Test af brugte Sejlbåde | Elan Impression 384

Elan Impression 384

26-09-2006 15:39 Hans Henrik26 Sep 2006 13:39 - Troels Lykke, foto Per Heegaard
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Ønsker en tursejler plads om læ med masser af lys og hygge? Eller ønsker han fart over grunden med høj mast og dyb køl? Vælger du en Elan Impression 384, får du mest det første. Javel, den sejler godt over grunden med en krydsfart på 6,5 knob, men den slovenske båd går ikke højt til vinden efter valg fra konstruktøren Rob Humphreys, der bl.a. også har tegnet Ellen MacArthurs Open 60 Kingfisher, samt de øvrige modeller fra Elan-værftet. Elans turbåde hedder nu Elan Impression 344, 384 og 434.
Vi fandt ud af, at du virkelig skal rebe i tide på denne båd i høj sø og kraftig vind. Det blæste over 10 m/sek. da vi stak ud i Kertemindebugten. Det var østenvind og bølgerne var langt over en meter høje. Den store 145 procents genua, der næsten går helt ned til cockpittet, blev knoklet helt hjem på det ikke særligt store Harken spil. Men sådanne spil er ikke større på udpræget turbåde, hvor energien primært er lagt på en virkelig dejlig komfort om læ.
En tursejler havde nok også rullet genuaen lidt ind, men Bådmagasinet ville gerne teste båden under pres. Testvejr er i virkeligheden hårdt vejr. Den fornuftige skipper havde også rebet storsejlet, af det kroatiske fabrikat Victory Sails. Bommen, der sidder højt og ufarligt, er skødet på ruftaget. Anders Hansen fra Bådkommissæren, der importerer Elan Impression 384 halede godt ind. Pludselig råbte jeg højt fra rattet: ”Slæk, slæk,” da et pust på 12 m/sek. ramte os. Vi nåede ikke at slække hverken storsejl eller genua, og båden skar op inde for få sekunder og gik over stag og til bagbord halse. Bådens ror mistede ganske enkelt grebet i vandet. Havde vi rebet forinden, var det nok ikke gået sådan. Sejlene var dog fladet forinden med hækstaget, der sørgede for et stramt forstag på 9/10 riggen. Derfor var indgangen flad på genuaen og storsejlet var fladt.
”Det var aldrig sket hvis vi havde rebet,” sagde den anden gast om bord, Ravage 36-sejleren Christian Jacobsen, der i daglig tale kaldes for ”Bageren”. Vi nåede desværre ikke at rebe, selvom man kunne gøre det via en singlerebeline fra det lille, funktionelle cockpit. Kølprocenten hos Elan Impression 384 er på 34%, hvilket er helt gennemsnitligt, forholdet mellem sejlareal og kølen er også helt normalt, nemlig 34 kg pr. kvadratmeter.
Helt agter er placeret to pulpit-stole, der kompenserer for pladsen i cockpittet. I stolene har man et herligt overblik, mens f.eks. selvstyreren er sat til. Her vil solen sjældent være dækket af sejlene. Rattet virkede en anelse for småt, hvis man ville sidde og styre ude i luv, men et større rat ville med lethed kunne monteres. Ratpiedestalen med instrumenter virker efter hensigten. Ved ratpiedestalen er monteret et cockpitbord med øl-holdere. Cockpitkarmene er ergonomiske med høj rygstøtte - de er så høje, at der faktisk er et trin på cockpitkarmene. Bådens bredde på næsten fire meter giver pæn plads til at vandre rundt om ruftaget, der delvist skjuler fald, rebeliner, bomnedhal og bomudhal.
Genuaens skødepunkt kan justeres fra cockpittet. Adgangen til badeplatformen er enkel, det sker ved at løfte agtertoften op. Båden appellerer i den grad til badeferie, og virker derfor oplagt til charterfolket i Adriaterhavet, hvor båden er bygget. Og til billige priser.
En bådebygger i Slovenien får ifølge vore oplysninger kun under 50 kr. i timen. Alligevel er Elan 384 Impression ikke den billigste i sin størrelse. Det er den seneste Delphia 37 og Bavaria 37 stadig. På prisen matcher den slovenske båd Dufour 385 og Hunter 38, der er en anelse dyrere. Det er ikke en tilfældighed, at der laves mange nye både i netop disse størrelser. Alle både, der koster omkring en mio. kr. og som sælger godt.
Det man specielt får hos Elan Impression 384, er volumen. Med det høje fribord, næsten fire meters bredde og et anelse elegant hævet dæk, har man en semi-dækssalonbåd. Lys er der rigeligt af med to store ruder i ruftaget, samt to lukkede frontruder, noget der lidt for sjældent ses på turbåde. For hvem vil ikke gerne kigge i sejlretningen fra kahytten. Eller tjekke hvilken nabo, der træder om bord i havnen for at hilse på.

8,6 knob på halvvind
Vendingerne gik fint, og efterhånden fandt vi rytmen. ”Bageren” mente nu godt vi kunne rebe, vi slækkede ud i pustene og båden bjærgede sig fint uden at være luvgerrig. Jeg tror ikke den lokale helt var helt tilfreds med Bådmagasinets sømandsskab, trods en god stemning. Det var jo sjovt at sejle i det hårde vejr. Ingen følte sig utrygge i båden.
Vi faldt af til halvvind i de store bølger. Og det gik stærkt i pålandsvinden, når bølgerne rullede ude fra Storebæltsbroen. GPS’en viste 8,6 knob flere gange, da vi næsten surfede på halvvind ind mod den gamle fiskerihavn i Kerte-minde. Nu fortalte ”Bageren” at hans gaster gennem 25 år ikke kunne lide ham som skipper, men at de sejlede med ham, fordi de vandt tirsdags-ræs i Ravage 36’eren. For motor på fladt vand lige ude for havnen - inden for en ekstra mole, kunne vi få Elan Impression op på 7,3 knob med 3800 omdrejninger. Marchfarten på 6,2 knob havde 3100 omdrejninger, hvilket giver et ret acceptabelt lydniveau på 71 dB. Normalt accepteres 80 dB motorstøj i kahytten.
Får man meget for pengene? Ja, er svaret og båden er troværdigt bygget. Den vindblæste importør Anders Hansen fortalte i cockpittet efter sejladsen, at skrog og dæk er vakuumstøbt.
”Båden kan stort set ikke få osmose, da luften er suget ud i støbeprocessen, derefter kommer polyesteren ind via et undertryk. Man har to års erfaring med metoden. Glasfibermåtterne er lagt tørre på, efter de er laserskåret. Og der er film over måtterne,” siger importøren, der i øvrigt vil tilbyde kunderne gratis et års eftersyn. Prøv at gå om bord på Elan Impression 384, den føles noget større end de 38,4 fod.

Tre store dobbeltsenge og god ståhøjde i kahyt
I Elan Impression 384 er alle køjers længde på mellem 2,04 og 2,20 meter. I alt er syv reelle køjepladser. Faktisk findes der i den model vi testede en alternativ forkøje, hvor BEGGE har god benplads, da køjen ikke er udformet som en trekant. Længden er 2,20 og bredden er hhv. 1,35 i hovedenden og 1,20 i fodenden. Man sover med hovedet fremme mod stævnen. Det vil måske gøre enkelte nervøse med tanke på kollision under sejlads.
I salonen i bagbord side er en køje på langt over to meter, men kun 63 cm bred. Den kan dog øges til 113 cm med ekstra hynde. Agter findes to køjer igen med rigelig plads og længde lige over to meter og op til 1,55 meters bredde. Agterkøjen er lys og behagelig med hver en siderude. Man føler sig ikke på noget tidspunkt klemt og der er masser af skabsplads. I forkahytten er i alt 1800 liter stuverum. Kun i cockpittet er en kistebænk med 2500 liters plads.
Pantryet har god bordplads til at jonglere med grøntsager og andre ting. Salonen har to rigtigt fine sideruder, som er placeret helt perfekt og giver masser af lys. Det gør de to frontruder i kahytten også. I salonen findes en U-sofa i bagbord side. Overfor findes to mindre sæder med et lille bord, hvor det ene også kan fungere som navigationsbord, hvilket er en fin detalje. Men konklusionen er klar. Man føler sig hjemme og der er masser af plads.

+ Meget plads om læ
+ Let adgang til badeplatform
+ Elegant semi-dækssalon

- Kort køl
- Lille rat

Konstruktør: Rob Humphreys
Længde overalt: 11,55 m
Skroglængde/vandlinje: 11,25/10,00 m
Bredde: 3,91 m
Dybgang: 1,80/1,45 m
Mastehøjde: Over vand 16,58 m
Vægt/kølvægt: 7,6/2,6 t
Kølprocent: 34 %
Storsejl: 37,9 kvm
Rullegenua: (145%) 38,1 kvm
Volvo Penta: 29/39 hk
Vandtank i kunststof: 240/490 l
Fækalietank i kunststof: 120 l
Dieseltank i stål: 165 l
Producent: Elan Marine, Slovenien,

Forhandler: Bådkommissæren, Kerteminde,
tlf. 65 32 18 15, www.baadkom.dk
www.elan-marine.com


Udvalgte varer til vores abonnementer

135
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer