Dragonfly 35

10-10-2007 16:39 Hans Henrik10 Oct 2007 14:39 - Troels Lykke
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Dragonfly betyder guldsmed på engelsk. Og båden flyver næsten. Har du først prøvet en Dragonfly 35 Ultimate er du solgt til flerskrogssejlads. Og jeg skal fortælle dig hvorfor: Med smalle skrog banker fartøjet ikke pæle, men glider let og lydløst gennem vandet med 16 knob og med 60-70 grader til vinden i kun mellemluft. Det jyske fartøj kan faktisk sejle mindst lige så hurtigt som vinden. Hvilket monoskrog i verden kan det? Farten sker vel og mærke uden krængning. På kryds sejler båden i samme vindstyrke typisk 7,5 knob og endda 40 grader til vinden. Noget, der er højt for en flerskrogsbåd.
Accelerationen er samtidig slående. På få sekunder øger den 3,9 ton Dragonfly hastigheden, endda op til 22 knob. ”En fart, der ikke er usædvanlig,” fortæller designeren af båden, direktør Jens Quorning, fra Quorning Boats i Skærbæk, mens vi har kurs ud af Lillebælt, mod Assens.
Som du kan se, er jeg begejstret. Kun prisen på 2,6 mio. kr. trækker fra i begejstringen. Dog koster mange lystbåde let over to mio. kr. Og plads oppe på dæk er der masser af med store, bløde trampoliner til børnene, der vil elske det en sommerdag, mens båden med støttehjul farer af sted hen over bølgen.
Foreløbigt er der solgt 18 Dragonfly 35’ere. Allerede inden den første blev bygget. Det vidner om stor tillid til Quorning Boats. Et firma, der for tiden også producerer Dragonfly 800, 920 og 1200. Dragonfly 35 afløser Dragonfly 1000.

Skarpe, smalle skrog
Trimaranens 60 centimeter smalle, spidse sideskrog, gør at båden let kommer igennem høj sø. Også midterskroget er smalt med 1,5 meter vandlinjebredde. Men over vandoverfladen går skroget mærkbart ud til siden, så man har plads om læ. På det bredeste sted er skroget 2,90 meter. Alle tre skrog udgør tilsammen 8,20 meter. Selve Dragonfly 35’eren er 10,68 meter.
Kommer du i havn og ikke vil fylde for meget, kan trimaranens bredde reduceres til kun 3,85 meter. Reduktionen sker på under to minutter, hvilket Henrik Bøje fra Quorning Boats demonstrerede ved at udløse en easylock og via elspil trække pontonen ind med indhalspectra linen. Lige netop den del er værftet ekspert i; detaljen, der gør livet om bord simpelt. Firmaet har brugt et væld af ingeniør- og håndværkertimer til at udvikle denne sving-ind og -ud funktion.
To og et halvt år tog det at udvikle og bygge båden, hvilket er et halvt år længere end beregnet.
Den dygtige flerskrogssejler Jens Qourning, læner sig op ad en cockpitbøjle og forklarer, fra rattet i kulfiber, mens to ton tryk trækker i storsejlsskødet:
”Vi har overført designet til en 3D simulator, selv mastebeslagene og mange andre bevægelige dele, det er det der gør projektet fire-fem gange mere kompliceret end ved en almindelig kølbåd. Vi kan ikke bare ringe og bestille et beslag, for få er lagerførende til en trimaran. Hvem har f.eks. beslag til at hæfte vingerne på plads, hvor der er kæmpe kræfter på spil. Dragonfly 35’eren har været det største investeringsprojekt i firmaets 40 år,” siger den 44-årige Quorning-boss.
De mange kræfter fra pontonerne kræver blandt andet en stålkonstruktion ved indgangen til kahytten.
18 ton er presset ved indgangen. Masten har firmaet også selv delvist lavet, hvor et rundt kulfiberrør er blevet behandlet med epoxy og lak. På den 17,5 meter høje, lette og stive mast er placeret en Frederiksen-slæde til 20.000 kr. Slæden gør, at sejlene fra Elvström Sobstad i Genesis med stor kappe, hurtigt kan hales op, men også rebes i en fart fra et stort sejl på 65 kvadratmeter, helt ned til 25.
Og netop det sidste kan være nødvendigt. Tager du ud i 16-18 m/sek. og ikke reber, KAN Dragonfly 35’eren stå på snuden og i værste fald kæntre, trods de to ”støttehjul”. Men det er yderst sjældent kæntringer sker. Sidst var i 80’erne, da Paul Elvstrøm og Børge Quorning væltede med en Dragonfly 800 Ekstreme med ekstra høj mast. Begge sejlere måtte dengang tålmodigt sidde på bunden af trimaranen, indtil hjælpen dukkede op.
Når en trimaran er kæntret, kan kun en kran vende den. Til tursejleren tilbydes Dragonfly 35 også i en ”touring”version med 16 m mast og mindre sejl.

Ror og sværd slås op ved grundstødning
Gennakeren på 115 kvadratmeter blev halet op, efter at et kulfiberbovspryd blev hevet frem. Vinden var fem-seks m/sek. og farten øgede til 10,75 knob. Dragonfly 35’eren savnede en anelse mere vind til at drive den 3,9 ton båd frem. Men stadig en høj fart for en turbåd, der med farten får en lang ferieradius. Det ekstremt lette sværd i skum og glasfiber på 45 kilo, stikker to meter. Det farer op af vandet, hvis man blot slækker sværdlinen. Derefter stikker båden kun 55 centimeter, og man kan glide ind til stranden.
Både ror og sværd er udstyret med en mekanisme, der gør at de slås op ved en pludselig grundstødning. Jens Quorning og co. har tænkt over tingene. Tør du skifte din langsomme kølbåd ud med en sjov og velsejlende Dragonfly 35? Jeg ville gerne, hvis pengene var der.

Så bred som mulig i kahytten
Kahytten på Dragonfly 35 er med 2,67 meter ikke lige så bred som en tilsvarende kølbåd på 10,68 meter, men næsten. Quorning har nemlig lavet et smalt undervandsskrog for at mindske vandmodstand. Fra vandoverfladen slår midterskroget et mærkbart knæk ud til siden.
Midt i kahytten står et kæmpe bord. Inde i bordet, findes sværdkisten til det to meter dybe vippesværd. Ståhøjden er 1,94 meter. Apteringen i teak er gedigen og med jalousiskabe.
”Jeg er træt af almindelige låger, de fylder for meget i en båd,” siger 44-årige Jens Quorning.
Ved pantryet er køkkenbordslaminat i amerikansk 50’er design. I pantryet er nedfældet et gaskomfur, som du kan arbejde ovenpå. Bådens ovn er placeret dejligt højt. Og man sidder i det hele taget højt om læ, hvilket giver følelsen af dækssalon.

Design: Jens Quorning/Steen Olsen
Længde/vandlinje: 10,68/10,50 m
Bredde: 3,85/8,20 m
Dybgang: 0,55/2,00 m
Vægt: 3,9 t
Kølvægt/sværd: 45 kg
Storsejl/rullegenua, Elvström Sobstad: 65/35 kvm
Gennaker: 115 kvm
Motor, Volvo Penta: 30 hk
Vand-/dieseltank: 140/80 l
Nypris sejlklar: 2,6 mio. kr.
Producent: Quorning Boats, tlf. 75 56 26 26, www.dragonfly.dk

+ Sejler stærkt uden at krænge
+ Skrog gøres smalt på kort tid
+ Lys kahyt godt udnyttet
+ Gennemtænkte detaljer

- Dyr i anskaffelse

2008-01-10 22:21:20 af Verdens hurtigste sejlerskole

Ja, båden er helt fantastisk. Jeg har dog kun prøvet den i let vind så det store sus har jeg stadig til gode. Pladsen i cockpittet og særligt omkring rattet er fantastisk. Jeg tror dog at jeg ville vælge den med pind. Pladsforholdene gør den velegnet for flere kursister at deltage i Verdens hurtigste sejlerskole www.jdm-ing.dk/pages/sejlads
2008-07-30 17:07:21 af Michael B. Andersen

Har lige \"impulskøbt\" en DF35 i tur versionen, ganske let brugt og har nu efter 1,5 uges ejerskab og 1,5 uges ferie kun gode ting at sige om den. Vi ligger pt. i Anholt havn og det går ok med 6 personer ombord (2 voksne, 2 unge og 2 børn), så pladsen er rimelig ok.

Jeg har sejlet kølbåde de sidste 30 år og var noget tvivlende da jeg blev anbefalet at kigge på en DF35. Det har jeg bestemt ikke fortrudt.

Det mest imponerende er dog sejlegenskaberne, den sejler bare og den sejler stærkt - fuldstændigt udramatisk. Selv i svag vind går det stærkt og det overrasker mange der kommer for motor i svag vind at vi overhaler dem uden brug af motor. Pt. er fartrekorden 17 knob sat i et enkelt pust på 9 mps.

Også muligheden for at gå ind på lavt vand er rart, vi har bl.a. haft den oppe på stranden ved Lilleøre (ved Langør på Samsø) og haft havnens bedste plads i Langør - netop pga. den lave dybgang.

Eneste minus jeg har fundet er at den er lidt vanskeligere at håndtere for motor i havn og at den tiltrækker en masse nysgerrige, der gerne vil vide, hvordan systemet virker....

2009-06-28 06:29:24 af zhpgtyaf

T2YJ6q mthgngmcrhys, [url=http://oazuclgqjlzf.com/]oazuclgqjlzf[/url], [link=http://ptsouiuqndjq.com/]ptsouiuqndjq[/link], http://ctkcpwvelmdb.com/

Udvalgte varer til vores abonnementer

135
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer