Test af brugte Sejlbåde | Bavaria 40 og 44 Vision

Bavaria 40 og 44 Vision

10-10-2007 15:49 Hans Henrik10 Oct 2007 13:49 - Troels Lykke
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Finish’en på apteringen i Bavarias nye Vision-både er forbedret på en række punkter, dog når man ikke op på niveau med de ”håndbyggede” skandinaviske både. Bl.a. anvender man plastic træimitation ved skylights og navigationsbordets bokse. Generelt er de tyske bådes standard om læ i den høje ende af en middelkarakter, og vel og mærke til en pris pænt under de skandinaviske. I forhold til den vanlige Bavaria er der dog sket noget. Og ikke kun med prisen, der er hævet 15%. Halogenlamperne sidder hvor de skal og skabslågerne er med elegante udfræsninger. I Vision-serien er mastestøtten i aluminium, gemt væk bag mahogni - flot detalje. De store flotte koniske vinduer kan dækkes af persienner, der kører bag de træpaneler der omkranser vinduerne. Træ har også fundet vej til toiletrummene.
På dæk er liner nu gemt væk, hvilket hæver helhedsindtrykket. Et teakdæk - der kan købes som ekstraudstyr gør hele bådens udseende endnu mere eksklusivt. Trods det løftede ruftag er Bavaria Vision dog ikke en dækssalon båd i traditionel forstand, da man hverken sidder højt om læ, eller kan styre fra salonen. Men det er sådan set også lige meget, for Bavaria Vision har så meget andet, ikke mindst plads i cockpit og om læ - så meget plads at du næsten kan servetræne i tennis om læ. Og i højeste grad på 44-fods modellen med en salonhøjde på 2,15 meter.

Masterne nu højere
Bådene sejler godt og krænger mildt som en turbåd bør det - i hvert fald denne dag i let frisk vind på Mallorcas Palma-bugt. Vi sejlede op til 6,7 knob på kryds i 6-7 m/sek. Og det er ganske godt med Seldéns fint fungerende rullemast. Masterne er noget højere end på de almindelige turbåde. Bavaria 40 Vision har en mastehøjden på 19,5 meter over vandoverfladen og 44’erens er lidt højere. Masterne med dobbelt saling er slanke med dybe profiler. Samtidig er masterne rykket en anelse frem i båden. Kølen er nu med effektivt bly - endnu et løft i Vision-serien. Lave master er usexede og ineffektive, så er det sagt. Bådene er pænt frække at se på, trods det løftede ruftag. De har et pænt spring og næsten lodret stævn, og fribordet syner ikke højt. Farten kunne let aflæses på instrumenterne, der er placeret for enden af det fastmonteret cockpitbord. Det nye er, at de er monteret på en drejbar konsol. God detalje, Bavaria. Bådene er svagt luvgerrige på rattet. Man sidder godt ude i siden, da bådene hver har har to rat. Rorsmandens udsyn er helt i top. Cockpitkarmene er dejligt bredde til gasterne og der er fire spil på karmene til genua og gennaker, som standard, hvilket igen er et løft hos Bavaria.
Det kræver sin gast at hale hjem på de lidt for kleine Lewmar-spil, når genuaen skal hjem, men her fås elektriske spil, som ekstraudstyr. Man kan også blot spørge rorsmanden om han vil vende langsommere, så man når at hale ind, før vinden tager fat i forsejlet. Hvor svært kan det være. Storsejlets skøde kan ikke nås fra styrepositionen i det rummelige, men dog korte cockpit. Derfor er det bedst man er to til at sejle en Bavaria Vision, men med en autopilot monteret, vil det naturligvis være uden problemer at sejle alene. Bommen sidder højt, som den skal, så lillemor ikke bliver slået i havet i en ukontrolleret bomning.

Bavaria-chef lytter til kritik
Fornemmelsen i maven omkring bådene var i top, da vi efter fire timers sejlads atter sejlede de to damer ind mod den kæmpe lystbådehavn i Palma. Bådene overraskede. Sejlegenskaberne mere end bestod, bådene sejlede faktisk godt, og vi fik kæmpet mod et italiensk bådmagasin, der i frisk luft på Bavaria 44 Vision, lige kunne sejle fra lillesøsteren. Og det endda selvom vi havde Elvström Sobstad-sejleren Søren Hansen om bord. Han ville være sikker på, at vi stillede femlags-sandwichdugen rigtigt og at vi ikke fladede storsejlet for meget. Det kan man let gøre med et rullestorsejl, hvor sejlpindene sidder på ”højkant”.
I havnen fik vi en længere snak med Bavaria Yachtbaus salgschef Mike Reuer fra virksomheden i Sydtyskland. Hver dag producerer værftets 630 ansatte 19 sejlbåde og fem motorbåde.
”Vision-serien er 15% dyrere end vores almindelige både, men man får også mere for pengene; mere plads, højere mast, mere træ og flere detaljer. Siden Bådmagasinet besøgte værftet for et par år siden, er der sket utroligt meget med vores produktionsstyring og den er blevet endnu mere effektiv. Vi har nu besøg fra de store tyske bilfabrikker, der er inspireret af os ligesom vi er inspireret af dem. Vi har nu helt skåret Match-serien væk, som vi kun producerede 50 af om året og det er der ikke økonomi i. Vi fortsætter nu med cruiser-serien og Vision-serien,” siger Mike Reuer, der ligner mere en sejler end en salgschef. Måske derfor virker han oprigtig.

Mike, hvor meget lytter I egentlig til jeres kunder og journalisters kritik?
”Meget, rigtigt meget, på den måde bliver vi bedre. Vi har sat evalueringen i system. Vi får mange hundrede e-mails fra Bavaria-kunder og jer journalister med gode forslag om ting, der kan forbedres. Som producent og sælger skal man kunne tåle kritik,” siger salgschefen, der forventer at sælge 70-100 enheder af hver Vision-båd. I Danmark er indtil nu solgt 15 Bavaria Vision-både. Senest er i øvrigt en Bavaria 50 Vison kommet til. Mere om den senere.

Bavaria 40 Vision
Design: J & J Design
Længde/vandlinje/bredde 11,99/10,60/3,99 m
Dybgang: (2,10 m) 1,75 m Vægt/kølvægt: 9/3 t
Rullemast, Seldén, over vandlinje: 19,5 m
Storsejl, Elvström Sobstad: 51,3 kvm
Rullegenua, 150 %, Elvström Sobstad: 47,5 kvm
Motor, Volvo Penta,sejldrev, fast propel: 38 hk
Vand-/dieseltank 360/210 l
Pris, sejlklar, lev. i Egå Marina 1.382.700 kr.
Værft: Bavaria Yachtbau, Tyskland
Importør: Floor Marine-Center, Floor.dk, tlf. 87 11 40 00


Bavaria 44 Vision
Design: J & J Design
Længde/vandlinje/bredde: 12,99/11,55/4,39 m
Dybgang: (2,10 m) 1,80 m
Vægt/kølvægt: 10,40/3,36 t
Rullemast, Seldén, over vandlinje: 20,0 m
Storsejl, Elvström Sobstad: 55,7 kvm
Rullegenua, 150 %, Elvström Sobstad: 59,4 kvm
Motor, Volvo Penta, sejldrev, fast propel: 55 hk
Vand-/dieseltank: 360/210 l
Pris, sejlklar, lev. i Egå Marina: 1.565.100 kr.
Værft: Bavaria Yachtbau, Tyskland
Importør: Floor Marine-Center, Floor.dk, tlf. 87 11 40 00

+ Utroligt meget plads
+ Sejler godt som turbåd
+ Cockpit er fint indrettet
+ Let adgang til badeplatform

- Finish på trælister ved rude
- Glasfiberbokse ved navigationsbord er med træimitation
- Træimitation ved skylights
- Små Lewmar-spil

2009-06-28 20:29:06 af qmlvpj

5L8b6x kivfcibssmtx, [url=http://oyjsettrtkco.com/]oyjsettrtkco[/url], [link=http://otirzrjdmdyz.com/]otirzrjdmdyz[/link], http://xavsuaoomdcc.com/
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer