Harmony 34

21-07-2009 16:40 Hans Henrik21 Jul 2009 14:40 - Øyvind Bordal
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen




En 34 fods tursejler er en svær disciplin. Der skal nemlig laves kompromiser, for der er simpelthen ikke meter nok, til at man kan få alt.

At vælge pladsen
Man må altså vælge. Og når man har designet Harmony 34, har man vægtet volumen højt. Den er bred og høj. Det har givet et fartøj med mere plads indeni end de fleste andre 34 fods sejlbåde. Nu er skønhed jo et farligt subjektivt emne, men det store volumen har her betydet, at den i manges øjne ikke vil rangere højt på listen over de smukkeste sejlbåde på planeten Jorden. Det har også betydet, at den mangler en smule af den fine gang i søen, de effektive sejlegenskaber og den stivhed, som præger sejlbåde, hvor man har valgt at prioritere anderledes. Og sådan må det jo være.

Større end 34 fod indeni
Når det er sagt, er der ikke tvivl om, at der findes et stort publikum til en båd som denne. For Harmony 34 er en let håndterlig og velfungerende turbåd med gode all-round egenskaber. Prisen er konkurrencedygtig, og der er som sagt meget plads indeni.

Jeres udsendtes 1,90 kunne faktisk rette ryggen og løfte panden i salonen, og det er jo i sig selv en sejr, man ikke kan fejre særlig ofte i både under 10 meter. Der er også blevet plads til en separat agterkahyt i bagbord, hvor man kan lukke døren. Det er heller ikke hver dag, man ser dét i en 34-fods båd.

I modsat side har værftet placeret et toilet i stedet for en agterkahyt nummer to. Dermed er der mere plads at gøre godt med i salon og forkahyt. Det har gjort det muligt at lave en apteringsløsning, som man ellers kun finder i større både. Det vil sige en U-sofa i styrbord (i hvert fald næsten U, godt nok uden ryglæn agterud) og et stort, langskibs pantry i hele salonens længde i bagbord. Forkahytten er simpelthen en træindrammet, svagt asymmetrisk kasse, lige præcis lang nok til de små 2 meter, som de længste af os måler, hvad enten vi ligger ned eller står op. En effektiv og smart planløsning!

Lavet på fabrik
Her er som sagt rummeligt, lyst, og apteringsløsningen giver albuerum. Men den ”feeling”, der er under dæk, er der ikke så mange roser til. Harmony-bådene produceres på samlebånd i et produktionsapparat lige så højteknologisk og tilpasset masseproduktion som hos Bavaria. Som i parentes bemærket er hovedkonkurrenten.

Det behøver ikke at betyde dårligere både. Men det bliver rigtig svært at undgå et vist campingvogn-præg under dæk.
Og sådan er det i Harmony 34 – selv i den Elegance-version vi sejlede, hvor der er gjort lidt mere ud af interiøret med belægning i loftet, mere træ i pantry, underskabe osv. Stadig er bådens indre præget af blank, hvid gelcoat afløst af laminat-elementer. Og man snuser altså forgæves efter den umiskendelige duft af skandinavisk, håndbygget bådebyggerkvalitet under dæk. Dette er prisen for den effektive og omkostningsbesparende masseproduktion. Men markedet har for længst bevist, at det er et fåtal, der vil betale op til det dobbelte for at få håndbygget møbelsnedker-finish og ædle træsorter om læ. Så ud fra en forretningsmæssig betragtning er det Harmony og værftets konkurrenter, som nok vil repræsentere tyngden i fremtidens marked. Det er jo trods alt ikke så svært at gøre det hyggeligt og personligt med lidt egen indsats.

Fint styresystem
Men her er, hvad man skal bruge, og båden er altså tydeligt skruet sammen af folk, som har lavet båd før. Så løsningerne er generelt gennemtænkte og funktionelle. Det gælder også, når man klatrer op i cockpittet og begynder at kigge nærmere på fartøjet udvendigt. Selve cockpittet er præget af designernes prioriteringer: Det er ikke stort, men her er lige plads til de 4-6 personer, som sådan en båd er lavet til. En lille genistreg er det sammenklappelige rat, som kan fås til alle Harmony-modeller. Det lyder måske som noget, der er knapt så præcist og fast i overførslen – men tværtimod: Styresystemet er rigtig kontant og fintfølende tværs igennem. Og pladsen og fremkommeligheden i cockpit bliver væsentlig forbedret. Ratpiedestallen har også et sammenklappelig cockpitbord monteret på forsiden.

Cruising-rig
Som hos mange andre af dagens cruisere er der ikke nogen ormegård af tovværk i cockpit og heller ikke et omfattende batteri af spil, spilaflastere, cleats, og andet tingeltangel. Det er meget rent og pænt, og de nødvendige funktioner til riggen er holdt af vejen – dels foran ved nedgangen, hvor bådens to eneste spil er monteret – og dels på overbygningen foran skydekappen, hvor løjgangen er placeret. Justerbare bagstag og den slags er der selvfølgelig ikke, og de dobbelte agterstag sidder i vantskruer og understreger yderligere, at her skal der sejles tur!

Ikke så stiv
Så det gjorde vi. I en frisk vind, 8-10 m/s, tog vi ud af Tuborg Havn for at mærke, hvad den nye 34 fods kunne under sejl. For motor viste båden sig let at håndtere, den drejede relativt godt om sig selv og vil ikke kræve stor ekspertise i havnemanøvre. Kodeordet er i det hele taget let håndterlig, og det gælder ikke mindst riggen: Der er både rullestorsejl og rullegenua, og hvis man vil gå lidt ekstra til den (og det ville vi gerne) – så kan man få båden udstyret med gennaker i strømpe.

I løbet af få minutter var sejlene sat, uden sved på panden, og båden lagde sig villigt på siden og begyndte at forcere de krappe søer i Øresund. Lidt for villigt, måske. De runde linjer, den lidt lave kølprocent (31,6%), og det høje fribord bidrager nemlig alt sammen til at stivheden bliver noget mangelfuld.
Krydsstellet er på knap 50 kvadratmeter, hvad der vel er rimeligt, men altså: Vi krængede lidt for meget og lidt for hurtigt, selv om det jo altså blæste godt.

For de rigtige tursejlere, som båden tager sigte på, vil dette dog løses ret problemfrit ved at rulle lidt ind på sejlene.

Moderne undervandsskrog
Men livlig, det er den. Harmony 34 har et moderne undervandsskrog med finnekøl og stort spaderor, og det brede agterskib betyder, at der faktisk bliver lidt jolle over den. Rat eller rorpind er selvfølgelig et spørgsmål om trosretning, men undertegnede ville nok mene, at rorpind ville have været det mest hensigtsmæssige lige her. Da vi havde krydset lidt, så vi frem til at prøve båden ned ad bakke.

Og importør og forhandler Kristjan Kristjansen fra Pigsborg Marine er en frisk sejler; selv om vi kun var to, røg gennakeren til tops i den friske vind. Her skulle sejles!

Forsigtig på slør!
Og det blev meget sjovt. For nu var der nok tryk til, at den præcise styring og det brede agterskib kunne komme til sin ret. Nu sejlede Harmony 34 nemlig ganske fornøjelig fint. Bevares, det er stadig knapt 5 tons at bære med sig, så der var ikke tale om tocifrede tal på loggen – men det gik rigtig fint af sted.

Med klare begrænsninger: Den høje og brede båd smed sig lige så villigt om på siden på slør som på læns.

Vi prøvede at skære med gennaker i den friske vind, men vi skulle ikke ret mange grader til luvart, før der var kontant afregning: Båden smed styringen, og vi røg ind i en broach. Så moralen må være, at den livlige, men runde båd generelt ikke skal have for mange sidekræfter i riggen; skal man presse de sidste hestekræfter ud af den, når det blæser, skal det helst være på meget dybe kurser, 150-160 grader fra vinden.

Interessant alternativ
Alt i alt viste Harmony 34 sig altså som en livlig og let håndterlig turbåd med meget plads indeni, men med et lidt kedeligt interiør. De runde linjer sammen med kølprocenten præger især stivheden, men der er alligevel sejlglæde og o.k. fart.
Tekniske løsninger både over og under dæk er enkle, men fornuftige, og båden virker umiddelbart ordentlig og godt bygget.

Vores udgangspunkt
Denne prøvesejlads er vores førstehåndsindtryk af båden baseret på én prøvesejlads, hvor båden er blevet gennemgået udvendigt og indvendigt efter en standardiseret fremgangsmåde. Vi afprøver bådens interiør og funktioner i øvrigt og sejler båden på alle kurser. Vi beskriver de basale sejlegenskaber, men undgår konkrete angivelser af knob og vindvinkler, da disse altid er afhængige af variable faktorer som sejl, rigning, ballast, kalibrering af instrumenter, rorsmand osv.

Sejladsens vilkår
Harmony 34 blev sejlet en efterårsdag ud fra Tuborg Havn ved København i 7-10 m/s, krap sø, men ikke store bølger. Båden var en Elegance-version med elektronikpakke, komfortpakke samt rullemast og storsejl med gennemgående sejlpinde. Der var gennaker med. Om bord var to erfarne sejlere.


Harmony 34
Længde/bredde 10,61/3,48 m
Dybde 1,90/1,45 m
Vægt 4.900 kg
Køl 1.548 kg
Storsejl 28,6 m2
Genua 21 m2
Spiler/gennaker 70,5 kv. m.
Motor 29 hk
Pris, Elegance-version, standard lev. Kolding, anker, fendere, fortøjninger, bundmaling m.v. 912.997 kr.
Standardbåd fra værft 711.004 kr.
Importør og forhandler: Pigsborg Marine, tlf. 70 26 89 89
http://harmonyyachts.fe3.contigocms.dk/


Bådens målsætning
Harmony 34 er en cruisingbåd i den laveste ende af pris-skalaen. Den skal konkurrere med Bavaria og skal tilbyde god plads, moderne løsninger og højt udstyrsniveau til en meget konkurrencedygtig pris. Den skal derimod ikke vinde kapsejladser eller konkurrere på eksklusivt, håndbygget interiør.

Vores vurdering
Målsætningen er grundlæggende set lykkedes. Båden kan det, den skal kunne. Dog har vi indvendinger mod interiørets kvalitet, visuelle indtryk samt bådens stivhed. Båden er livlig, styrer godt og er samtidig meget rummelig.


2009-09-02 04:13:51 af pwskzivtgmm

fisc3J pjduedebetaz, [url=http://rgngqwsurrle.com/]rgngqwsurrle[/url], [link=http://ktazsemeihsj.com/]ktazsemeihsj[/link], http://doyuojbyqhpb.com/
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer