Grand Soleil 40

21-07-2009 15:43 Hans Henrik21 Jul 2009 13:43 - Jakob Johannsen
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen



Racer/cruiser eller cruiser/racer. Enhver båd er et kompromis mellem kontruktørens forskellige ideer med båden. Og jo flere formål båden skal leve op til, jo større chance er der for, at båden bliver en ”hverken-eller-båd” i stedet for en ”både-og-båd”.

Den lynhurtig kapsejladsbåd, som også er den perfekte turbåd for hele familien, eksisterer ikke i den virkelig verden. Men nogle konstruktioner er tættere på idealet end andre. Og i den sammenhæng er Grand Soleil 40 en meget interessant bådtype, fordi den er så tæt på at være ”både-og”, som det næsten er muligt.

Det kræver ganske vist en større investering i kapsejladssejl, anden mast- og rigprofil, blykøl og lidt mere dæksudrustning, men så er man også rustet til kapsejlads.
Samtidig er dæks- og cockpitlayoutet udformet efter moderne principper, som gør det muligt at sejle ”short-handed”, hvilket også gør båden til en interessant bådtype til de populære two star-sejladser med kun to om bord. Storsejlet skødes med en såkaldt tyskerskødning, der går fra masten og direkte tilbage til begge cockpitkarmes spil, der sidder så rorsmanden kan nå det.

Rank indtil et vist punkt
I sejladserne i Oslofjorden gjorde Grand Soleil’en sig smukt bemærket i mellemluft såvel som i hårdt vejr mht. både højde og fart. Og det var i selskab med X-både, Elan og Salona i samme størrelse, selvom den nok var en af de båd, der har den mindste begyndelsesstabilitet, så man får lyst til at sætte et reb i storsejlet. Men båden krænger kun til et vist punkt, så begynder den brede hæk at virke.

Grand Soleil 40 er lækker at styre – følsom og meget præcis, og det meget store rat giver rorsmanden mange siddepladser at vælge imellem uden at miste herredømmet.

Selv i let luft er båden nem at få op i fart og holde. Båden tilgiver hurtigt, hvis rorsmanden ikke er helt koncentreret. Og den er det rene svir at styre, når man skal navigere den på klods hold af konkurrenterne på en overfyldt startlinje, eller når man skal manøvrere for motor under havnemanøvrer.
Grand Soleil-bådene er side 1973 blevet bygget på det italienske værft Cantiere del Pardo som værftets cruisingbåde, for her bygges også TP52 og andre racere, der gør sig pænt bemærkede på de store internationale kapsejladsbaner.

Men indtil for få år siden lignede Grand Soleil-typerne discountudgaver af de finske Swans fra Nautor-værftet. Heldigvis vil værftet nu være sin nationalitet bekendt, og konstruktørerne Botin & Carkeek lever op til alle forestillinger om italiensk design, som i århundreder har været førende inden for europæiske møbel-, mode- og senere bilindustri.

Lækkert italiensk design
Grand Soleil 40 lever i alle henseender op til sit lands design-image. Enkle, rene linjer, harmoni og æstetik præger båden, allerede når man ser den ligge fortøjet ved molen, og det bliver ikke mindre af en tur ned under dækket, hvor de smukke linjer fortsætter i et design, der pladsmæssigt maksimalt udnytter de 40 fod. Den italienske designer Patrick Roséo står for alle Grand Soleils apteringer.

Salonen er typisk sydeuropæisk med et pantry i hele bagbord (det er så stort at det næsten skal betegnes som kabys) og et mageligt U-formet sofaarrangement med taburetter i styrbord.

Båden, vi prøvesejlede, var pænt apteret med en slags mahogni, men jeg er sikker på, at den ville være lige så flot og italiensk i en lys ikke-eksotisk træsort eller måske ligefrem i kunstmaterialer som glasfiber og aluminium.

De tre dobbelt-kahytter er standard i Grand Soleil 40, mens man selv kan vælge, om man vil have et eller to bad/toiletrum om bord.
Det flotte design fortsætter ned under dørkbrædderne, hvor bådens el- og vandledninger er meget fint og overskueligt anbragt. (se foto af vandinstallationerne). Her kunne mange andre europæiske værfter lære noget.

Ergonomisk cockpit
Cockpittet, der er opbygget efter ergonomiske principper, minder om et kapsejladscockpit, men når man opholder sig foran storsejlets traveller, der deler cockpittet foran det store rat, føler man sig som passager i en turbåd. Man sidder godt, den store sprayhood giver god læ, men den er så smal, at den ikke tager udsynet fra rorsmanden.

At sejle en Grand Soleil 40 på kryds i nærkamp med et par andre cruising/racere i 40 fods-klassen er en fornøjelsen, hvad enten det foregår under testsejladser på Oslofjorden eller til en distancekapsejlads i danske farvande. Personligt kunne jeg godt tænke mig at sejle en two star-sejlads i en Grand Soleil 40, ligesom jeg ikke kan komme i tanke om andre enkeltskrogsbåde under 40 fod, jeg hellere ville holde en familieferie i, lige gyldigt om det var i skandinaviske farvande eller på chartertur på bådens hjemmebane – Middelhavet.

To forskellige både
I brochuren for båden fremhæver værftet, at kølen og rorets profiler er et resultat af nogle hydrodynamiske studier, som er blevet udført i tæt samarbejde med de folk, der er ansvarlige for Ferrari Formula 1-afdeling for aerodynamik.

Efter at have sejlet med Grand Soleil 40 kunne de godt have bildt mig ind, at hele båden var designet i samarbejde med Ferrari.
Men når man i brochuren kommer frem til listen over priserne for ekstraudstyr, går det op for mig, at Grand Soleil 40 i virkeligheden er to forskellige både.
En velsejlende cruiser, hvor man får virkelig meget båd og sejlsport for pengene, og så en cruiser/racer med stort R, der næsten er lige så dyr som de både, man gerne vil slå i kapsejlads.

Vores udgangspunkt
Denne prøvesejlads er vores førstehåndsindtryk af båden baseret på én prøvesejlads, hvor båden er blevet gennemgået udvendigt og indvendigt efter en standardiseret fremgangsmåde. Vi afprøver bådens interiør og funktioner i øvrigt og sejler båden på alle kurser. Vi beskriver de basale sejlegenskaber, men undgår konkrete angivelser af knob og vindvinkler, da disse altid er afhængige af variable faktorer som sejl, rigning, ballast, kalibrering af instrumenter, rorsmand osv.

Sejladsens vilkår
Grand Soleil 40 blev sejlet over to dage på Oslofjordens munding i september 07. Her var der mulighed for at sammenligne båden med flere andre 40 fods fartøjer til både tur- og kapsejlads.

Første dag blev der sejlet i mellemluft med relativt fladt vand, og anden dag var det hårdt vejr med høje, krappe Skageraksøer, der stod ind i fjorden. Mandskabet bestod af to erfarne sejlere, der kendte båden, foruden Bådmagasinets medarbejder. Båden, vi prøvede, var specielt udstyret til kapsejlads, og der var ikke sparet på ekstraudstyr både mht. sejl, sejlareal, rig, kølprofil m.m.


Grand Soleil 40
Længde/bredde 12,55/3,85 m
Dybde 2,15/2,40 m
Vægt 6800 kg
Køl 2500 kg
Sejlareal krydsstel crusing/racing 85/102 m2
Gennaker 111 m2
Spiler 133 m2
Motor Yanmar diesel 40 hk
Pris standardbåd 1.720.000 kr.
Pris på prøvesejlet båd 2.740.800 kr.
Konstruktør Botin & Carkeek Interiør Patrick Roséo
Værft Cantiere del Pardo, Italien
Importør og forhandler ShipShape A/S, www.shipshape.dk


værftets målsætning
At skabe en rigtig ”performance cruiser”, hvor sejleren selv bestemmer mikset mellem cruiser og racer, når bådens bygges. Bådens design skal være trendsættende.


Vores vurdering
Grand Soleil 40 er en meget elegant båd med moderne linjer og en sympatisk og praktisk indretning i bedste italiensk design. Den er yderst velsejlende, og usædvanlig let og tilgivende at styre. Men Grand Soleil 40 er i virkeligheden to forskellige både: En lækkert designet cruiser, hvor man får masser af ”value for money”, og, når det ekstra kapsejladsudstyr lægges oven i prisen, en utrolig velsejlende kapsejladsbåd, der koster omtrent det samme som andre europæiske velsejlende kapsejladsbåde.

2009-09-02 04:13:26 af vhltnlv

7J0fR5 yycawkbdvovy, [url=http://srqmvkzwnpft.com/]srqmvkzwnpft[/url], [link=http://yhoebcklmwyp.com/]yhoebcklmwyp[/link], http://cvbktgsbwdin.com/
2011-09-27 18:49:41 af thxisnqasfb

K3dTzI , [url=http://wanpnizdxapr.com/]wanpnizdxapr[/url], [link=http://rrgihvdohudg.com/]rrgihvdohudg[/link], http://ucuhkubxltsj.com/
2011-10-04 15:01:18 af gopfgs

wYsDuh , [url=http://dybpeyrfniif.com/]dybpeyrfniif[/url], [link=http://uicjlpkreykx.com/]uicjlpkreykx[/link], http://bxbpweszlmyi.com/

Udvalgte artikler til salg - GRATIS for abonnenter under Mit Bådmagasin

140
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer