Lagoon 380: Kort mega yacht på to ben

20-08-2009 14:29 Hans Henrik20 Aug 2009 12:29 - Jakob Johannsen
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Vores vurdering
Når den første begejstring har lagt sig over at sejle 12 knob uden at flaskerne på cockpitbordet vælter, bliver man nødt til at vurdere Lagoon 380 ud fra andre cruising-katamaraner, skæve til hvor meget turbåd og plads man får for pengene og sammenholde det med de ulemper en bredde på 6,5 m kan give i en dansk lystbådehavn.

Set i forhold til andre klasse A cruising-katamaraner (godkendt til ocean-sejlads) er Lagoon lidt bredere, hvilket gør den endnu mere stabil i hårdt vejr, men samtidig lidt mere pladskrævende i danske havne. Trods det høje fartpotentiale er sejlarealet (storsejl og genua) ikke særligt stort, hvilket igen øger sikkerheden.

Det er virkelig lykkedes konstruktørerne at skabe meget plads i de to skrog og på mellemdækket, som forbinder dem – uden at det er gået ud over skrogenes evne til at skære sig gennem vandet.

At sammenligne en 38 fods cruising-cat med en almindelig sejlbåd i samme længde er forkert. En 38 fods katamaran som Lagoon 380 svarer til en turbåd på næsten 50 fod, og derved bliver ”kvadratmeterprisen” virkelig interessant.

På andre punkter kan en katamaran sammenlignes med en kølbåd, og her er indretning, kvalitet og finish på Lagoon 380 helt i top blandt serieproducerede europæiske både. Og der er et ekstra kryds for at bruge ueksotiske træsorter, ligesom innovationen er særklasse.


Point fra 1-6, 6 er maksimum:

Sejlegenskaber 4
Komfort 5
Innovation 5
Design 4
Finish 4
Udstyrsniveau 4
Value for money 4


Konstruktørens/værftets målsætning
At skabe en lille havgående katamaran (380 er værftets mindste) med maksimal sikkerhed og plads samt så mange som muligt af katamaranens specielle sejlegenskaber.

Vores udgangspunkt
Denne prøvesejlads er vores førstehåndsindtryk af båden baseret på én prøvesejlads, hvor båden er blevet gennemgået udvendigt og indvendigt efter en standardiseret fremgangsmåde. Vi afprøver bådens interiør og funktioner i øvrigt og sejler båden på alle kurser. Vi beskriver de basale sejlegenskaber, men undgår konkrete angivelser af knob og vindvinkler, da disse altid er afhængige af variable faktorer som sejl, rigning, ballast, kalibrering af instrumenter, rorsmand osv.

Prøvesejladsens vilkår
Lagoon 380 blev prøvesejlet i farvandet mellem Vedbæk og Hven en efterårseftermiddag med masser af sol og vind. Det blæste op til 12 m/s i pustene, og NØ-vinden havde skabt høje krappe Øresundsbølger i hele sejladsområdet. Mandskabet bestod af to erfarne sejlere og to børn på otte år. Båden var en Premium-version med tre kahytter – den fås med fire kahytter til samme pris.


Længde/bredde: 11,55 m/ 6,53 m
Dybde: 1,15 m
Vægt: (tom båd) 6,910 t
Højde: fra køl til ruf 4 m
Mastehøjde over vand: 17,32 m
Storsejl: 48 m²
Genua: 31 m²
Gennaker: 52 m²
Motor: Yanmar-diesel 2x21 hk
Pris standardbåd ab forhandler/værft: fra 1.842.884 kr.
Pris på prøvesejlet båd: 2.250.000 kr.
Konstruktør: Marck van Peteghem/Vincent Lauriot Prévost
Interiør: Xavier Fay
Værft: Lagoon, Frankrig (Beneteau-gruppen)
Importør og forhandler: Catamaran Yachting Aps,
www.catamaran-yachting.dk


2009-09-02 04:15:36 af neodqanke

RCwxjh bydtudyniqae, [url=http://uptazclitaep.com/]uptazclitaep[/url], [link=http://ykjftacundfw.com/]ykjftacundfw[/link], http://aqzwomqjscdc.com/

Udvalgte artikler til salg - GRATIS for abonnenter under Mit Bådmagasin

140
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer