Test af brugte Sejlbåde | Delphia 33 - 33 meget brede fødder

Delphia 33 - 33 meget brede fødder

24-07-2009 12:25 Hans Henrik24 Jul 2009 10:25 - Jakob Johannsen
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen



Polen har været EU-medlem et par år, og selvom ikke alt i landet lever op til EU-
standard, så er finish og design på de polske
sejlbåde for længst blevet europæisk. Det
skyldes bl.a. en lille håndfuld fremsynede
konstruktører (man kan undre sig over, hvad de beskæftigede sig med, før der kom gang i det polske bådebyggeri) og nogle omstillingsparate yachtværfter.
Vi har tidligere fremhævet Tango 30 for god finish og nytænkning. Et andet godt eksempel er Delphia-bådene fra Polens største værft i Olecko i den nordøstlige del af landet, og sidste år blev Delphia 33 lanceret på det danske marked.
Selvom Tango 30 og Delphia 33 ikke ligner hinanden særlig meget, er de konstrueret af samme båddesigner, nemlig Andrzej Skrzat, der er ved at blive lidt af et navn i europæiske bådkredse. Til gengæld kan man tydeligt se 33’erens slægtskab til storesøtrene Delphia 37 og 40, hvis linjer den følger.
Når man betragter båden fra molen og kravler om bord, kunne Delphia 33 lige så godt være bygget i Holland eller Norge: let sejlet af en lille besætning med plads til børn og gæster i den store velplanerede aptering.

Udrustet til Skandinavien
Den lille cruiser er i forvejen udrustet til sejlads i skandinaviske farvande med de polske farvande stødende op til både danske og svenske. Der er 7/8 rig fra Seldén, Furlex-rullefok, Jetex-ratsystem, køleskab, varmtvand, batteri-oplader og en Volvo Penta D1-30 og så en aptering bygget til store nordboere med ståhøjde i salonen på 1,95 m og alle fire køjer lidt over 2 m lange.
Selv toilet/baderummet er rummeligt og praktisk. Foruden varmt og koldt vand er der toilet med plads rundt om, bruser, hvor man kan vende sig under strålerne, og sågar en lille bøjleplads til at hænge det våde sejlertøj til tørring. Jo, Delphia 33 er bygget af sejlere til sejlere. Også i salon og kahytter er der pænt med stuveplads, rigeligt til far, mor og to børns sommertursbagage.
Om man så synes om mørk teak og mahogni i hele apteringen – især når båden ikke er større – er et spørgsmål om smag og indstilling til regnskovsproblematikken. Personligt synes jeg, at Delphia 33 ville vinde med lidt flere lyse regnskovsvenlige flader.

Ren cruisingbåd
Selvom Delphia 33 er en ren cruisingbåd føles den rimelig hurtig, hvilket også bekræftes af den medbragte GPS. Især er det en fornøjelse at krydse med den, fordi den reagerer blødt og følsomt på alle rorkorrektioner.
Rattet er stort, så man kan sidde på cockpit karmen, eller man kan sætte sig på kistebænken og stadig have godt overblik over sejlene og det meste af horisonten foran stævnen.
Det trækker lidt ned, at storsejlsskødet kører på en skinne foran rattet, så rorsmanden bliver nødt til at ”sno sig” for at få fat i skødet.
Det ville være o.k., hvis båden var forsynet med rorpind, som man godt kan få den, men med rattet burde skødningen til storsejlet været ændret.
Delphia 33 virker rimelig stiv, og kolleger, der har sejlet den i hårdt vejr, fortæller om en letsejlet båd, som bliver stående på benene det meste af tiden. Dog skal man nok sejle med en løs hånd på storsejlsskødet eller rebe i tide, for når den først krænger meget, mister roret sit greb i vandet, og båden skærer op.
Her mærker man, at den ”kun” er 33 fod.

Savnede gennaker
I det vejr, vi sejlede med Delphia 33, kunne man kun ærgre sig over, at der ikke var mulighed for at sejle med en stor gennaker med lidt slæk på skøderne, skønt farten for storsejl og fok ikke fejlede noget. Selvom det ikke er en kapsejladsbåd, så er det tilfredsstillende for de fleste sejlere, at båden bevæger sig hurtigt og let gennem vandet.
Riggen er høj i forhold til bådens længde, og det giver båden et sympatisk udseende og harmonisk storsejl, hvor konstruktøren ikke er faldet for fristelsen til at sætte en firkantet America’s Cup-top på. Til gengæld er forsejlet blevet til en genua. Et mindre forsejl evt. en selvskødende fok eller et 110 % forsejl skødet inden for vanterne ville gøre båden endnu mere familievenlig. Jeg tror ikke, det ville betyde alverden for farten, og højden ville måske blive bedre.

Rigtig langturssejler
Delphia 33 er en familiecruiser, som stimulerer interessen for at sejle langt på sommertur. Man føler sig tryg i det store cockpit, og båden er rigeligt udstyret til at kunne være sommerhus for fire personer i uger – ja, måneder.
Og med en enkelt selvstyrer, evt. et vindror, kunne den være et fantastisk fartøj for en solo-sejlads. Velsejlende og trygt.
Med mindre man har børn, der bader meget eller selv er helårsbader, så er arrangementet rundt om bådens hæk lidt Middelhavsagtig.
Der er brugt meget plads og mange gode intentioner til at skabe en utrolig badeplatform til sejlads i farvande, der er varmere end de danske. Så hellere en fod længere cockpit.

Opsats på hækken
Der er en sjov, og ikke skæmmende detalje på hækken. En opsats af rustfri stål placeret idtskibs på cockpitkarmen. Her har GPS- antennen fundet sin plads ved siden af agter- lanternen. Men det ”forhøjede søgelænder”
er også udmærket til at gribe fat i, når man skal entre fra badeplatformen op i cockpittet eller bare bevæge sig rundt i den agterste del af cockpittet i hårdt vejr. Og så er den ikke beregnet til nogen af delene. Ifølge importøren er den beregnet til mastestøtte, hvis man sejler med masten liggende på dækket ved f.eks. flodsejlads eller på kanaler. Smart!

Vores udgangspunkt
Denne prøvesejlads er vores førstehåndsindtryk af båden baseret på én prøvesejlads, hvor båden er blevet gennemgået både udvendigt og indvendigt efter en standardiseret fremgangsmåde. Vi afprøver bådens interiør og funktioner i øvrigt og sejler båden på alle kurser. Vi beskriver de basale sejlegenskaber, men undgår konkrete angivelser af knob og vindvinkler, da disse altid er afhængige af variable faktorer som sejl, rigning, ballast, kalibrering af instrumenter, rorsmand osv.

Prøvesejladsens vilkår
Delphia 33 blev sejlet en septemberdag i farvandet mellem Hven og Københavns Red i let mellemluft fra NØ. Der stod lidt gammel sø i Sundet den dag, og med om bord var to rutinerede sejlere foruden Bådmagasinet SEJLs medarbejder. Selvom vejret var oplagt til det, havde vi desværre ikke lejlighed til at prøve båden for hverken gennaker eller spiler. Båden, vi prøvede, var en standardbåd med polske sejl, altså den båd man får leveret til prisen bortset fra en del navigationselektronik, som er ekstra udstyr.

Værftets målsætning
At skabe en velsejlende cruiser, der udfylder pladsen mellem Delphia 29 og Delphia 37, med havgående egenskaber og god plads og udstyr til en længere sejlads for en familie på fire.

Vores vurdering
Der er ingen tvivl om, at Andrzej Skrzat endnu engang har præsteret en velsejlende og velindrettet cruiser til den lille familie. Finishen og udstyrsniveauet kan fint måle sig med vesteuropæiske både, og selvom polske både ikke længere sælges til discountpriser, så får man meget båd, sejlglæde, komfort og en masse ekstraudstyr for prisen.


Delphia 33
Længde 9,95 m
Bredde 3,47 m
Dybgang 1,78 m
Vægt 4880 kg
Køl 1415 kg
Mastehøjde o.v. 15,50 m
Storsejl 29 m2
Genua 21,3 m2
Spiler 79 m2
Gennaker 68 m2
Motor Volvo D1 med 30 hk
Køjer 4
CE-kategori A
Pris standardbåd...........................760.000 kr.
Konstruktør Andrzej Skrzat
Værft Delphia Yacht Polen
Importør og forhandler Delphia Yachts Danmark,
tlf: 56 39 75 75, www.delphiayachts.dk



2009-09-02 04:12:41 af lixatvwv

QdADDD staaoujrpeur, [url=http://fwhdgcivofxd.com/]fwhdgcivofxd[/url], [link=http://fupktrmsiwuh.com/]fupktrmsiwuh[/link], http://akkkkdquvndv.com/
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer