genakkeren virker genial på en stor båd som Najad'en, hvor tanken om en spilersætning med det tunge grej let kunne tage lysten fra en mindre rutineret besætning.
Genakkeren trækker flot og holder skibet i tilfredsstillende fart ned til agten for tværs, og med lidt omhyggeligt rorarbejde kan den også sagtens lokkes til at flyve flot til luv på plat læns. På disse kurser lever Najaden godt op til de forventninger om fartfornemmelse, man uvilkårligt stiller til en båd af denne størrelse.
Hårdt kryds - det har
vi motoren til at klare
Vi halede derpå hjem til kryds, og her betaler man noget af prisen for alt det "andet", som båden kan. Vi får den kun op i nærheden af de magiske 45 graders højde til vinden. Riggen er for bred til, at der kan skødes hjem til større præstationer. Men den sejler skønt med god balance og fin føling og fartfornemmelse og en udmærket fart, i den aktuelle vind ca. 5 knob, så man vil aldrig gå af vejen for et stræk med bidevind. Men til regulært kryds i snævert farvand, dér starter motoren, siger skipper og besætning samstemmende.
Prøvebåden var komfortabelt udstyret med både rulle-rebe genua og rullemast fra Seldén. Storsejlet var fra svenske Syversen Sejl, der lader til at have løst rullemast-sejlenes problem med, at en båd ofte bliver "død" at sejle, fordi storsejlet ikke kan syes med kappe, når det skal rulles ind i en mast. Syversen har konstrueret storsejlet med gennemgående lodrette sejlpinde, og selvom der ikke ses nogen synlig kappe på storsejlet, er det i stand til at trække effekt ud af pustene som et sejl med kappe, og bidrage positivt til sejloplevelsen.
Cockpittet er pænt uden at være rigtig stort, da det må afgive plads til agterkahytten nedenunder. Det har nogle typiske Najad-faciliteter. Bedst er de gode stykker bordplade på hver side af kahytsnedgangen bag vindspejlet. Storsejlet er skødet med en god løjgang på bagsiden af cockpitkarmen, men når kalechen også ligger sammenfoldet på karmen, som da vi sejlede, er det ikke helt uproblematisk for rorgængeren at trimme om. En selvstyrer vil give en ekstra hånd fri, og det er meget almindeligt tilbehør på en Najad.
Klassisk stil - moderne
bekvemmeligheder
Kahytten entres ad en veldimensioneret trappe, og vi møder den klassiske indretning med pantry til bagbord og navigationsbord til styrbord, mens resten af indretningen frem til skottet er siddepladser. Her er der blevet plads til en U-sofa i bagbord og en langsgående overfor, og når det solide kahytsbord er slået op, er der rigtig god plads til seks personer. Pantryet er ret stort, idet det også udnytter pladsen i "mellemgangen" til agterkahytten. Bag navigationsbordet i styrbord er der et stort toilet med brusefacilitet og gode skabe.
Der er kun fire faste sovepladser i 37'eren, for salonbordet kan ikke slås ned, og salonsofaerne ikke beregnet til overnatning. Forkøjen har 190 cm længde og god bredde til to voksne, foruden skabe og gulvplads nok til, at omklædning foregår privat bag lukket dør.
Agterkahytten er klart "owners cabin" med skråtstillet 2 x 1,55 meter dobbeltkøje i borde, siddeplads og gode skabe. Salonen er udpræget rummelig med ca. 195 cm hovedhøjde omkring pantryet, dalende til 185 cm fremme ved hovedskottet. Al aptering er svært dimensioneret mahogni, i et udvalg af farve og åretegninger og med en finish, som vidner om en lang tradition og en stærk vilje til at præstere det bedste.
Alt dette giver en dyr båd, men er man køber til lystfartøj i luftlaget omkring 2 millioner kr., så er en Najad én af den slags, man skylder sig selv at se.
Kombinationen af traditionelle dyder, og velvalgte moderne bekvemmeligheder er tillokkende, særlig når de præsenteres i en stærkt sammentømret enhed som her.

Najade 373
Konstruktion: Judel/Vrolijk & Co.
Længde 11,30 m
Vandlinje 9,75 m
Bredde 3,65 m
Dybgang 1,90 m
Vægt/kølvægt 8300 kg/3100 kg
Kølprocent/materiale 37/Bly
Rig og sejl: Seldén rullemast, 16,75 over vandlinje. Storsejl 33,5 kvm. Rullegenua. 42,5 kvm. Genakker 95,0 kvm
Motor: 54 hk. Yanmar 4 cyl. d.
Brændstof 180 l
Vand 315 l
CE-godkendelse Kategori A
Pris 2.061.000 kr.
Udstyr: Leveres søsat, primet og bundmalet. Rullegenua standard. Udstyr på prøvebåd: Teakdæk, VHF, instrumenter, landstrøm med batterialder. ca. 100.000 kr. Seldén rullemast med sejl 48.000 kr.
Værft: Najadvarvet, Sverige.
Import: Kolding Marinecenter, tlf.75 53 02 00

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer