Delphia 29 - Sejlads på polsk

28-09-2006 14:59 Hans Henrik28 Sep 2006 12:59 - Troels Lykke, foto Per Heegaard
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Det er ikke hver måned vi tester en polsk sejlbåd. Det er faktisk første gang Bådmagasinet gør det i de ni år vi har eksisteret. Mistroen og fordommene lurer derfor grimt hos deres udsendte, da vi af de sydsvenske importører fra Ystad, blev inviteret på en sejltur i de rummelige både, Delphia 27 og den ny storesøster Delphia 37 fra 2005. Begge bygget i det nordøstlige Polen i byen Olecko.
Delphia Yachts bygger hvert år 3000 både, dog primært de kendte motorbåde Marine Power, Arvor og Quicksilver. En Delphia 40 er også på markedet, og en 33 fods er på tegnebrættet, fortæller Delphia-forhandleren Axel Billquist. I alt er der nu 270 stk. Delphia på vandet, siden værftets start i 1990. Den mest solgte er Delphia 29 med 150, dernæst Delphia 40 med 80 og Delphia 37, der blev introduceret for et år siden, med 40 stk.
”Siden premieren i Sverige i marts 2005, har vi indtil nu solgt over 20 både i Sverige. Det er mere end forventet. Med dansk forhandler fra marts 2006 har interessen været stor i Danmark med flere solgte til følge,” siger den skandinaviske generalagent. En Delphia 37 koster 490.950 kr. sejlklar, til sammenligning koster en Bavaria 30 465.000 kr. Bådene tegnes af Polens Niels Jeppesen. Designeren hedder Andzej Skrzat og skulle ifølge vor svenske mand om bord i Delphia 29, være den mest kendte bådkonstruktør i Polen. Sejlegenskaberne på Delphia 29 er blevet til med hjælp fra America’s Cup-sejleren Karol Jablonski, der er rorsmand på det spanske hold.
Jablonski’s indflydelse på Delphia 29 kan meget vel være det lettilgængelige storskøde, som hæfter på en høj konsol i cockpittet. Det giver et kortere, praktisk storsejlsskøde og mere kontrol, end hvis skødet kørte på en skinne på ruftaget. Bommen sidder tilpas højt, så der både er udsyn og mindre fare for at få den i hovedet. Justeringen på bådens hækstag, er også noget en dygtig sejler sætter pris på. Her kan den 9/10 rigget mast fra Seldén spændes op, så man får et stramt forstag og et fladere storsejl i hård vind.
Sejlene fra Ocean Sails stod fint, og den højtskåret fok gik fint ind over søgelænderet i vendingerne. Klapmasten kan i øvrigt rejses uden kran, med hjælp fra en talje i forpulpitten. Man kan også vælge at få masten fast monteret på dækket. Bådens køl fås også som sænkekøl. Det betyder at båden stikker mellem 0,58 og 1,5 m. Med andre ord så er båden med klapmast og sænkekøl, også velegnet til kanal- og flodsejlads. Kølen på den Delphia 29 vi testede, var den almindelige, faste type, der stikker 1,92 m. Det er en tilpas dybde, som giver båden gode, stive sejlegenskaber for tursejleren, der ikke vil krænge, men hellere sejle fremad. I 4-5 m/sek. gik vi 5,3 knob på kryds og lige under 50 grader til vinden. På halvvind steg topfarten til 5,5 knob. Roret var meget neutralt på rorpinden og båden svinger let rundt om kølen, da roret næsten kan sættes på tværs af sejlretningen. Til gaster, der vil slappe af - og de findes - kan man sidde uforstyrret på et af de to træsæder på agterpulpitten, i et ikke specielt stort cockpit. Man sidder med god rygstøtte og styrer enten på cockpitbænken eller på en ergonomisk blødt formet ræling. For Volvo Pentas 20 hk motor var den maksimale fart 6,3 knob med 3500 omdrejninger. Marchhastigheden på 5,1 knob er med 2800 omdrejninger. Ruftaget er tilpas langt inde på dækket, så man har en fin bredde at gå på, men der er til gengæld ikke voldsomt meget plads, hvis man forsøger at ligge udstrakt på cockpitbænkene.

God ståhøjde i salon
Apteringen i Delphia 29 er i utraditionel, lys eg. Den fås også i mahogni. Apteringen er i orden uden mispasninger eller ulakerede steder. I salonen målte vi en ståhøjde på 1,87, hvilket er godt for en båd under 30 fod. I den lille, lidt smalle forkahyt, falder ståhøjden drastisk til 1,67 m. Forkøjen er 1,96 m lang og 155 cm på det bredeste sted og 40 cm på det smalleste. Køjerne i salonen er 1,95 og 1,65 m lange og brede. I agterkahytten er ståhøjden 1,80 og køjen 1,90 m lang og 1,65 m. bred. Pantryet er lille, men funktionelt. På toilettet i styrbord side, er ståhøjden på 1,78 m og der er overraskende god plads til vådt sejlertøj. God detalje. I det hele taget siger vi god for Delphia 27. Ring og få en prøvetur, som vi. Den danske forhandler lover sejlture på deres hjemmeside.

+ God plads på kun 29 fod
+ Stærk kølbefæstning
+ Gode sejlegenskaber

- Lille soldæk fremme
- Et lidt kort cockpit

Designer: Andrzej Skrzat
Længde/bredde: 8,6/2,98 m
Vandlinje: 7,68 m
Dybgang: 1,5 / 1,9 m
Mastehøjde: Over vand 13,25 m
Vægt/kølvægt: 3600/1200 kg
Kølprocent: 33,3 %
Rig og sejl: Storsejl 20,8 kvm. Genua 26 kvm. Fok 15 kvm. Stormfok 7,8 kvm. Spiler 60 kvm.
Vandtank/dieseltank: 135/70 l
Fækalietank: 45 l
Motor: Volvo Penta D1 20 hk
CE-kategori: B
Antal personer: 7 stk.
Produktion: Delphia Yachts S.A., Poland, Delphiayachts.com.pol
Forhandler: Yachts for Sail, tlf. 30 63 80 57, www.forsail.dk


Udvalgte artikler til salg - gratis for abonnenter under Mit Bådmagasin

140
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer