Jeanneau Sun Odyssey 36i - Storsælgende familiebåd

17-01-2008 15:37 Hans Henrik17 Jan 2008 14:37 - Troels Lykke
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Ønsker du en båd, der ser godt ud, sejler godt og er indrettet med ståhøjde og lange køjer, så går du ikke galt i byen med Jeanneau Odyssey 36i. Det ved 14 danske bådejere, der allerede har købt denne båd til tursejlads. Salgstallet viser, at båden er en af de mest attraktive nye sejlbåde på det hjemlige marked. På verdensplan er der på under et år solgt 350 af typen. Bådmagasinet var på vandet med den franske båd i frisk vejr ud for Tuborg Havn.
Det blæste op til 10 m/sek., derfor rebede vi storsejlet, kvikt udført fra cockpittet i et endeløst system. Cruising-sejlene fra Quantum, der følger med som standard, var tilpas flade. I hårde pust vil det dog være klogt med en hækstagsstrammer til det todelte hækstag.
Derved vil Seldén-masten med sin 9/10 rig bøje og luften forsvinde ud at storsejlet. På den måde rettes båden op til mindre krængende og mere behagelig sejlads. 6,2 knob på kryds var farten i den østlige vind med buler på Øresund. Båden kom ikke med ubehagelige overraskelser undervejs med pludselige opskæringer, som vi før har oplevet på meget brede turbåde med for små ror.
I forhold til lillesøsteren Jeanneau Sun Odyssey 35 er denne model en anelse mere sexet og mindre buttet. Den var lettere på rattet og kvikkere i optrækket. Og set i forhold til Bavaria 37 vejer Jeanneau Sun Odyssey 36i hele 1,2 t mindre end den tyske båd. I forhold til Beneteau 343 er testbåden 400 kg lettere. Ønsker man båden i en kapsejladsudgave, fås den med en køldybde på 2,10 m, mens den i standardudgaven Skandinavia har en L-køl, der stikker 1,94. En højere mast med mere sejl findes også til 36i’eren. Og endelig giver det mere fart med en foldepropel som ekstraudstyr.

8,5 knob på halvvind
På halvvind strøg vi 8,5 knob, og det var ikke en kamp på det lidt lille rat. Båden, der er tegnet af Marc Lombard, var i god balance. Men rattet var efter vores smag for smalt i diameteren. Det gør, at rorsmanden ikke kan sidde op til luv med godt udsyn og samtidig holde fast i rattet.
”Men det er bare at skifte det ud med et større,” fortalte gasten om bord Jesper Andersen fra Tempo Bådsalg i Ishøj. Rattet var let, og testbåden responderede på selv mindre bevægelser. Et godt tegn hvis man går op i sejlglæde, som Bådmagasinet gør det.
Genuaspillet sidder lige ved rorsmanden. Det er praktisk, når båden sejles af mand og kone. Storskødet kører på ruftaget. En løsning der giver mere plads i cockpittet, hvor der i stedet er placeret et teakbord, der kan slås op.

Rum til foldecykel
Man sidder godt i det meget brede og dybe T-cockpit med en tilpas høj cockpitkarm. Bænkene i cockpittet er brede, men ikke lange nok, hvis en voksen vil ligge udstrakt under solbadning. Agter er et dybt stuverum på den trappeformede luge, hvor rorsmanden sidder og styrer. I stuverummet er der god plads til en foldecykel eller en mindre redningsflåde. Ratpiedestalen er elegant med kortplotteren højt placeret. Her er tilstrækkelig meget teak, der øger miljøet om bord. Det vil et teakdæk til 52.900 kr. i ekstraudstyr naturligvis også gøre. For 1,07 mio.kr. kan du anskaffe en sejlklar Jeanneau Odyssey 36i. I den pris følger det meste ekstra udstyr med. Det er mange penge, men for beløbet får du en velsejlende turbåd, med god plads om læ i et gennemtænkt design.

Intelligent navigationsplads
Tiden foran navigationspladsen er til at overse. Derfor har Jeanneau-værftet lavet en løsning, hvor navigationsbordet er skubbet tilbage hen over navigationssædet. Det giver mere plads i bagbord af salonen. Når man vil navigere, skubbes bordet en lille meter frem, og vupti, så opstår et navigationsmiljø. Bådens køjer er tilstrækkelige for selv lange mennesker, og ståhøjden er også rigelig, selv i for- og agterkahyt, lige når man træder ind. Båden er godt udnyttet, og trækvaliteten i mahogni er fint skåret af Jeanneau-værftets nyanskaffede skærerobotter. Vi hev og sled i skabe og skuffer og fandt ingen fejl med ting, der knirkede, eller ikke ville lukke. Kvalitetskontrollen virker tilsyneladende på den store effektive fabrik i Les Herbies i det vestlige Frankrig. Salonen er med traditionel U-sofa i styrbord, hvilket giver fri passage til forkahytten. En ekstra plade kan anskaffes og monteres på det lidt lille spisebord; det vil øge spisepladsen til seks-otte personer. Generelt fremstår Jeanneaus både med varme om læ. Denne udgave bekræfter det. Samtidig er båden lys, ikke mindst på grund af de store sideruder.

Design: Marc Lombard – Jeanneau Design
Længde/bredde/dybgang (racing 2,10 m) 10,69/3,59/1,94 m
Vægt/kølvægt (jern) 5,7/1,6 t
Storsejl/rullegenua (130 %)/spiler 30/33,7/90 kvm
Køjer: 5-9 stk.
Motor, Volvo Penta: 29 hk
Vandtank/dieseltank: 355/130 l
Pris, komplet, søsat: 1.068.000 kr.
Værft: Jeanneau.com, Frankrig
Forhandler: Tempo Bådsalg, Ishøj, tlf. 43 73 73 95
Reese Marin, Aabenraa, tlf. 74 62 62 56

+ Velsejlende og med pæne skroglinjer
+ Lys og rummelig om læ
+ Funktionel i havn og på vand

- Hækstag er ikke standardudstyr
- Lille rat, større kan fås
- Mangler justerbar skødeskinne fra cockpit

Udvalgte varer til vores abonnementer

135
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer