Søgeresultater | Jeanneau Sun Odyssey 37

Jeanneau Sun Odyssey 37

Flot udseende rummelighed. Jeanneau Sun Odyssey 37 har både sejlegenskaber og personlighed, selvom den også har fransk rekord i pladsudnyttelse.
05-07-2002 18:01 Hans Henrik05 Jul 2002 16:01 - Torry Lindstrøm
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Hvis rummelighed til søs har højeste prioritet, er det en idé at kikke på de franske Jeanneau-både. De sætter nærmest standarden for, hvad der er menneskeligt muligt at putte ned i et sejlbådsskrog.
Det er naturligvis også tilfældet med den nye 37 fods Sun Odyssey 37, men med den væsentlige tilføjelse, at en 37-fods båd byder på så meget plads, at de fleste ambitioner om beboelse, hovedhøjde og faciliteter kan opfyldes, uden det belaster udseendet.
Vi røber næppe nogen hemmelighed ved at fortælle, at Jeanneau-værftet er en stor fabrik, hvor modellerne ligger tæt og ikke afviger meget fra hinanden, ligesom indretningen ofte fornemmes at være styret af hensyn til charterbådsverdenen.
Alligevel falder tingene ganske godt på plads i 37'eren, der fornemmes at have sin egen stil og personlighed. Størrelsen medfører, at båden kan have rigelige 190 cm hovedhøjde i salonen, uden at belaste udseendet med noget overdrevent højt fribord, og den føles heller ikke høj at opholde sig på.
En overraskelse på kryds
Vi sejlede Jeanneau'en en dag med 10 sekundmeter pålandsvind i Køge Bugt, og så kan man stort set ikke be' om mere afslørende testvilkår. Bådens bredde på 3,70 meter giver en god skrogstabilitet, hertil har man valgt en 1,95 meter dyb køl på 1840 kg, hvilket sat op imod totalvægten på 6100 kg giver en noget lav kølprocent på 30.
Vi stak den straks 1. reb af de glimrende, standardmonterede hurtigreb, og efter lidt eksperimenteren med rullerebegenuaen fandt vi en god balance mod vindens kræfter.
Jeanneau'en sejler aldeles nydeligt og nærmest en smule sindigt, hvormed den giver en god komfort i sø. Præstationerne er lidt af en overraskelse, for trods den velkendte krapsø i Køge Bugt, lykkedes det på bidevind at holde fin højde til vinden, der fornemmes lidt bedre end 45 grader, og god fart mellem 5,2 og 5,4 knob. Og det, selvom vi måtte nøjes med bådens standard trimudrustning og f.eks. ikke havde mulighed for at hale hækstag, hvilket - som det kan ses på sejlbillederne, nok kunne have været på sin plads. Faktisk så storskødearrangementet heller ikke ud til at være optimalt med løjgangen anbragt foran skydekappen, men på denne båd var der ingen problemer med at skøde storsejlet tilstrækkeligt hjem. Det eneste savn er så, at rorgængeren ikke kan passe sit storskøde selv, for det trimmes på ét af spillene fremme på overbygningen.
Den har potentiale
Ratstyringen passer godt ind i det noget beherskede indtryk af båden, for rorvirkningen er tilstrækkelig uden at være overdreven, men Jeanneau'en skal alligevel sejles opmærksomt. Vi savner noget retningsstabilitet, der kan give rorgængeren noget "autopilot" og lette rorgængerjobbet, når der er slæk på skøderne. Der skal styres koncentreret, og man kan ikke sejle båden på fornemmelsen og tage øjnene væk fra styringen.
Farten under prøvesejladsen var nydelig. Fra en bidevindfart på 5,2-5,4 knob steg farten til 6,7 knob på foran for tværs og til 7,5-8 på halvvind. Derpå faldt den som forventet til 7-7,5 på agten for tværs og 6-6,5 på plat læns. Der var dog hele tiden en udefineret fornemmelse af, at båden har mere potentiale end som så, for trods nedrebningen viger den ret hurtigt for pustene. Det viser sig da også, at der til de mere præstationsivrige tilbydes det samme skrog i en Sun Fast-version med dybere og tungere blykøl, højere mast og mere sejlareal.
Under aktiv sejlads lider den sejlende komfort faktisk lidt under, at cockpittet er overordentligt bredt, så man ikke kan støtte på den læ kistebænk under krængning. Til gengæld er det fremragende stort under letvejrssejlads og havneliggeri.
Uhyre flot badeværelse
Under dæk får man al den plads, hjertet kan begære. Jeanneau'en er rummelig, så det forslår, med en god salon, der har både en U-formet sofa omkring salonbordet i styrbord, over for langsgående siddepladser i bagbord med et lille "drinksbord" imellem, der også fungerer som navigationsbord.
Interiøret er udført i mørkt, matlakeret teaktræ, der sammen med et mørkeblåt stof på hynderne giver salonen et ret tungt præg. Her må en kommende ejer virkelig gøre en indsats og sætte sig personlige fingeraftryk.
For og agter er der gode topersoners kahytter med rimelig plads til at klæde om bag lukket dør, og i denne version med kun to kahytter bydes der på det mest raffinerede badeværelse, der er set i en båd af denne størrelse. Her er lavet en god løsning med toilettet, der dækkes med et klapsæde, så der kan tages brusebad i samme hjørne af badeværelset, og det er adskilt fra afdelingen med håndvask med en glasvæg - dristigt materiale til en båd.
Pantryet er i velkendt fransk stil, rigeligt dimensioneret med et stort kølerum. Skønt der er masser af dørkplads lige under nedgangen, er kahytstrappen noget stejl.
Konstruktionen er et velkendt fransk repertoire med en bundstokkonstruktion af glasfiber, der går op i et solidt spant, som bærer den samlede terminal fra røstjernene. Kølen er boltet i skrogbunden mellem bundstokkene, men boltet hviler på solide "spændskiver" af centimetertykt galvaniseret jern.
Jeanneau Sun Odyssey 37 er på mange måder en godt sejlende, rummelig og velindrettet sejlbåd til en yderst fornuftig pris, men vi savner trods alt, at en ambitiøs konstruktør har sat sit gyldne fingeraftryk på den.

Udvalgte artikler til salg - GRATIS for abonnenter under Mit Bådmagasin

140

Udvalgte artikler til salg - gratis for abonnenter under Mit Bådmagasin

140
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer