Test af brugte Sejlbåde | Lagoon 380: Kort mega yacht på to ben

Lagoon 380: Kort mega yacht på to ben

20-08-2009 14:29 Hans Henrik20 Aug 2009 12:29 - Jakob Johannsen
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Selvom vi havde glemt at aftale, hvilken bro i Vedbæk Havn båden lå ved, fik vi øje på den allerede, da vi svingede ned fra Strandvejen.
For det første fordi en Lagoon 380 fylder i landskabet med to høje, hvide skrog og et ruf, der svæver mere end tre meter over vandet.

For det andet fordi den er fortøjet i en del af havnen, hvor der ellers ikke ligger store både. De er nemlig henvist til ydermolen, hvor vanddybden er stor nok til deres dybe køle. Men selvom Lagoons mastetop befinder sig 17 meter over vandoverfladen, så stikker båden ikke mere end 1,15 m – altså mindre end en Folkebåd.

Selvom den er fortøjet langskibs for enden af en bro, bliver vi nødt til at bruge det lille trin, der er støbt ind i fribordet, for at entre dækket.

Og her er endnu en dør
Børnene forsvinder straks ind i salonen og går på opdagelse i det rummelige fartøj. ”Se, her er en dør til,” lyder det indefra. Jeg begynder at fortryde, at børnene er kommet med, for den nordøstlige kuling mærkes for fuld styrke i havnen. Selvom de ”går til sejlning”, som de kalder det, hver onsdag, så viser havet tænder denne dag, og båden er fremmed.

Henning Kjær, der forhandler Lagoon i Danmark, ryster smilende på hovedet, da jeg ydmygt foreslår, at vi sætter et reb i storsejlet. Han kommanderer mig op på den brede ”styresofa” – jeg ved ikke, hvordan jeg ellers skal beskrive førerpladsen i en Lagoon – der er hævet over resten af cockpittet og begynder at kaste los.
Det er først, da jeg ser på instrumentbrættets to omdrejningstællere, at jeg opdager, at begge motorer allerede er tændt. Der er næsten to etager fra styresofaen ned til de to Volvo Penta Diesel 30 hk, og med god isolering kan de ikke høres i tomgang.

Først lidt frem på bagbord-motor og lidt bak på styrbord-motor, så trods den stride blæst, der vil presse os ind mod molen, svinger vi fint fri fra træbroen, og så er det bare at slå langsomt frem på begge motorer.
Det er utroligt nemt at manøvrere en katamaran med en motor i hvert skrog. Efter min mening langt lettere end med både bov- og hækpropeller.

7 knob og nikken i søen
Vi kaster os ud i det: Op med storsejlet, ud med genuaen, hal det hele hjem og så bidevind på bagbord halse lige op i mod de stejle bølger. Båden krænger næsten ikke, men den nikker og banker i søen, og farten kommer langsomt op på omkring 7 knob. Højden er næsten o.k. bådens to skrog og modsøen taget i betragtning.

Jeg sidder helt tørt på min styresofa, og børnene sidder lige så tørt ved det store cockpitbord og holder fast på deres sodavand, for de ikke skal vælte, når båden nikker. Søerne bryder kun ind over båden, når en sø klasker mod det luv fribord. Ellers hakker de to skrog sig blot gennem.

Halvvejs til Hven gør jeg klar til at vende. Skøder, hal og spil er placeret lige foran rorgængeren. Selvom det ikke går super hurtigt, så kommer den store kat sikkert gennem vindøjet og over på den anden halse. Og så begynder der at ske ting og sager.
Søen er ikke længere imod, men næsten tværs, og ih, hvor det går. I løbet af et øjeblik er farten oppe over 10 knob, og efter sejlene er trimmet, kommer vi op på næsten 12 knob. Og højden er bedre end på den anden halse. Næsten som en kølbåd.

Børnene lader deres sodavandsflasker stå på bordet og begynder at gå rundt i båden. Flaskerne bliver stående. ”Må vi lægge os frem på trampolinen,” spørger de, og begynder at gå frem før jeg får svaret.
Der ligger de så på deres maver, næsten tørt (bortset fra når en enkelt bølge rammer under-siden af trampolinen) og nyder den urolige havoverflade, der med 6 m/s forsvinder ind under dem mellem de to skrog.

Snart må vi vende for land og ud i mod-søen igen. Så vi falder lidt af, for at børnene ikke skal blive for våde. 10-11 knob, og selvom den igen nikker lidt i søen, så er der ingen krængning at spore. Flaskerne bliver roligt stående på bordet.

Salon og cockpit i ét
Som på andre katamaraner, men kun på meget få kølbåde, går dørken i cockpit og salon ud i ét. Den brede skydedør, solsejlet over cockpittet og de store vinduer i salonen får cockpit og salon til at hænge sammen. Når døren og vinduet er skudt fra, er der kun en bar mellem pantrybord og cockpitbord. Bliver det for køligt eller for varmt udenfor (aircondition er ikke standard), så kan døren skydes for, og man kan fint sidde 6-8 personer ved bordet i salonen.
Næsten alt træværk er i en meget smuk egetræsfiner, som ikke har formindsket nogen tropisk regnskov eller bidraget synderligt til CO2-udledningen.

Fed luksus til skipper
I hver side er der et par trin ned til kahytterne. Skroget til styrbord er skippers med stor dobbeltkøje, en lille privatsalon og et stort badetoiletrum. Skroget til bagbord er til børn eller gæster med to pæne dobbeltkahytter, som deles om et stort bad/toiletrum på gangen.

Efter udenlandske sikkerhedsregler er hvert skrog forsynet med en nødluge, så man kan komme ud af kahytterne, også selvom fartøjet skulle være væltet og ligge med masten nedad. (Så vidt vides er der ikke væltet nogen Lagoon 380’ere, i de 7 år de har været på markedet).

Lugerne, der er af tykt glas, vender ind mellem skrogene og lidt ned mod vandet, og under sejladsen i det hårde vejr, virker det lidt som en akvariebund.
Det er næsten en lige så stor attraktion for børnene, som trampolinen. De mente at have set både hvaler og hajer den dag på Øresund.

Åh far, giv os en Cat
”Far, sådan en båd skal vi have,” siger de med én røst efter at have sejlet en stormfuld eftermiddag i september. Havnemanøvrerne går som en leg med de to motorer. Begrebet styrefart eksisterer ikke i en Lagoon, og snart ligger vi sikkert fortøjet mellem en masse langt mindre både. Vores dybgang er trods to finnekøle kun 1,1 m. De to køle giver ekstra retningsstabilitet, og samtidig bliver ror og propeller beskyttet ved en eventuel grundstødning.Jo, hvis jeg var på markedet efter en cruising-båd med masser af plads, men som jeg kunne magte alene, kunne jeg godt finde på at lade børnene få deres vilje og anskaffe en Lagoon 380. Men jeg tror, jeg ville henlægge sommer- turen til farvande med mange gode ankerpladser i f.eks. den svenske eller norske skærgård, og så i øvrigt tjekke i havnelodsen, før jeg indlod mig på fremmede havn i Danmark. I hvert fald indtil de får bygget nogle katamaran-broer.
Måske er det derfor, at Lagoons danske importør sælger både ”inklusiv havneplads det første år” i Vallensbæk.

2009-09-02 04:15:36 af neodqanke

RCwxjh bydtudyniqae, [url=http://uptazclitaep.com/]uptazclitaep[/url], [link=http://ykjftacundfw.com/]ykjftacundfw[/link], http://aqzwomqjscdc.com/
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer