First 34.7

25-10-2006 12:16 Hans Henrik25 Oct 2006 10:16 - Troels Lykke
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Bådtest>
Cockpitbordet skal du selv skaffe og montere. Skabsplads er der ikke meget af. Finishen om læ er med enkelte mispas og blæser det op skal du rebe hurtigt på den levende First 34.7. Til gengæld sejler båden hurtigt og konstruktøren Bruce Farr har gjort så meget han kan for overhovedet at lave en båd til kapsejleren, der samtidig vil bruge båden til tursejlads. Båden på 4,4 ton, støbt med vægtbesparende infusions-teknologi, er let i forhold til tursejlerbådene, der ofte vejer to ton mere. En Bavaria 35 Match, vejer til sammenligning 1,3 ton mere. Bulben på First 34.7’erens køl er i bly. Den er aflang og ellipseformet og ligner bulben på en America’s Cup båd. Og kan desværre også let fange tang i de danske farvande. Hele to meter stikker standardkølen. En dybde, som unægtelig signalerer fart over grunden. Samme kapsejladssignal sender kulfibermasten fra franske Hall Spar. I forhold til en alumast vejer First 34.7’s kulfibermast 42 kilo mindre. 129.000 kr. koster den mere i forhold til en mast i aluminium. Masten er 9/10 rodrigget, som standard. Halvdelen af de nu 60 solgte First 34.7 sejler med kulfibermast, fortæller Beneteau-direktør og projektchef på båden, Eric Ingouf. Vi mødte ham i Valencia på America’s Cup-vinderne Alinghis base. Herfra tog testen sit eksklusive udgangspunkt. Alinghi-holdet bruger små Beneteau-både til træning. At halvdelen af First 34.7 bådene vælger kulfibermast viser desværre at verdens største værft ikke tager One Design-konceptet seriøst, som senest er set med X-35 One Design. Eric Ingouf indrømmer det overfor Bådmagasinet:
”First 34.7 er tænkt til klassebådssejlads i en mild udgave, men mest til IRC-handicapsejlads, derfor er roret ikke særligt stort,” siger den projektansvarlige.
I Middelhavets bølger sejlede vi 6,5 knob på kryds i frisk vind. Under land på fladt vand kom vi på en vendevinkel på under 40 grader. Man sidder fint og styrer ude i siden med det store 1,6 meter diameter sænkede rat. Båden reagerer øjeblikkeligt på de mindste ryk i rattet. De pust som ramte os betød at vi straks måtte slække storsejlet ud, først på den brede Harken-skinne og ellers på
selve storskødet. Fra storsejlspladsen skulle der konstant hales og slækkes i det mangeskåret hal til agterstaget. Også det gik uden problemer. Ikke mindst fordi en stålbøjle fungerer som benstøtte under krængningen. En kvindelig tjekkisk og en tysk mandlig bådjournalist mente båden var FOR levende og smed sig for kraftigt i pustene. Det mener Bådmagasinets udsendte nu ikke og slet ikke sammenlignet med en X-35 One Design. Men det er indlysende at First 34.7 forlanger seks tunge gaster på siden. Vi er derfor enig i projektchefens holdning.
”First 34.7 skal sejles som en jolle. Den er levende,” siger Eric Ingouf, ”vi har lavet den til at sejle i mellem fire
og ni m/sek. På kapsejladssiden har vi ikke lavet mange kompromisser, det har vi til gengæld lavet på interiøret. Det er ikke en komfortbåd, men en båd primært til kapsejlads.”
Projektchefen har selvtillid i stemmen, da han fortæller om konceptet. Han har været hos verdens største lystbådeværft i 28 år.
”Jeg ved ideen om båden holder.
Den er som på First 31.7, der siden 1997 har solgt 1200 styk. Og First 40.7 fra 1998 findes der 800 af,” siger Eric Ingouf, der forventer at First 34.7 på fire år vil sælge 400 af slagsen. Han havde valgt at sidde ved storskødet under testen. Her regulerede han ofte på skødet og hækstaget og demonstrerede at her skulle gasten være aktiv. Standard er First 34.7 udstyret med gennaker. Den kunne vi ikke teste, da den dagen før var stjålet under et indbrud i en af Beneteaus biler. Til gengæld har den tidligere verdensmester i Yngling og X-99, sejlmageren Mads Christensen sejlet i First 34.7. Holdet blev nr. to overalt på Als Rundt. Mads Christensen:
”Vi havde vores bange anelser, da vi kun havde gennakere om bord. Men vi kunne gå næsten lige så lavt, som både med almindelige spilere. Til gengæld gik vi hurtigere. Vi sejlede båden aggressivt på læns for at finde vindspringene. Med gennakeren kunne vi ikke bare sidde
og falde hen.”
Bovsprydet, fra Seldén i kulfiber, er placeret i styrbord side i stævnen i en integreret del af skroget. Så integreret at den går ind gennem toilettet, fremme i båden, hvor bovsprydet er klar til at blive ”skudt” en halv meter frem foran båden. Løsningen viser modig nytænkning, nemlig at gennakeren efterhånden er primærsejlet, selv til kapsejlerne. For motor er marchfarten 5,8 knob med 2500 omdrejninger med en tobladet foldepropel. Det giver en støjmåling på 70 dB i salonen, hvilket er pænt under det acceptable. For 1,3 mio. kr. får du meget kap- og tursejlbåd for pengene.
Herhjemme er solgt en båd til en sejler fra Nyborg, der har skilt sig af med sin Mumm 30. Han ønskede samme levende egenskaber som i Mumm 30’eren, og mere plads om læ til familien. Og det får han med fem regulære sovepladser ikke mindst på salonens brede sæder, der går til skrogside, da tung skabsplads er sparet væk. I salonen med 1,80 meter i ståhøjde, fandt vi et par mispasninger i kirsebær-apteringen. Og en skuffe der kørte lidt stramt. Mest markant om læ er toilettet, der sidder på langs fremme i båden. Det kræver gode evner til balancen, da båden let smider sig 25 grader i selv mellemluft.http://www.baadmagasinet.dk/online/content/v3/index.php?SectionID=15
http://www.baadmagasinet.dk/online/content/v3/index.php?SectionID=20
http://www.baadmagasinet.dk/online/content/v3/index.php?SectionID=45
http://www.baadmagasinet.dk/online/content/v3/index.php?SectionID=22


Udvalgte varer til vores abonnementer

135

Udvalgte artikler til salg - gratis for abonnenter under Mit Bådmagasin

140
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer