Test af brugte Sejlbåde | First 40.7

First 40.7

23-02-2006 07:00 Christina23 Feb 2006 6:00 - Troels Lykke Foto: Per Heegaard
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

Vi gik 8,9 knob på hård skæring i regnvejr på Kerteminde Bugt.


7,2 knob på kryds i mellemluft med en krydsvinkel på 38 grader til vinden, siger det præcist: First 40.7 fra Beneteau har gode sejlegenskaber og har vundet adskillige store IMS-sejladser i Sydeuropa, USA og Australien. Den franske båd fra 1999 har vist styrken igen og igen på kapsejladsbanerne. Ikke mindst under IMS-reglen, hvor den bl.a. har kæmpet tæt med X-362 Sport og X-båden IMX 40, hvor den dog fik problemer. Sødygtig er First 40.7. På handicap vandt den en af verdens hårdeste kapsejladser Sydney - Hobart i 2003 med skipper Michael Spies.Med andre ord, både sikkerhed og hurtighed ER dokumenteret. Lægger man så til at den franske båd er designet af en verdens mest berømte designere Bruce Farr, der er kendt for at tegne vinderbåde i Volvo Ocean Race, så er al tvivl væk. First 40.7 kan sejle.
Vi tjekkede det for sikkerheds skyld i Kerteminde Bugten, hvor vi var om bord på dyrlæge Rene Ipsens båd, DEN 656. Båden vi testede koster med ekstra dyre Genesis-sejl fra Elvström Sobstad 1,5 mio. kr. Hvad får du for pengene? Ja, ud over god fart og højde, så får du et dejligt stort, funktionelt cockpit til glæde under kapsejlads, men så sandelig også på tur. Her er plads til tre gaster inde i cockpittet, som sidder
godt på sidedækket når båden krænger. Og det gør First 40.7 på kryds i over seks m/sek. Tag ikke fejl af det. Med et kæmpe storsejl på 49,5 kvm er den 6,9 ton båd levende og du skal allerede i
8-9 m/sek. slække ud på storsejlet i
pustene, medmindre der er 8-10 mand
om bord på siden af båden. Et kraftigt pust ramte os og vi skar lynhurtigt op
og var kun tre meter fra at ramme foto-
båden, da storskødegasten ikke fik slækket ud i tide. Lidt rystet blev deres udsendte, der endnu ikke har lavet en forsikringsskade under en test. Men heldigvis kom bådejer og dyrlæge Rene Ipsen på storsejlet og var med til at styre den levende båd. Han kender First 40.7 fra bl.a. Classic Fyn Rundt, hvor båden fulgtes ad med en tysk X-442
og en Rainbow 42 fra Grenå. På sejltid
kom First 40.7, Vild Luxus, i mål som
9. båd overalt blandt 180 både. I kapsejladsen om Fyn var 10 personer om bord til at holde båden på benene under
kryds. Kerteminde-skipper Rene Ipsen forklarer, mens han sidder ude i siden og trimmer storsejlet, der smart løber
ude i siden og køres på det agterste
Harken-spil i et meget stort arbejdsvenligt cockpit.
”Vægten er vigtig om bord, min rorsmand Johnny Jensen fra Sønderborg havde til Fyn Rundt fem-seks store Starbåds-sejlere med på hver 110 kilo, som f.eks. Peter Ørsted. 10 mand, det er hvad Beneteau-forhandleren har anbefalet os. I forhold til min tidligere X-99’er (Dyrlægens Natmad, red.) er First 40.7 meget lettere at sejle. Den skærer ikke pludselig op på læns, da den bredere hæk stabiliserer båden. Båden har heller ikke tendens til at dykke i bølger,” fortæller Rene Ipsen. Under Fyn Rundt viste båden sig fra den stabile side, da den med 15 knob lænsede og surfede gennem Kobberdybet ved Langeland med spileren oppe. På det tidspunkt havde et spilerfald sat sig fast mens det blæste 17 m/sek.
”Vi hev en mand i masten med en kniv i munden, der passede vi ekstra på balancen, så et fald kunne skæres over,” forklarer Rene Ipsen, der i år også nåede at sejle til Bornholm og Anholt i sommerferien med sin kone. Og han indrømmer at han gjorde alt for at sejle fra andre både på turen.
”Og det lykkedes flere gange,” siger Rene Ipsen.
Stabiliteten hos Beneteau 40.7 skyldes ud over den brede hæk også en 1,9 meter dyb bulbkøl i jern med et lavt tyngdepunkt, og den brede og relative flade bund gør, at båden på læns stikker fra mange
andre tungere
både, der ikke kommer ud af vandet
på samme måde. First 40.7 findes endda i en mere ekstrem udgave end den vi testede. I racer-udgaven stikker kølen i bly en halv meter dybere og har en tre-salinges mast med rodrig. Endvidere er masteprofilet tyndere, hvilket er lig med lettere. Riggen er 9/10 dels rigget. I Danmark findes ni solgte 40.7’ere, heraf er tre i racer-udgaven, der koster 1.398.000 kr. ab værft. En First 40.7 i standardudgave koster 1.281.700 kr. ab værft. Rene Ibsens båd kostede ham i marts måned 2005 ca. 1,5 mio. kr., men så har den bl.a. teakdæk til 80.700 kr., og den kongeblå farve til 11.850 kr. samt lydløse og strækstabile Elvström Sobstad Genesis-sejl, til ca. 40.000 kr. ekstra i forhold til standardsejl. Rene Ibsen har både en 110 procent rullefok, som vi havde på under testen, og en 140 procent genua. Skødevinklen på forsejlene kan justeres fra cockpittet.




Kistebænke kan tages ud
Under kapsejlads kan de to agterste 
kistebænke tages ud, så man får America’s Cup-lignende vilkår til den aktive fokkegast, som kan stå op og hive sejlet hjem optimalt. I det hele taget kan man godt mærke, at båden har seks års test på bagen og er blevet testet i hele den vestlige verden af mere end 700 både, som nu er på markedet. Alle hal sidder gennemtænkt på First 40.7. Bomnedhalet er et eksempel. Det sidder med en drejbar 
Harken-klemme, på hver side af nedgangslugen. Og er båden ved at gå i vinden under en spilerskæring, så kan gasterne lynhurtigt slække bomnedhalet, så storsejlskappen stopper med at 
trække. Sådan måtte det gerne være på alle mindre kapsejladsbåde. Går man tilbage i cockpittet finder man et herligt stort 
rat på 160 cm i diameter. Herfra styrer man bedst ude i siden og når der er luft, støtter benene på ratpiedestalen. Står du op og styrer, er rattet ikke for højt og giver dig myoser fordi verdens største lystbådeværft naturligvis med fransk 
elegance har sænket det i en brønd. Elegant kan man også kalde badeplat-
formen, du på en af de få badedage i 
Danmark kan bruge. Her kan man også tage et varmt brusebad. På hækken er 
et stik til 220 volt også installeret. 
Men tilbage til sejladsen. First 40.7 er en sand fornøjelse at styre med det dybe, smalle kulfiberforstærket ror. Under en skarp spilerskæring kom roret aldrig 
ud af vandet selvom vi krængede 20-25 grader. Bruce Farr har lavet en båd i balance, det samme gælder på kryds, hvor man kan sejle ”uden-hånd-på-rat-sejlads”, når der altså ikke kom et pust på otte m/sek. Båden søger let op mod vinden på kryds, hvilket jeg finder behageligt. Det gør det lettere at sejle optimal kurs når rattet fortæller hvad man skal. Allerede over seks m/sek. bruger man hækstaget til at åbne storsejl og stramme forstaget op og lave en fladere fok. Det gjorde vi på let vis ved at stramme 
forstaget op med hydraulik. 

Seks dage med First 40.7
Bådmagasinet testede First 40.7’eren Vild Luksus i seks dage mellem Kerteminde, Samsø og Sejerø. Båden bestod flot.

”Du kan da altid ringe og låne båden nogle dage,” skrev ejeren af First 40.7, Rene Ipsen, til deres udsendte nogle dage efter testen i en e-mail. Jeg ringede med det samme og sagde et rungende ”Ja, tak.” Når den sidste sejlerferie er holdt i en 29 fods noget langsom sag, så var det let at gå op i standard. Min kæreste 
tog med og havde aldrig prøvet at sejle før. Hun kom igennem det, trods lidt søsyge i høj bølgegang i den vanskelige sommer i august. Første tur gik fra Kerteminde til Samsø med motor i ingen vind, på toppen kunne vi gå otte knob med 3300 omdrejninger. Vi fandt nu en marchfart på lidt over syv knob. Ved Romsø kom en let vestenvind og vi kunne rulle genuaen ud og hive storsejlet op. Vi gik 6,5 knob på halvvind og kunne sejle hele turen derop. Båden var let at sejle - især med autopilot. Siden skulle der gå fire dage før vi forlod Ballen Havn på Samsø. Vi var blæst inde. Mellem 12 og 14 m/sek. fra vest kunne jeg godt sejle First 40.7 med vennerne, men med kæresten gik den ikke. I stedet fandt jeg for alvor ud af hvordan båden fungerede om læ. Båden er utrolig dejlig at tage bad i, i toiletrummet fremme i styrbord side. Brusevandet løb dog en smule ind i forkahytten, via den ene toi-letdør. Vi tømte vandtankens 272 liter hver anden dag. Ståhøjden i forkahytten 
er 1,8 meter. Det går lige, i modsætning til forkøjerne, som ifølge vor smag var lange, men ikke brede nok. Derfor sov vi i en af de to agterste køjer, der er bredere. Madlavningen gik fint i det L-formede pantry, om end der ikke er meget plads til at skære grøntsager og andet. Gryderne placerede vi under 
det brede og store navigationsbord. Man sidder fint og spiser i den 1,95 meter høje kahyt og det var let at holde varmen i båden, men det krævede at oliefyret blev brugt. Og det gjorde det meget på turen i den såkaldte sommer. Køjerne i salonen er for smalle at sove på, 
medmindre der er tale om børn. Båden fås kun i en version med tre kahytter og lyst kirsebærtræ. En aften skinnede solen endelig og nogle venner blev inviteret på mad i cockpittet. Vi hentede cockpitbordet op nede fra styrbord køje, som blev brugt til ekstra sejl, sejlertøj m.m. Måske savnede vi lidt ekstra stuverum, ja altså ikke os, vi havde jo lånt båden, men set som testsejler, kunne man måske godt savne lidt mere stuveplads. Men sikke et herligt cockpit at sidde og spise i. Og så opdager man jo også at folk gik og talte om båden og stoppede op. Båden ser præcist så fræk ud som den sejler, måtte jeg fortælle flere gæster, der spurgte til First 40.7’eren. Efter fire dage sejlede vi i hård luft til Sejerø fra Ballen Havn, vi rullede blot genuaen ud og båden gik fint uden at rulle for meget i søerne. På Sejerø blæste vi også inde, men stak alligevel af mens det var otte m/sek. Men på vej hjem mod Kerteminde blæste det 14 m/sek. udfor Røsnæs, hvor min kæreste blev søsyg i de to meter høje bølger. Båden klarede sig utroligt flot i de store bølger, da vi atter kun sejlede med genua, og den er bestemt godkendt til tursejlads - selv i et dansk lavtryk.

First 40.7
Designer: Bruce Farr
Længde overalt: 12,17 m
Vandlinje: 10,62 m
Skrogbredde: 3,78 m
Vægt: 6970 kg
Kølvægt: (1,90 m jern) 2764 kg
Kølvægt: (2,40 m bly) 2707 kg
Rig og sejl: Storsejl 49,5 kvm.
Genua 47,0 kvm. Spiler 117 kvm.
Vand-/dieseltank 272/138 l
Værft: Beneteau, Frankring.
Forhandler: ShipCenter, Ishøj, tlf. 43 54 25 11, Sønderborg, tlf. 70 26 70 11.


+ Sejler godt
+ Funktionelt cockpit
+ To store agterkahytter

- Trang forkahyt
- Lidt plads på pantrybord
- Nedgangsluge kører stramt



Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer