Test af brugte Sejlbåde | Granada 410

Granada 410

26-09-2006 13:35 Hans Henrik26 Sep 2006 11:35 - Troels Lykke, foto Mick Anderson
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Vi er i Hvalpsund i Limfjorden, fem kvarters sejlads fra Skive og otte timer fra Aalborg. Træerne næsten ligger ned flere steder. De peger mod øst. Det blæser nemlig ofte i den nordvestlige del af Danmark. Murermester Peter Nielsen fra Nibe sejler let sin halvt år gamle Granada 410 ud af havnen. ”Blæser det bruger jeg bovpropellen, båden driver nemlig mere end min forrige båd, en Najad 343, der havde en bredere køl,” fortæller Peter Nielsen. Nu har murermesteren en moderne smal 1,9 meter køl med bulb. Og kølen i bly skal han være glad for, viser det sig hurtigt. Linjerne til Granada 410 er slået af Jan Kjærulff. Båden har en klassisk stævn og en rimelig smal og dermed pæn hæk. I 2003 blev båden sat i produktion af Torben Frölich fra Aars Yacht med otte ansatte. Et værft som også bygger Granada 310, H-båd, Aphrodite 101 og Int. 806’er. 47-årige Torben Frölich er udlært bådebygger i 86. Og det kan man specielt se nede i båden, hvor mahognien er skruet sammen, som sådan noget nu skal gøres, uden lette løsninger og mispasninger.
Granada 410, der er solgt syv af, har en moderne dyb, smal og meget effektiv blykøl. Hækken har en agterplatform med to kistebænke. Cockpittet er i teak. Båden er bygget af håndoplagt glasfiber med balsasandwich og i bunden er en stålramme til at holde kølen på plads. Blykølen er boltet på med 12 stk. 24 mm rustfri bolte. Båden er støbt hos Bachs Bådeværft i Hvalpsund. Et værft, som også støber til Najad, Malö og X-Yachts.
Storsejlet har gennemgående sejlpinde. Det 43 kvm kæmpe storsejl fra Aalborg Sejlmageri sættes. Et storsejl, som vidner om, at det ikke kun er til pynt. Nej, det skal bruges når man vil langt for sejl i sin sommerferie eller frem på banen til klubbens tirsdagssejlads. Vi falder af i 4-5 m/sek. fra vest og fra rattet kan jeg nå at slække storsejlet. Storskødet sidder på en stor løjgang. Vi hejser ubesværet gennakeren og ruller den ud. GPS’en viser 6,1 knob og båden accelerer virkelig. Det er en fornøjelse. Der er ikke meget vand under kølen, fortæller den lokalkendte Torben Frölich, der naturligvis ikke vil sejle sin kundes båd på grund. Vi slækker gennakeren på det tilpas dimensionerede elektriske Andersen 52 St. spil og bommer. Man bliver ikke ramt af den højtsiddende bom, selvom man står op i cockpittet. Vores 9/10 dels riggede mast fra Seldén er 18,1 meter over vandet. En søsterbåd i Hvalpsund Havn har en en meter højere mast.
Den aktive kapsejladsbåd er med os på vandet. Vi ligger nu og sejler fart med den, lige indtil deres stævnblok ryger et kvarter ind i sejladsen og deres pulpit bliver bøjet af trækket fra gennakeren. Vi tester videre og vinden er øget til syv m/sek. og GPS’en viser 7,6 knob. Det er en fornøjelse at styre båden.
Vi nærmer os igen grunden i det smalle Hvalpsund og tvinges til at krydse op. Med en 140 procents genua, krydser vi i seks-syv m/sek. Granada 410’eren er let på rattet og en anelse luvgerrig, som de fleste sejlere gerne ser det. 6,5 knob går vi på kryds og efter et par vendinger måler vi en kurs på lige under 40 grader til vinden. Båden holder sig godt på benene selv i de hårde pust og med den 50 kvadratmeter store genua rullet helt ud. Linjerne fra Jan Kjærulff virker på det krappe sund. Rattet er lidt for lille til Bådmagasinets smag, da man ikke kan nå rattet, hvis man sidder helt ude i siden og styrer.
Ejeren, Peter Nielsen, har valgt det lille rat for lettere at kunne komme forbi. Et folderat kunne imidlertid let løse problemet. Rattet sidder på den respekterede styrepiedestal fra Jefa Marine. En elegant piedestal, hvor der akkurat er plads til instrumenter, kompas og motorbetjening.
Vi havde været på vandet et par timer og fandt ud af hvor meget man kunne få for 1,7 mio. kr. Og sammenlignet med andre turbåde i samme størrelse, så får du masser af dejlig fart over grunden, kombineret med et dejligt funktionelt cockpit med fint udsyn over det lave, flotte dæk. Vi startede den 52 hk Yanmar med sejldrev og tre-bladet foldepropel. På toppen med 2900 omdrejninger gik vi 8,1 knob. Marchhastigheden med 2200 omdrejninger lød på 6,9 knob. Så er der bare lidt vind så sejler Granada 410 næsten lige så stærkt for sejl alene. Det er ikke alle turbåde, som kan stikke den.

Kahytten du næppe klager over
”Du vælger selv indretning, kunden bestemmer, men vi vælger ikke de billige løsninger, se bare på vore vandtanke, dieseltanke og septiktanke, de er i rustfri stål. Vores køle er også af bly og ikke jern,” siger bådebygger Torben Frölich fra Aars Yacht. Torben er typen som man godt turde købe en brugt bil af. Kigger man nede i båden ser man også at han holder ord. Der var noget at komme efter i Hvalpsund, selvom der er langt dertil fra Herlev, hvor Bådmagasinet holder til. Her er håndværkskvalitet så det batter. Apteringen er i lakeret mahogni med låger i massivt træ.
Dørken er i asiatisk Kyoto-teak. Lys i den meget atmosfærefyldte kahyt er der nok af fra 10 vinduer, heraf er seks oplukkelige. Dertil er der tre skylights i røgfarvet akryl. Forkahytten med en ståhøjde på 1,85 kan lukkes af til værtsparret. Fremme er den store dobbeltkøje 2,05 meter lang og 2,05 bred tilbage og 0,9 meter fremme og her er tre klædeskabe og to hylder. I styrbord side af salonen er et langt pantry med masser af over- og underskabe, plus alt det obligatoriske som en familie har behov for ved madlavning. I bagbords side er en stor behagelig U-sofa, beklædt med godt møbelstof. Ståhøjden i salonen er på 1,85. Under et stort kortbord findes fine skuffer. Længere tilbage i båden er et fint toilet i styrbord side, hvor ståhøjden er faldet til 1,80. To agterkahytter findes i modellen vi testede. Her er køjerne kun 1,25 meter brede. En stor agterkahyt havde flere muligvis foretrukket, alt efter familieforholdene. Hos Aars Yacht vælger man selv sin indretning.

Granada-ejer Peter Nielsen: Båden er prisbillig
Når man er vant til at sejle en svensk Najad er man også vant til at betale et pænt beløb for sin båd. Granada 410-ejeren, murermester Peter Nielsen fra Nibe, overvejede egentlig at købe en større Najad, indtil han opdagede en hurtigere Granada 410’eren hos Aars Yacht.
”Båden er billig i forhold til andre både, og her får du samme håndværkskvalitet som på en Malö eller Najad, ikke mindst med det flotte teakdæk. Og så kan båden sejle stærkt, specielt i let luft. Det er jeg ikke vant til,” siger en grinende murermester på svært nordjysk. Peter Nielsen ved hvad han taler om efter ferie i båden til Læsø og Sverige.
”Når man sidder og styrer er de elektriske spil tæt på og jeg kan nå storsejlet, det passer fint til min kone og mig,” siger Peter Nielsen, der dog lige driller Granada-producenten Torben Frölich, fordi han godt ville have lidt mere plads i kistebænken til ægteparrets foldecykler. På hækken af Granada 410’eren sidder et anker, som Peter Nielsen har brugt. ”Man trykker bare på en knap, så falder ankeret i vandet, når man lægger til i en havn eller ved en klippe,” forklarede Peter Nielsen, mens han sad på luv sæde under prøvesejladsen.


+ Gode sejlegenskaber
+ Elegant lavt dæk
+ Høj finish om læ

- Lidt smalle agterkahytter
- Lav ståhøjde på toiletter
- Et for lille rat

Design: Jan Kjærulff
Skroglængde/dybgang: 12,35/1,9 m
Vandlinje/bredde: 10,55/3,70 m
Vægt/køl: 7,1/2,7 t
Mastehøjde: Over vand 18 m
Rig og sejl: Rullegenua (134%) 49,7 kvm.
Storsejl 43,2 kvm. Gennaker 123 kvm.
Motor: Yanmar 29 hk
Brændstoftank: Rustfri stål 200 l
Vandtank: Rustfri stål 180 l
Septiktank: Rustfri stål 40 l
Pris: 1.665.000 kr.
I alt sejlklar uden ekstraudstyr.
Følgende leveres standard: Anker. Fender. Agterstagsstrammer. Spring-klampe. Teak i cockpit. Teak på badeplatform. Teak på cockpitkarme. To-bladet foldepropel. 12-volt stik. Navigation. Trykvandssystem. Varmtvandsbeholder og cockpit-bruser.
Værft: Aars Yacht, tlf. 98 62 40 97,




www.aars-yacht.dk


2009-06-28 12:00:56 af ixkfcvui

wq8E5V delxulchcswg, [url=http://birtwyffdpcu.com/]birtwyffdpcu[/url], [link=http://nltzlmjmxrmf.com/]nltzlmjmxrmf[/link], http://sfxleccdykcg.com/
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer