Bådtest: Elan 410

24-07-2009 16:51 Hans Henrik24 Jul 2009 14:51 - Jakob Johannsen
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen



Den alsidige, engelske bådkonstruktør Rob Humphreys har en filosofi, der lyder sådan ca. oversat til dansk: ”Når det drejer sig om en båd, så skal den se ud, sejle og fungere, så ejeren hele tiden kan være stolt af den.”
Og hans nyere ”High Performance Cruiser”
Elan 410 lever fint op til hans filosofiske ideer om sejlbåde. Det er en pæn – ja nærmest flot – båd at se på, hvad enten den ligger ved molen i havnen, eller den tygger krabbe bølger med sin næsten lodrette stævn på hårdt kryds på havet.

Dens sejlegenskaber er glimrende både i hård og let vind, således at den hele tiden er tryg at sejle med for den lille familie, mens også kan strække ud og sejle både højde og fart, især hvis den får lidt kapsejladssejl og et par dygtige folk om bord.

Konstruktør/værfts målsætning
High Performance Cruiser i 40 fods klassen.

Vores vurdering
Hvis High Performance Cruiser betyder en tursejler, der vil sejle fra de fleste af de både man møder på tursejlads, og den samtidig med fordel kan bruges til havkapsejladser, så har konstruktøren Rob Humphreys endnu engang ramt plet. Og indretningens tursejladsegnethed turde fremgå af billederne.

Aktuelle præmisser ved sejladsen
Elan 410 blev sejlet over to dage ud for Hankø i Oslo-fjordens munding i september 07. Her var der mulighed for at sammenligne båden med flere andre både cruising og cruising-racing både i 40 fods klassen. Første dag blev der sejlet i mellemluft med relativt fladt vand, og anden dag var det hårdt vejr med høje krappe Skagerrakbølger. Mand-skabet bestod af to erfarne sejlere, der kendte båden foruden Bådmagasinets medarbejder. Båden vi sejlede var specielt udstyret til også at kunne kapsejle på et relativt højt plan. Den havde kapsejladssejl og var udstyret med kulfibermast og -bom, som ikke er standard.

Generelle præmisser
Denne prøvesejlads er førstehåndsindtryk af båden, baseret på én prøvesejlads, hvor båden er blevet gennemgået både udvendigt og indvendigt, efter en standardiseret fremgangs-måde. Vi afprøver bådens interiør og funktioner i øvrigt, og sejler båden på alle kurser. Vi beskriver de basale sejlegenskaber, – men undgår konkrete angivelser af knob og vindvinkler, da disse altid er afhængige af variable faktorer som sejl, rigning, ballast, kalibrering af instrumenter, rorsmand osv.

40 fod en størrelse
Nu skal det siges, at 40 fod er en meget taknemmelig størrelse at konstruere/bygge sejlbåde i. Den er lille nok til at kunne blive sejlet af to personer – hvis ellers grejet om bord sidder rigtigt, og den er stor og tung nok til at tilbyde sit mandskab rigeligt plads og komfort under dæk, til at føles tryg at sejle i selv på de store have, og man kan sejle ind i Anholt havn en blæsende sommerdag, og så lægge sig midt i havnen, mens man finder en havneplads, uden at være bange for at båden driver. Den bliver roligt liggende.

Elan 410 er ingen undtagelse. Med sine 8,3 ton er det ikke en båd, vinden driver rundt med, når man først har lagt den død uden sejl. Men med sejlene oppe er det en ganske anden sag. Især med gennaker eller spiler oppe i lidt frisk luft, føles de 8 ton ikke, når båden valser af sted med 12-13 knob. Også på krydset virker farten god.
Det tager en hel kapsejladssæson i en båd, at vurdere dens fartpotentiale, men på de to dage i Oslo-fjorden hamlede den fint op med sine cruising/racing og racing/cruising konkurrenter.
Det med ”cruising/racing og racing/cruising” er en underlig balancegang, som er svær at ramme for både konstruktører og værfter.
Havde det drejet sig om biler, så ville ingen forlange, at de skulle køre og se ud som sportsvogne, og så i øvrigt være indrettet som autocampere. Men det kompromis prøver man gang på gang at nå i bådbranchen.

Godt fartpotentiale
Den balancegang er Humphreys sluppet
ualmindelig heldigt fra. Trods sin ikke særligt dybe køl, virker Elan 410 som en meget stiv båd, – måske takket være det brede, fladbundede agterskib. Og apteringen under dækket vil tilfredsstille enhver familie helt op til seks personer med sin bekvemme og elegante salon, og de tre rummelige kahytter. En for og to agter. Om der skal være ét eller to bad/toiletrum, er op til den kommende ejer.

Samtidig virker bådens fartpotentiale, som om den kunne tilfredsstille et ambitiøst mandskab, der ville gøre en god figur på klubbernes kapsejladsbaner. Og på familieturen vil ”far” kunne glæde sig over at sejle fra de fleste andre turbåde. Det er nu engang sjovere at sejle lidt hurtigt – også selvom man ikke har travlt.

Cockpittet er domineret af et stor og meget flot kulfiber-rat, som lader sig betjene rasende godt fra luv skandæk, og som man lige akkurat kan komme forbi, når man skal fra rorsmandspladsen og frem i cockpittet.
Styringen er meget fintfølende, og samtidig nem at holde på kursen på krydset.

Selvom denne Elan – i modsætning til nogle af de andre Elan-modeller kun har ét rorblad, så er det min fornemmelse, at båden skal provokeres meget med et stort flyvesejl, masser af vind og hård skæring, før roret mister grebet i vandet.

Som de fleste moderne sejlbåde er cockpittet udstyret med tanke for ”short-handed sejlads”, hvad man både kan have glæde af på sommerturen, og hvis man vil sejle en af de mange nye Two-Star-sejladser. Storsejlet er skødet med ”tyskerskødning”, og storskødet optager herved de to bageste spil, som rorsmanden kan nå med den ene hånd uden at slippe kulfiberrattet med den anden.
Cockpittet har god ergonomi for besætningen, og det er dejligt rent og enkelt at se på, opholde sig i og arbejde i.

Jeg blev ikke forundret, da jeg hørte at båden, umiddelbart efter den var kommet til Norge, var blevet en flot nr. 2 i en stor Two-Star sejlads på den norske vestkyst.

Lækker og rummelig salon
Når der skal skabes plads i en 40 fods båd,
bliver det altid et kompromis mellem stuveplads og ”Lebensraum”. Rob Humphreys har tegnet så mange havsejladsbåde, at han godt ved, at det kræver god stuveplads at sejle på langtur. Og der er da også pænt med¨stuvemuligheder, hvis man vil tage pladsen under dørk, køjer og sofaer i brug. Resten af grejet bliver henvist til de pæne kistebænke som cockpittet er forsynet med.

Men med to store agterkahytter, vil den ene ofte blive brugt som stuveplads, og det kræver en hel del logistik om aftenen og morgenen, hvis kahytten også skal bruges til at sove i.

Forkahytten er et sted, hvor ejeren kan
gå stolt til køjs. Den er næsten luksuøs, og har pænt med skabe og skuffer. Især, hvis man vælger den version af båden, som kun har ét bad/toiletrum, helt agter bag navigationspladsen. Men båden fås også med to bad/toiletrum, hvor det ene er placeret i forbindelse med forkahytten.

Træet er forfriskende lyst, og det er en fornøjelse at se, hvordan de slovenske bådebyggere har gjort sig umage med at få træets årer i skuffer og skabslåger til at passe med indfatningerne. Der er samtidig et godt lysindfald fra vinduerne i fribordet, sideruderne og lugerne i ruffet. Og så ståhøjden på 2 meter i det meste af salonen. Det er de rene svir ligesom alle seks køjer om bord er over 2 m i længde.

Høj rig
Det skæmmer sjældent en sejlbåd at have en høj slank rig, og det har Elan 410. Forsejlet er moderne med kort underlig, så der ikke er så meget at hale hjem i vendingerne og storsejlet er højt og slankt. Dog ikke mere slankt end at sejlets kappe med de gennemgående sejlpinde støder på hækstaget i hver eneste vending og bomning. I let luft er det et dumt besvær, at få skubbet kappen over i læ hver gang – ofte må man slække hækstaget helt af. Og i hårdt vejr må det slide gevaldigt på sejl og sejlpinde.

Men det er Elan 410 ikke alene om. Jeg tror blandt de 14 40 fods både, som sejlede de to dage ved Hankø, så havde de 12 lignende problemer. Det problem bliver bådkonstruktørerne og sejlmagerne nødt til at sætte sig sammen og løse, men det er en helt anden historie (artikel) som vi snart bringer her i ”Bådmagasinet SEJL”.

Forstaget sidder næsten helt fremme i stævnen, og det gør brug af gennaker lidt mere besværlig – især i bomningerne. De to nordmænd om bord, satte gennakerens forlig på en spilerstage, der var halet 1½ meter op af masten. Men så bliver det næsten lige så besværligt at sejle med gennaker, som med rigtig spiler. Hvis jeg skulle sejle en Elan 410 med gennaker, tror jeg at jeg ville anskaffe et af de små flytbare bovspryd, som bl.a. mastemageren Seldén i Sverige fremstiller.

Når man er færdig med at teste en god båd, siger man næsten altid til sig selv, at den båd ville jeg gerne bruge i nogle uger til det eller det formål. Enten en interessant kapsejlads eller en ferie med hele familien. Efter at have sejlet Elan 410 har jeg både lyst at prøve den på en Two-Star-sejlads og en sommertur i Skandinavien med konen og vores fire børn. Han må have ramt kompromisset mellem cruiser og racer
ret godt ham Humphreys.


Længde/bredde/dybde 12,28/3,91/2,10 m
Vægt/køl 8300/2500 kg
Køjer 6 stk.
Storsejl/forsejl/spiler 50,7/38,8/138 m2
Motor 40 hk
Pris standardbåd
inkl. moms ab forhandler (cruising pack) 1.700.000 kr.
Pris på prøvesejlet båd inkl. alt 2.2000.000 kr.

Konstruktør: Rob Humphreys 2006
Værft: Elan, Slovenien
Importør og forhandler: Arnulv Straume & Poul Levin, Elan Yachts Danmark, www.elan-yachts.dk www.elan-yachts.com

Elan værftet, der i bogstavelig forstand ligger ved foden af alperne i Slovenien, har bygget både siden 1949, men det var først i 70’erne, at navnet Elan blev kendt i den øvrige verden, og det var fordi den svenske skiløber Ingemar Stenmark løb på ski, som Elan havde bygget.

Op gennem 80’erne havde fabrikken en lille produktion af både – 10 % af omsætningen – det var udmærkede både, men ikke så sofistikerede, og bortset fra en enkelt, som svenskeren Peter Norlin havde tegnet, var bådene tegnet af lokale konstruktører.
Det hele ændrede sig i begyndelsen af 90’erne, da Slovenien blev selvstændigt fra det tidligere Jugoslavien, og værftet gjorde det kup, at få englænderen Rob Humphreys som fast konstruktør.

Humphreys er en af verdens top-ti konstruktører, og når det kommer til alsidigheden, så må han rykke op på top-tre-listen, for han har konstrueret alt hvad der kan flyde og drives frem af sejldug lige fra America’s Cup-både, over Volvo-Ocean-racere, Ellen MacArthurs Open 60 Kingfisher, Aviva Challange som Dee Caffari for nyligt krydsede
oceaner i, B.T. Global Challenge Fleet og mange andre oceangående racerbåde, til de engelske Oyster Marine, store luksus-cruisingbåde. – Og så lige Elan.

Humphreys Elan 33 og senere Elan 333 er bygget i over 800 eksemplarer til hele verden, og selvom 410 er relativ ny har den allerede gjort sig bemærket på de store kapsejladsbaner. For nylig blev den hurtigste båd i mål, og nr. 2 efter korrigeret tid på en stor Kieler Yachtklub kapsejlads med 70 deltagende fartøjer.
Og sidste år blev den nr. 2 i en norsk TwoStar-sejlads på den norske vestkyst.
Elan værftet gør klogt i at holde fast ved Rob Humphreys.

Udvalgte varer til vores abonnementer

135
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer