Seks mini-turbåde der kan trailes

16-01-2008 17:53 Hans Henrik16 Jan 2008 16:53 - Jakob Johannsen
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Kahytsbåde, der kan trailes efter en almindelig personbil, er en ret upåagtet form for både herhjemme. Men man skal ikke langt syd for grænsen, før det vrimler med lomme-cruisere, som tøffer rundt på Europas veje, hvis de da ikke sejler langs kysterne eller på søer og floder. For mulighederne er mange med en lille båd, der kan sættes på små hjul selvom den har fire køjer og et lille pantry om bord. Den kræver ingen havneplads. Den kan sejle i alle farvande, hvor man kan køre til i sin bil, ja, den kan endda i en snæver vending bruges som campingvogn undervejs fra det ene paradisfarvand til det andet. Og når man er færdig med at sejle, tager man den med hjem i haven eller stiller den på havnens jolleplads. Og så er de ikke så dyre. Helt ned til 100.000 kr. for en fabriksny båd.
Men man skal virkelig kunne lide at sejle, for at kunne nyde en minikrydsers charme. Forkælede charterbådssejlere vil ikke kunne finde mange af deres fornødenheder om bord. Men hvis man kan lide at være i kontakt med elementerne, ikke stiller for høje krav til komforten og ikke har noget imod en skylle engang i mellem, så er en mini-turbåd måske svaret på sejldrømmene.
Bådmagasinet har set nærmere på seks minikrydsere. Nogle af dem er formindskede storbåde, andre er tunge joller med ruf og køjer. Men de fleste ligger midt i mellem.
De er alle omkring 20-21 fod, har fire køjer og kan let trailes efter en almindelig personbil. Og så tilhører de en niche inden for sejlsporten, som vi ikke har set meget til herhjemme. Måske med god grund? Døm selv, læs om de seks lomme-havkrydsere.

Sun 2000 fra Jeanneau:
Europas hurtigst sælgende

Gode sejlegenskaber, stort cockpit og finish har gjort Jeanneaus lille Sun 2000 til en af Europas mest populære minikrydser.

Det er ikke uden grund, at Sun 2000 fra Jeanneau er det franske værfts mest solgte sejlbåd. Siden den første blev søsat i år 2000 har 1200 Sun 2000 set dagens lys. Dermed er det også en af de største bådklasser inden for de traierbare kahytsbåde, selvom der ikke finder organiserede kapsejladser sted andet end på klubniveau og mest i Frankrig.
Både dens styrke og svaghed ligger i den indvendige ballast - ca. 300 kg, som hjulpet af det brede agterskib er rigeligt til at holde båden - indtil et vist punkt, hvor vinden bliver for hård. Især på kryds i hårdt vejr, kræver den at få rebet sejlene og i øvrigt sejlet med omhu.
Cockpittet er meget rummeligt, og velfungerende hvad enten båden ligger i havn/for anker eller sejler i frisk vind. Sejlføringen er uproblematisk, storsejlet kan rebes og fokken rulles (ekstraudstyr), og vil man have lidt ekstra sjov findes der en gennaker til Sun 2000. Men bovsprydet skal monteres på dækket - det er ikke indbygget, som i nogle af de andre minikrydsere.
Kahytten er traditionel med fire køjer, et bord, lidt hylder og fundamentet til et pantry. Finish på beslag og glasfiber er den sædvanlige høje Jeanneau-stil, mens apteringen i træ under dækket, ikke er det flotteste værftet har fremstillet. Vinduerne er små og lader ikke meget lys ind.
Båden er smuk på vandet såvel som på land. Der er et lille spring i skroget som giver den et yachtagtigt udseende og den har et godt undervandskrog, der synes at kunne løbe let gennem vandet, hvis den altså ikke krænger for meget.
Siden juli 2007 har Jeanneau udvidet sortimentet med en ny version Sun 2000 med fast køl.

Konstruktør: Olivier Petit
Bredde/længde: 2,55/6,64 m
Vægt: 1,25 t
Køl: Stiksværd
Dybgang: 30 cm/1,60 m
Sejlareal: 23,1 kvm
Grundpris m. sejl: 16.202 Euro. 121.500 kr. 151.875 kr.
Værft: www.jeanneau.com
Salg: Reese Marin, Aabenraa, Tempo Bådsalg, Ishøj.

Etap 21i:
Synkefri med køl

Velsejlende og synkefri båd med mange gennemtænkte detaljer. Men den er dyr og skal hejses ud af vandet med en kran.

Det er lidt af en tilsnigelse, at Etap 21i får lov til at være med i denne artikel. For den har fast køl eller rettere køle, for i den populære version, der sælges meget i det sydlige Europa, er den forsynet med to lave køle, der begge er forsynet med en bulb. Herved stikker den kun 70 cm, og kan let trækkes op på en speciel trailer.
Herhjemme bliver det nok den enkeltkølede version, der kommer på tale, og hvis den skal trailes, kræver det en kran, foruden en høj trailer ligesom til H-båd og Drage. I den version stikker båden nemlig 1,30 m. Når den alligevel kommer med er det fordi den er 21 fod og kan trækkes efter en almindelig personbil.
Den er også denne artikels dyreste båd med 175.000 kr. i grundpris plus det løse og evt. trailer, men det er så sandelig også den mest gedigne med kæmpe god finish, masser af gennemtænkte detaljer både over og under dæk.
Og så er den ligesom alle andre af de belgiske Etap’er synkefri, og det giver ud over en god sikkerhedsfornemmelse også en dejlig isolering både med hensyn til udefra kommende kulde og lyde.
Takket være bl.a. en lang vandlinje (6,10 m), et stort sejlareal og en lav vægt 1100 kg, hvoraf de 300 kg er placeret helt i bunden af kølen, er Etap 21i en meget velsejlende minikrydser. Båden er tegnet af Mortain og Mayrikios i samarbejde med Etaps egne designere og der er solgt omkring 560 styk siden 1996.
Den faste køl og den høje pris vil nok afskrække mange potentielle minikrydser sejlere fra at købe den. Medmindre de altså vil bruge den til en verdensomsejling. Det var der en tysk familie på tre personer, der gjorde for et par år siden i samme bådtype. Måske var det den synkefri-fornemmelse der gjorde udslaget. Rundt kom de i hvert fald, og den måbende artikel om bedriften kom i det tyske bådmagasin Yacht nr. 23 i 2004.

Konstruktører: Mortain og Mayrikios
Bredde/længde: 2,56/6,26 m
Vægt: 1100 kg
Køl: Fast køl med bulb 300 kg
Dybgang: 1,30 m
Sejlareal: 23,9 kvm
Grundpris m. sejl: 218.750 kr.
Værft: www.etapyachting.com
Salg: Rungsted Bådværft

Sailart 20:
Indbygget luksus og solceller

Tyske Sailart 20 er en formindsket storbåd med fornem finish, selvslående fok og komfortabel aptering. Og så er solceller standard.

Sailart 20 fra Erfstadt i Tyskland har indbygget et lille solcellepanel i ruffet. Må jeg spørge, hvorfor i alverden der ingen værfter er (bortset fra dem, der bygger Volvo Ocean Race-både o.l.), der har fundet på det noget før? Eller er der noget jeg har overset? Og der er ikke engang motor med selvstarter i båden. Næ, det er bare til belysningen og andre el-krævende installationer om bord. Stort plus i karakterbogen.
Båden er også (som den eneste i denne artikel) forsynet med en selvskødende fok, selvom det netop er i små familiefartøjer, som disse, at det er rart at kunne vende uden at røre andet end rorpinden. Endnu et plus!
Et tredje plus er det sindrige wire-system, der via mastestøtten og sammen med spillet på ruffet får det at hale den 180 kg tunge svingkøl op, til at virke som en leg. Nede stikker den 1,40 m, med kølen oppe under skroget stikker båden kun 60 cm.
Og så har værftet gjort noget ud af, at holde vægten nede. Kun 820 kg inkl. sværdets 180 kg, det er noget der batter, når man bakser med at få en båd sikkert op på traileren og ud af vandet.
Man sidder godt i en Sailart 20, både i cockpit og i ”salon”, for der er næsten salon-stemning under det lille ruf, med hynder i ryggen bag alle fire køjer, hvoraf den ene dog er til et barn. Og finishen er god. Ingen rå glasfiber, og en pæn trædørk. Og så er den synkefri ligesom Etap 21i. En god sikkerhed, når man sejler så lille og let en båd.
Den smalle køl og den flade bund gør båden lidt svær at få i balance, så den ikke er for luvgerrig eller trækker mod læ. Men det kan lade sig gøre. Der er kun knapt 18 kvm sejl på båden, men som ekstraudstyr findes en gennaker på 24 kvm.
Der er bygget omkring 50 stykker siden den første Sailart 20 rørte vandet i 2002. Værftet har i øvrigt specialiseret sig i minikrydsere, hvoraf den mindste er 17 fod og den største 26.


Konstruktør: Frank Störck
Bredde/længde: 2,50/6,30 m
Vægt: 820 kg
Køl: Svingkøl 180 kg
Dybgang: 60 cm/1,40 m
Sejlareal: 17,8 kvm
Grundpris m. sejl: 186.000 d.kr.
Værft: Sailart, Erfstadt, Tyskland.
Salg: Fabmar Yacht AB, Djurhamn, wwwbavariasverige.se

Skippi 650:
Fin lille klub- og familiebåd

Den polske Skippi 650 findes både i cruising- og racingversion, og prisen på begge er overkommelig.

Den begyndte som en lille, ungdommelig kapsejladsbåd for to-tre mand, men da den kom på vandet viste den så fine sejlegenskaber ud over de rent fartmæssige, at man besluttede at lave en cruising/familie-version med mindre rig og mindre sejl og lidt mere vægt i kølen i form af en lille bulb.
Det kom den ikke til at sejle dårligere af. Kun i helt let luft, er der mærkbar forskel på de to Skippi-både. Og resultatet er blevet en stor succes for begge typer. I hjemlandet Polen, i Tyskland og også i Sverige, Norge og Finland bliver begge typer solgt. Og til sejlklubber, hvor den som trænings/kapsejladsbåd bliver flittigt brugt.
Man mærker, at det er den nyeste båd i denne artikel. Fra 2005, men der er allerede solgt over 150 stykker af dem, og der blev afholdt europæisk mesterskab i Berlin denne sommer for racingversionen.
Den har som den eneste indbygget bovspryd, som lader sig skyde ud af stævnen ved at trække i et hal i cockpittet.
Kølen med bulb hejses op med en lille speciel kran på ruftaget ligesom f.eks. Melges 24 og CB66, og hele dækslayoutet og cockpittet er tydeligt fra dette århundrede.
Cruising-versionen har ud over de 5 kvm mindre krydsstel, og 10 kvm mindre gennaker plus 100 kg bulb, også et større ruf og lidt mindre cockpit. Til gengæld er der kommet søgelænder på.
Kahytten er helt enkel med fire køjer plus lidt stuverum og et pantryfundament. Pæn finish både ude og inde uden at virke prangende. Og så er den gjort synkefri ved hjælp af aflukkede rum med opdriftsmiddel.
Båden har endnu ikke fået en dansk forhandler, men kan købes i samtlige af vore nabolande. Hvad enten man vil stifte en sejlerskole eller man bare vil have en lomme-havkrydser til sig og familien, så er Skippi 650 ikke det værste man kan vælge. Og så kan man finde ud af, om man vil have cruising- eller racingversionen.

Konstruktør: Jerzy Piesniewski
Bredde/længde: 2,48/6,50 m
Vægt 750 kg
Køl: Svær med bulb 150 kg
Dybgang: 38 cm/1,35 m
Sejlareal: 23 kvm
Gennaker: 25 kvm
Grundpris m. sejl gennaker: 170.000 d.kr.
Værft: Skipper Yachts, Polen www. skipperyachts.pl
Salg i Danmark: Ingen

Argo 680:
En hurtig lille sag fra Slovenien

En letsejlet båd med gode sejlegenskaber er også en god begynderbåd.

Selvom vi har vænnet os til, at der også kommer endog meget fine både fra de tidligere østlande, med samme høje finish og sejlegenskaber, som vi kender den fra Nordeuropa, så afstedkommer det stadig små pudsigheder. Om den slovenske minikrydser Argo 680’s sejl-areal, hedder det på en ellers udmærket hjemmeside, ”er under skæring på 25,51 kvm” (Sailareal while luffing). Det er selvfølgelig krydsstellet der tænkes på, at det er noget af det største i denne artikel, ligesom Argo’s overaltlængde på 6,80 m (22,5 fod) er pænt stort i forhold til de andre minikrydsere.
Argo er en charmerende lille krydser med mange gode detaljer, og fine sejlegenskaber. Den har svingkøl på 260 kg men den samlede vægt kommer alligevel kun op på 850 kg, så den ligger let på både vandet og traileren.
Cockpittet er stort nok til tre store mænd, men ved kun at lade kistebænkene gå halvt agterud, er båden blevet mindre familievenlig og mere kapsejladsorienteret. Man skal sidde på dækket, når man styrer, men så kan man holde sig fast i det lille søgelænder, der går båden rundt.
Under dæk er der de sædvanlige fire køjer, men pantryet er meget praktisk blevet forvist til en stor skuffe, der skubbes ud under cockpittet mens man sejler.
Også Argo 680 bærer præg af, at den er konstrueret i dette århundrede, selvom den har gennakerens bovspryd liggende på dækket.

Argo 680
Konstruktør: Marko Pas
Bredde/længde: 2,50/6,80 m
Vægt: 850 kg
Køl: Svingsværd 260 kg
Dybgang: 35 cm/1,60 m
Sejlareal: 25,5 kvm
Gennaker: 25 kvm
Grundpris m. sejl: 165.000 d.kr.
Værft: SB Yacht, Ljubljana, Slovenien, www.sb-trade.si
Salg i Danmark: Ingen

Deltania 20 (Viko 20):
Den mindste af de små

Trods størrelsen er der masser af plads, men sejlegenskaberne er næsten lige så lave som prisen.

Det er kun lige akkurat og på grund af roret på hækken, at båden sniger sig op over 6 meter i længden. Til gengæld er der forbavsende meget plads i den lille polske båd, der i Tyskland sælges under navnet Deltania 20, men som på værftet i hjemlandet kaldes Viko 20.
Og Viko 20 eller Deltania udmærker sig ikke ved at være særlig velsejlende, dertil er den for langsom i let og mellemluft (set i forhold til de andre minikrydsere i artiklen), og hvis det blæser, krænger den for let og for meget (rank). Men den er rasende billig:
Omkring 85.000 kr. inklusiv sejl og dansk moms, er ikke meget for en sejlbåd med fire gode køjer, to sofaer, pantry, vask og separat toilet. Og to af køjerne er placeret i en agterkahyt.
Pladsen til alt det skal tages et eller andet sted fra, og det er så blevet i højden og ved hjælp af voluminøse skroglinjer. Båden vejer lidt over 600 kg, og det er ikke meget, men den har også kun 18,6 kvm sejl i storsejl og fok. Kølvægten af den lille svingkøl er på 120 kg.
Finishen er forbavsende god, og selvom hynderne ikke lige har farvevalg efter gængs dansk smag, så er den lille forkahyt velindrettet, mens agterkahytten giver lidt klaustrofobi. Tre voksne personer kan finde komfortable siddepladser i cockpittet, selvom de sidder lidt højt i båden med det høje fribord og buttede linjer. Nogen fryd for øjet er Viko 20 heller ikke.

Deltania 20 eller Viko 20
Konstruktør: Ukendt
Bredde/længde: 2,48/6,00 m
Vægt: 600 kg
Køl: Svingsværd 120 kg
Dybgang: 28 cm/1,10 m
Sejlareal: 18 kvm
Grundpris m. sejl: 85.000 d.kr.
Værft: Navi Com, Polen, www.navikom.pl
Salg i Danmark: Ingen


Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer