49´er jolle

Den olympiske 49´er jolle. 49´er jollen kræver en god kondition, hurtige reaktioner og smidighed, hvis den skal tæmmes. Jollen er ikke for tøsedrenge, for den kan både vælte og slå en kolbøtte. Men OL-gasten Jonatan Persson, der gav vor mand en introduktionstur, afviser, at den er en "væltepeter".
06-06-2001 17:02 Hans Henrik06 Jun 2001 15:02 - Troels Lykke
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Med de unaturligt brede vinger er den olympiske tomandsjolle 49'eren måske ikke den kønneste jolle på markedet, men den er en af de mest effektive og moderne sejlmaskiner, der findes.
Det epoxy-byggede skrog er let, og har skarpe linier som en torpedo. I sejlklar tilstand vejer 49'eren kun 125 kilo, og når den asymmetriske spiler er sat, har jollen et samlet sejlareal på næsten 60 kvm - et sejlareal der er på størrelse med en mindre kølbåds sejlføring. Med en topfart på 25-30 knob og deraf følgende kæntringer, var 49'eren det naturlige valg for ISAF, da der efter OL i 1996 skulle vælges en ny bådtype til OL. Båden blev også valgt fordi bådtypen med sin dynamik appellerede til forudsætningsløse TV-seere, der lettere kan gribes af dramatiske kæntringer, og besætningernes akrobatiske udfoldelser, end kompliceret taktik.
At 49'eren har dramatiske kæntringer fik Bådmagasinets medarbejder at føle, da han afprøvede 49'eren ud for Vallensbæk, det kunne dog have gået væsentlig værre, hvis ikke den 27-årige landsholdssejler Jonatan Persson var med på testbåden.
Jonatan Persson sejler som gast hos Michael Hestbæk. De to landsholdssejlere sluttede til VM i år på en sjette plads, og sikrede dermed dansk deltagelse i 49'er klassen ved OL i Australien.

Træt af et image som "væltepeter"

At sejle denne fartmaskine er helt anderledes krævende i forhold til andre joller, og kun fordi Jonatan var med, lykkedes det at få gennemført en test - eller skal vi kalde det prøvesejlads. En test fortaget af to uøvede 49'er sejlere, var sandsynligvis endt i det rene badning.
"Michael og jeg kæntrede nærmest konstant i de første 14 dage, men pludselig var den der", fortæller Jonatan. I dag kæntrer Jonatan og Michael sjældent, selvom mange tror det.
"Når vi kommer ind, spørger folk altid om hvor mange gange vi kæntrede, men faktisk vælter vi sjældent, og vi er lidt trætte af, at sejlere kun tror, at 49'eren er en "væltepeter", siger Jonatan. "Til VM i år sejlede vi 27 sejladser på syv dage, og vi kæntrede kun en gang", siger Jonatan, der under testsejladsen måtte kaste sig rundt på den brede platform for at undgå kæntringer.
Testsejladsen forgik i let mellemluft, og det var tydeligt, at hurtighed bliver belønnet. Det der slår en først, er, at man næsten hele tiden står op, enten ret op og ned, eller ude på "vingerne" i trapez. For står man ikke op, kan der ikke reageres hurtigt nok på bådens bevægelser. Men selvom vi stod op undervejs, kæntrede vi en del gange. Båden var let at rejse, selv når spileren var oppe. Den skulle dog først bjærges ned gennem spiler-chute'n, når det var sket, kunne jollen hurtigt rejses med fælles hjælp.

Det er gasten, som styrer båden

49'eren er uhyre fintfølende, og det er derfor vigtigt, at gasten arbejder meget med det gennemsigtige Mylar storsejl. Fokken er ikke noget problem, for den er selvskødende.
"På kryds er jeg nærmest "låst" af arbejdet storsejlet, for kommer der et kraftigt pust, skal der øjeblikkeligt slækkes," siger Jonatan. Så mit job som gast er at holde øje med vinden, og slække og hale storsejlet, så båden hele tiden holdes plant. På en måde er det forgasten der styrer båden med storsejlet og balancen, da roret er forholdsvist lille", fortæller Jonatan, mens vi i let mellem luft planer med 12-13 knobs fart gennem et felt af Solinger.
Jonatan og Michael har nærmest gjort turene gennem Solingfeltet til et fast ritual, med det formål at drille de "stillestående" Solinger. Kort tid efter er det dog Solingsejlernes tur til at grine, for i en vindhul "flyver" Bådmagasinets medarbejder ud af båden, da den får for meget luv krængning. 49'eren vælter, selvom Jonatan kaster sig ud i modsatte side. "Det var ret sjovt, men det er det ikke altid", fortæller Jonatan.
"Når vi planer afsted på læns i høj sø, vil den gerne dykke, også selvom vi i hårdt vejr bommer over vinkler på helt ned til 45 grader, men når vi sejler to en halv gang så stærkt som bølgerne, kan den slå en kolbøtte Og det kan gøre ondt, hvis man rammer et vant, men det sker ikke så tit", fortæller Jonatan. At jollen vil dykke skyldes også, at 49'erens forskib har en ret lille bæreevne, samtidig med at den 38 kvm store spiler trykker forskibet ned.

Samarbejdet er alt

Vendinger og bomninger er også kritiske, for har en af vingerne først fået fat i vandet går det galt, hvilket testen med al tydelighed understregede. Samarbejde er derfor uhyre vigtigt, man skal tænke ens, og det er netop dér at Jonatan er god. Han har selv har været rorsmand i Snipe-jollens verdenselite.
"Hvis vi ikke tænker ens, går det grueligt galt, for sommetider går det så stærkt, at Michael ikke når at fortælle hvad der sker, og så skal jeg reagere på rygraden, specielt ved mærkerundinger", fortæller Jonatan. De fem 49'er besætninger i Vallensbæk træner da også tit inde i selve havnen for at skærpe deres reaktioner, da der i havnebassinet er mange vindspring med varierende vindstyrke.

Kickingstrappen ovenpå bommen

Alt ombord virkede upåklageligt under testen, og med en god Frederiksen skraldeblok var den asymmetriske spiler let at holde. Cunninghamhalet fik masten til at bue, virkede også som den skulle, når storsejlet skulle "depowers".
Masten er todelt, den øverste del består af glasfiber og kulfiber, hvilket er godt, når storsejlets kappe skal svirpe efter i pumpesituationer. Mastens nederste del er af aluminium. Storsejlet danner en karakteristisk lomme, der går helt ned til dækket, og i den kan der ligge mad og drikke. Kickingstrappen er helt utraditionelt placeret over bommen, hvilket er en praktisk god deltalje, der gør at gasten lettere kan smutte under bommen under manøvrerne.
Trimmet sættes med en rigspænder inden der sejles ud, og groft sagt kan man sætte rod-riggen i to trim. Et letvejrstrim der virker op til 6 m/s, og et hårdtvejrstrim fra 6 m/s.
49'eren er en entypebåd, styret efter skrappe klasseregler. Kun blokfabrikatet kan der vælges imellem, men kun i ens dimensioner. Vingerne bliver indstillet alt efter besætningens vægt. Vejer besætningen under 140 kilo tilsammen, er der maksimum bredde på vingerne, men samtidig skal besætningen også have monteret 10 kilo bly. Vejer besætningen mere end 165 kilo, bliver vingerne skubbet 15 cm ind, og der skal ikke monteres bly på jollen.
Der er i dag solgt 600 49'er fordelt på det meste af kloden, og de bliver produceret i England, Australien, USA og New Zealand. Sejlene, der er fra North Sails, bliver derimod kun produceret på Sri Lanka. Om dette monopol er sundt for sejlenes prisfastsættelse, kan man stille spørgsmålstegn ved.

Flere besætninger, tak!

Jollen er efter Bådmagsinets holdning ikke kun designet til de olympiske elitesejlere, men som i andre OL klasser bliver 49'eren måske fravalgt af sejlerne fordi den er Olympisk, og der er udbredt erfaring med, at priserne eksploderer i de o

Udvalgte artikler til salg - GRATIS for abonnenter under Mit Bådmagasin

140
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer