Faurby 424 Offshore

21-07-2009 17:30 Hans Henrik21 Jul 2009 15:30 - Jakob Johannsen
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen



Faurby Yachts i Skærbæk har siden 1976 været kendt for cruising-racere af meget høj kvalitet skræddersyet efter kundernes ønsker. Fra 33 til 42 fod alle tegnet af værftets grundlægger og ejer, Niels Peter Faurby. Nu har der været generationskifte hos det hæderkronede værft, og det har Faurby, der altid har bygget bådene efter ejernes personlige smag, behov og ønsker, fejret ved at konstruere og bygge en båd efter sine egne ideer og behov.

Han har simpelthen taget en af sine mest vellykkede konstruktioner, Faurby 424 fra 1994 solgt i 46 eksemplarer, og indrettet den til sit eget og konens otium, efter Johnny Quist har overtaget værftet.

Det første, der springer i øjnene, når Faurby
424 Offshore ligger ved kajen i Skærbæk, er det store kuplede dækshus, som har overtaget sprayhoodens funktion, og samtidig skabt et ekstra lille lukaf, hvorfra båden kan sejles, og turen nydes inden døre evt. med varme eller aircondition tændt.

Længere sæson og distance
”Med det dækshus har vi forlænget sejl-
sæsonen i begge ender, for uanset hvor koldt det er, så kan vi altid sætte os ind her og få varmen, samtidig med at vi kan se, hvad der foregår rundt om båden og styre den herfra,” siger Niels Peter Faurby, der i sin indretning af dækslukafet ikke har brugt plads til rat og gear til motoren, fordi det ikke er nødvendigt i vore dage, hvor man kan styre en båds autopilot med fjernbetjening.
I dækslukafet er der derfor en navigationsplads med et pænt stort bord til styrbord og en lille sofa til babgord. Samtidig har dækshuset betydet, at nedgangen til kahytten er blevet meget bredere og selve salonen derfor mere lys og åben. Faurby fortsætter:
”Samtidig betyder dækshusets ly til mandskabet, at de distancer, man tænker at sejle, kan blive meget længere, fordi man ikke er tvunget til at sidde ude i elementernes vold hele tiden. Så ikke alene har vi forlænget sæsonen, vi har også forlænget de distancer, vi har lyst til at tilbagelægge.”

Dækshuset har samtidig løst problemet med storsejlsskødningen, der fylder for meget i cockpittet både under sejladsen og i havn. Storsejlets traveller kører på en skinne helt agter på dækshuset, og både storsejlskødet og justeringen til travelleren er ført ind gennem dækshusets tag og kommer først til syne nede på den brede luvkarm, hvor to sultne elektriske Andersen-spil i hver side kun venter på at hale meter efter meter af storskødet ind.

Alt hales elektrisk
”Der er jo ingen af os, der bliver yngre,” siger Niels Peter Faurby. ”Og det er en stor fordel, at man kan sejle båden ene mand – også selvom man bliver ældre. Så jeg har valgt at udstyre båden med alle de elektriske hjælpemidler, man kan tænke sig.”
Han overdriver ikke. Cockpittets fire spil er alle selvskødende og elektriske og kan betjenes ved tryk på en knap. Storsejlet er
rullet ind i en rullebom, hvorfra det sættes
og bjærges elektrisk. Og rulleforsejlet er blevet udstyret med sit helt eget elektriske system, så man blot skal vælge mellem to knapper i cockpittet for at bestemme, om forsejlet skal rulle ind eller ud.
Ankerspillet er naturligvis også elektrisk, og her bør nævnes, at lugen til ankertov og kæde er placeret til bagbord af fordækket, så man kan komme helt frem og stå på dækket med lugen åben. Alt for mange moderne både har en ankerluge, som fylder hele fordækket.

Savner ikke storskødets tovbundt
Vi satte sejl eller rettere, vi rullede dem ud, hvilket ikke forløb helt uden problemer.
Båden var så ny, at der stadig var lidt
savsmuld på dørken, og de fem spilaflastere, som sidder på hver luvkarm, der hvor alle halene fra mast og sejl kommer frem, havde endnu ikke nået af få små funktionsskilte på. Så det var med at prøve sig lidt frem. Men rullet ud blev de, og motoren slået fra.
Rorsmanden kan sidde på luvkarmen og hale og slække vildt og voldsomt, uden det berører nogen i cockpittet.

Der var god plads til at komme forbi rundt om rattet uden at skulle stige op på kistebænkene. Men det skyldes måske, at både Faurby og jeg har lange arme, og ingen problemer med at nå rattet fra luvkarmen. Men som alt andet om bord er ratstørrelsen valgfri, så en person med kortere arme, kan også få et rat, der kan nås fra cockpitkarmen.
Så kom 10.000 kr.-spørgsmålet, om hvorvidt dækshuset tager for meget af udsynet fremefter. Og – puha – det gør det heldigvis ikke.

Selvom det virker større, så fylder det ikke mere end en sprayhood, men til gengæld er ruderne klarere at se igennem end selv den bedste plastikfolie i en sprayhood.
Det skal nævnes, at Faurby vil lade det komme an på en prøve, før han installerer vinduesviskere på forruden til dækshuset. ”Lad os se om det bliver nødvendigt,” siger han.

Sejler som en drøm
Hvordan sejler den så, Faurby 424 Offshore?
Ja, den sejler præcis lige så godt som en Faurby 424 – og det siger ikke så lidt. Stiv båd med masser af acceleration. Et klassisk, smalt skrog som kan holde pæn højde, og som giver lyst til at lege med flyvesejl, så snart man falder lidt af og får slæk på skøderne. På teaktrinnet på forpulpitten er der meget diskret og solidt placeret et øje beregnet til at fastgøre en gennaker i, så tanken om et flyvesejl er heller ikke Faurby fremmed.

Ratstyringen er behagelig følsom, så man kan mærke, om der er tryk på roret, men ikke mere end man hele tiden kan styre med en finger.
Der er en dyb kistebænk til styrbord plus to luger ned til et rum på størrelse med et barnekammer helt agter. Der er et hak ind i hækken, så der er blevet plads til en lille badeplatform med en stige, som let kan klappes ned. Men hvis man leder efter en lille bruser til at skylle saltvandet af med, så leder man forgæves på hækken. Bruseren findes om bord, men den er placeret oppe under halvtaget fra dækshuset, så man kan stå i læ og skylle sig af og samtidig bruge den varme og kold bruser til at afsalte dækshusets ruder.

Mandehul til agterkahyt
Indretningen under dæk er enkel, fornuftig og lavet med en utrolig fin finish. Ned ad
kahytstrappen havner man i et stort pantry, hvor madvarerne både kan opbevares og tilberedes på meget lange ture. Til styrbord er et pænt stort toilet med vaskekumme, lidt
skabe til toiletgrej og så slut. Betyder det, at man skal tage brusebad i cockpittet? Nej, i stedet for to bad/toilet-rum som i andre 42 fods både er rummet ved forkahytten blevet til en stor luksuøs brusekabine uden toilet. Voila!

Sofa og bordarrangementet i salonen er helt traditionelt og meget pænt. Det kan fungere, hvad enten båden krænger og sejler i hård sø, eller om den ligger ved kaj i vindstille.
Der er god plads i køjerne både i forkahytten og i agterkahytten. Den sidste kommer man til via et mandehul i skottet, som jeg ville finde for lille. Men Niels Peter Faurby siger:
”Sådan kan jeg godt lide det, men hvis nogen kunder vil have en stor dør, så får de det. Den nye ledelse på værftet sælger heller ikke standardbåde, men både der er skræddersyet til kundernes behov, smag og lyst.”

Vores udgangspunkt
Denne prøvesejlads er vores førstehåndsindtryk af båden baseret på én prøvesejlads, hvor båden er blevet gennemgået udvendigt og indvendigt efter en standardiseret fremgangsmåde. Vi afprøver bådens interiør og funktioner i øvrigt og sejler båden på alle kurser. Vi beskriver de basale sejlegenskaber, men undgår konkrete angivelser af knob og vindvinkler, da disse altid er afhængige af variable faktorer som sejl, rigning, ballast, kalibrering af instrumenter, rorsmand osv.

Sejladsens vilkår
Faurby 424 Offshore blev sejlet en dag i november 2007 på Kolding Fjord. Der blev sejlet i mellemluft på relativt fladt vand. Mandskabet bestod af to erfarne sejlere, der kendte båden foruden Bådmagasinets medarbejder. Båden, vi testede, var specielt bygget til Niels Peter Faurby, der har konstrueret båden, og som indtil sidste år også var ejer af værftet. Testen blev begrænset af, at det ikke var muligt at sejle med gennaker, fordi båden var så ny, at et sådant sejl endnu ikke var leveret.


Faurby 424 Offshore
Længde 12,62 m
Bredde 3,40 m
Dybgang 2 m
Ståhøjde 1,90 m
Vægt 6900 kg
Ballast i bly 2750 kg
Motor 27 hk
Storsejl/med 9/10 rig 38,6/41,3 m2
Genua 1 58,8 m2
Spiler 117 m2
Pris ca. 2,5 mio. kr.
Konstruktør Niels Peter Faurby
Værft Faurby Yachts A/S, Skærbæk, www.faurby.dk


Bådens målsætning
At tilføje værftets eksisterende og meget vellykkede 42 fods cruiser/racer en række forbedringer i form af dæksalon/styrhus, el-spil og simplificeret sejlføring, så båden kan bruges af et mindre mandskab, i en højere alder, på længere distancer og på kolde tidspunkter af året.

Vores vurdering
En i forvejen velsejlende og dejlig båd, der er blevet forbedret ved at få udvidet sin radius med hensyn til brugbarhed, ældre-venlighed og egnethed til at sejle i den kolde skandinaviske sommer.


2009-09-02 04:15:17 af owmeqbidc

O90800 vidmwhpwatsa, [url=http://qjjbgidxhbpp.com/]qjjbgidxhbpp[/url], [link=http://vuedxjijytcs.com/]vuedxjijytcs[/link], http://anymsqgondcz.com/

Udvalgte artikler til salg - GRATIS for abonnenter under Mit Bådmagasin

140
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer