Dufour 365 og Dufour 455

27-10-2005 08:00 Christina27 Oct 2005 6:00 - Troels Lykke
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

Læg mærke til hvor bred Dufour 365 er agten til. Sidedækket er også behageligt bredt.


Vi forsøger at teste både på deres præmisser. Og med tur-sejlerbriller på, kan det siges kort: Begge cruising turbåde
Dufour 365 til 917.000 kr. og 455 til 1,66 mio. kr. sejler godt - for det plejer Dufour-både at gøre. Det har de gjort
siden Dufour fyrede deres hidtidige designer og i stedet købte tegninger fra
italieneren Umerto Felci. Bådene var lette på rattet også i vindpust på over 7 m/sek. og de vender let og med Sparcraft-bommen højt oppe så den ikke rammer en stående mand i cockpittet. Fint igennem bølgerne gik det også med de stejle stævne, viste prøvesejladser ud for Mallorca. 6,2 knob på kryds gik Dufour 365 og 6,8 gik Dufour 455. Højt til vinden
går ingen af de to både imidlertid. Dertil er bådene noget brede på hhv. 3,65 og 4,3 meter. Kølene er samtidig ikke specielt dybe og smalle, ting der kan øge højden til vinden. Vendevinklen på Dufour 365 var på hele 95 grader, mens Dufour 455 var nede på 90 grader. Men det er ganske
almindeligt for turbåde, mens kølbåde til kapsejlads har vendevinkler helt ned til 70 grader. Begge både virkede letdrevne og fine på rattene, uden der dog skulle
slækkes på storsejlet i tide og utide i pustene. Det vidnede om stabile sejlegenskaber, som flertallet af tursejlere efterspørger. Sådan var Dufour 385 også sidste år, da vi testede den i hård luft. Som nævnt er begge både noget bredde også agten til og det giver stabilitet, med pæne kølprocenter på over 24 procent. Cockpittene er hurtigt åbnet til badeplatformen. Pladsen, hvor man sidder og sejler er som den skal være med ergonomiske hensyn. Cockpittets praktiske foldeborde forstyrres ikke af et storsejlsskøde, der kører oppe på ruftaget som tyskerskødning. Ruftaget og dækket er 40 procent lettere end på de fleste øvrige turbåde, fortæller Dufour Yachts. Det lettere og stadig stive dæk skyldes en specielt injektions- og vakuumteknik, som værftet med stor stolthed ofte fremhæver. I 365’eren satte vi gennaker og vi sejlede 6,7 knob i seks m/sek. Fire personer i cockpittet gik ikke i vejen for hinanden, når der blev arbejdet på de fire Harken-spil, der sad hvor de skulle. Mens 365’eren har et foldbart Lewmar-rat, så har 455’eren to rat, hvilket var en klar fordel, da de således ikke behøver at være høje og dermed unaturlige at holde på for oven. Og sidder man ude i siden og styrer er det med behagelig afstand til rattet. De høje fribord giver mulighed for et lavt og pænt kahytsdæk, det giver samtidig godt udsyn henover bådene, hvor man også kan se flotte højglanspolerede vinduesrammer. Desværre har ingen af testbådene agterstagsstrammere, til f.eks. at stramme forstaget op via hækstaget og dermed flade
de franske Elv-
ström Sobstad sejl, når det blev nødvendigt. Sejlene stod upåklageligt, tilpas dybe og med gennemgående sejlpinde, lavet i en stabil dug, der dog kalder på en merpris. Men kommer der mere luft, vil en hækstagsstrammer være god have. De smalle 9/10 dels rigge med dobbelt saling fra franske Sparcraft, var monteret med lazyjacks. Rebe storsejlet var simpelt med et enline-system. Tovværket er let og strækstabilt fra Marlow. Samme tovmærke som jordomsejleren Ellen McArthur bruger. For motor gik Dufour 365’eren 7,8 knob for fuld power på de 29 hk fra Volvo Penta. Med en marchfart på 6,8 knob og med 2600 omdrejninger, er lyden i kahytten på 365’eren målt til 76 dB, hvilket er et acceptabelt lydniveau. Som standard er fast 3-bladet propel. Vil du sejle 0,2 knob stærkere, så kan anbefales mindre friktionsfyldte foldepropeller, der koster 5600 kr. Dufour 455 målte vi til 8,2 knob med en 55 hk Volvo Penta. Fra den danske leverandør er en 75 hk standard. Desværre har vi ikke lydmålinger på storesøsteren.
Skrogene virker meget stive. Værftet forklarer selv at flere ting gør sig gældende. Bl.a. den lette men meget stive ”komposit overbygning”, det kraftige skrog, som er godt støttet af skot og div. glasfiber-sektioner, en innerliner med kraftige bundstokke og en bevidst solid kølmontage - hvis anlægsflade er både bred og lang, resulterer i en styrke og stivhed langt ud over gængse styrke tolerancer. Sidegevinsten eller hovedgevinsten, afhængig af temperament, er en båd med stor krængningsstabilitet. Da vi testede bådene ud for Palmas kyst erfarede vi dog også, at selvom konstruktionerne ikke gik 40 grader skarpt til vinden, så var de letdrevne i alle de forskellige vindstyrker vi oplevede.
Er 998.750 kr. meget for en 36 fods båd, som Dufour 365, sejlklar og fuldt leveret med tysk moms? Nej, det synes vi ikke. Her er en båd fra et værft, der tænker på kvaliteten, men også sejlerens pengepung. Storesøsteren 455’eren er også sin pris værdig og mere til. Det skal også bemærkes, at listen over standardudstyr er en del længere end de
fleste tilsvarende både på markedet og
så har værftet i samarbejde med forhandleren en omfattende komfort pakke, pris hhv. 91.000 kr. og 136.900 kr., som er helt gratis i efteråret.
Men bådene skal da prøves først. Ring til forhandleren og hør om en prøvetur. Man køber jo heller i kke en bil uden at have kørt i den først.


Dufour 365:Anderledes forkahyt

 


Volumen er der helt sikkert i Dufour 365 Grand Large, det kommer specielt til udtryk i agterkahytterne, der nyder godt af bredden. Og hvis du er lige omkring 1,80 m høj så går det hele godt. Det er nemlig akkurat ståhøjden ved vasken i pantryet i bagbord side, tilbage i hovedkahytten er ståhøjden 1,85. De to agterkahytter er 1,83 m høje og køjerne er 1,93 m lange og hhv. 1,40 og 0,9 m brede. Vådrumstoilettet i bagbord side har ståhøjde på 1,83. Ståhøjden i fokahytten, er på kun 1,80 m, men ligger du i køjen er den to meter lang og hhv. 1,4 og 0,8 m bred. Her findes den bedste skipper kahyt. Som en noget usædvanlig og anderledes kahyt, fordi køjen er placeret i styrbord side, mens der er et bredt sæde i bagbord side. En detalje man ofte kun ser i større både.
Med masser af skylights og fire sideruder er båden lys og imødekommende. Apteringen i både 365 og 465’eren er i Moabi-træ og hynderne er i eksklusiv Alcantara som standard. Navigationsbordet fungerer med tilstrækkelig plads, men selve instrumentpanelet sad efter det tyske bådblad Yacht og Bådmagasinets opfattelse for løst monteret. I hård sø kunne det løftes ud over en liste og ryge ned på navigationsbordet. En overskuelig detalje, som let kan reddes med et par skruer eller på anden vis. Båden med ”Blue light” designbelysing til natten, fås i en to eller tre kahytsversion. 

Dufour 365
Design: Felci/Roseo
Skrog-/totallængde: 10,53/10,81 m
Vandl./bred./dybg.: 9,28/3,65/1,7 m
Vægt/køl: Jernkøl 6,2/1,5 t
Kølprocent: 24 %
Mastehøjde: Over vand 15 m
Rig og sejl: Rig Sparcraft, 9/10 del.Storsejl 28,5 kvm. Rullegenua 33 kvm.Gennaker 90 kvm
Motor: Volvo Penta 29 hkmed 120 Ah motorgenerator
Køleboks: 160 l
Brændstoftank/vandtank: 90/265 l
Servicebatteri kapacitet: 200 Ah
Pris: Std. båd med komfort pakkeab værft inkl. dansk moms. 917.000 kr.
Importør: Sejlerliv, Randers,tlf. 86 44 88 81, 

Ekstraudstyr:
Anker/kæde Standard
Fender Standard
Bundmaling 14.000 kr.
Sugestuds til fækalietank Standard
Søsætning/rigning 14.600 kr.
Transport til Danmark 41.000 kr.
Elektriske ankerspil Standard
Agterstagsstrammer Standard
Springklampe Standard
Sejldrev Standard
Rodkick Standard
Sprayhood 12.000 kr.
Sejl Elvstrøm Standard
Lazyjack Standard
GPS, farvekortplotter 12.500 kr.
Teak i cockpit Standard
Log og ekkolod Standard
Vindmåler Standard
Batterilader Standard
Autopilot 40.800 kr.
Landstrøm m. F-1 Standard
220 volt stikdåse 4-5 stk. Standard
12-volt stik, navigation Standard
Oliefyr 21.200 kr.
Trykvandssystem Standard
Varmtvands-beholder Standard
Cockpit-bruser Standard

Handel med tysk moms
Pris: Std. båd med komfort pakkeab værft inkl. tysk moms. 859.000 kr.
Std. båden inkl. hjemtransport og alt gængs udstyr, bl.a. rullestorsejl, sprayhood, teako.a. i cockpit, autopilot, kortplottermed søkort, VHF, 4000w oliefyr,søsætning og rigning total 998.750 kr.


+ Rummelig om læ
+ Stabile sejlegenskaber
+ Prisbillig

- For løst navigationspanel
- Hækstag mangler
- Ståhøjde under 1,85 ifor- og agterkahyt


 

Dufour 455: Stor anderledes forkahyt. 

 


Om læ på Dufour 455 er alt større end på 365’eren. Fremme er en meget stor, nærmest drømmeagtig forkahyt med en 1,75 m bred køje, der er to meter lang og 1,55 m på det smalleste sted. På begge sider af køjen findes sæder man kan klæde om ved. Ståhøjden er 1,85 m. Da vi var på vej ind og tjekke toilettet fremme i forkahytten, knirkede dørken. Det kan let laves for at undgå irritation. Toilettet er stort og med separat brusekabine. I salonen er ståhøjden 1,97 m, til styrbord findes sofaarrangementet, til bagbord et stort funktionelt pantry med gaskomfur med ovn og grill. Ved pantryet er en stenplade. Køleboksen er på 150 liter, og der findes en ekstra på 100 liter, som kan anvendes som svaleboks, køle- eller fryseskab. Navigationsbordet er til styrbord, og overfor findes det andet vådrumstoilet. Agter er to kahytter med hver to meter lange køjer med en bredde på hhv. 1,48 m og 1,1 m. Vand-tanken er på hele 530 liter. 40 liter fin-
des i varmtvandsbeholderen, der drives af en el-motor. Pladsen om læ og helhedsindtrykket er svært at klage over.

Dufour 455
Design: Felci
Skrog-/totallængde: 13,45/13,76 m
Vandl./bred./dybg.: 11,91/4,3/2,0 m
Vægt/køl: Jernkøl 10,4/3 t
Kølprocent: 29 %
Mastehøjde: Over vand 17,9 m
Rig og sejl: Rig, Sparcraft 9/10 del.Storsejl 41,2 kvm. Rullegenua 55 kvm.Gennaker 125 kvm
Motor: Volvo Penta 75 hk
Køleboks: 100 + 150 l
Brændstoftank: 250 l
Vandtank: 530 l
Servicebatteri kapacitet: 200 Ah
Pris: Std. båd med komfort pakkeab værft inkl. dansk moms. 1.788.000 kr.
Importør: Sejlerliv, Randers,tlf. 86 44 88 81, 

Ekstraudstyr:
Anker/kæde Standard
Fender Standard
Bundmaling 18.600 kr.
Sugestuds til fækalietank Standard
Søsætning/rigning 17.300 kr.
Transport til Danmark 48.500 kr.
Elektriske ankerspil Standard
Agterstagsstrammer Standard
Springklampe Standard
Sejldrev Standard
Rodkick Standard
Sprayhood 13.200 kr.
Sejl Elvström Sobstad eksklusiv Standard
Lazyjack Standard
GPS, farvekortplotter 21.800 kr.
Teak i cockpit Standard
Log og ekkolod Standard
Vindmåler Standard
Batterilader Standard
Autopilot 40.800 kr.
Landstrøm m. F-1 Standard
220 volt stikdåse Standard
12-volt stik, navigation Standard
Oliefyr 27.000 kr.
Trykvandssystem Standard
Varmtvands-beholder Standard
Cockpit-bruser Standard

Handel med tysk moms
Pris: Std. båd med komfort pakkeab værft inkl. tysk moms. 1.668.000 kr.
Std. båden inkl. hjemtransport og alt gængs udstyr, bl.a. 6 hk bovpropel, rullestorsejl, spray-hood, teak o.a. i cockpit, autopilot, kortplotter med søkort, VHF, 5000w oliefyr,søsætning og rigning - total 1.925.900 kr.


+ Flotte linjer
+ Stabile sejlegenskaber
+ Rummelig om læ
+ Luksus forkahyt

- Hækstag mangler
- Dørk knirkerlidt i forkahyt 


 

Interview med italiensk maritim arkitekt: En prisvinder i design.

 


Ethvert respekteret lystbådværft har en kendt designer tilknyttet. Det har Dufour Yachts også. Han er kun 40 år og hedder Umberto Felci og er chef for Felci Yachts, der har kontor ved Gardasøen. Under testen på Mallorca af Dufour 455 Grand Large, stiger den italienske designer om bord. En mand som fra 2001 har forvandlet Dufour-bådene til noget man tager seriøst i branchen, mere end det var før. Det er første gang at Umberto Felci prøver båden, han for få måneder siden selv har slået stregerne til, som han også gjorde det med Dufour 365 og en del andre Dufour-både. 
Den uddannede maritime arkitekt med speciale i kompositmaterialer, spørger en græsk journalist ved rattet, om han må styre Dufour 455’eren. På bidevind i 5-6 m/sek. får Umberto Felci båden op på 6,8 knob. En pæn, dog ikke prangende hastighed for en 45 fods turbåd. Men designeren er tydeligt tilfreds, i hvert fald kommer smilet frem på den tidligere OL-sejler i 470-jolle. Til Bådmagasinet, siger Felci:
”I 15 år har vi designet 55 forskellige sejlbåde og båden her (Dufour 455, red.) er lang nok til flotte skroglinjer og en effektiv vandlinje. Den er et eksempel på at Dufour leverer mere og mere sejlbåd i modsætning til andre store bådværfter i Europa, som laver mere og mere tur i deres både og mindre og mindre sejlbåd. Dufour-både skal være æstetiske og i balance under sejlads. Vi har bulb på kølene, stejl stævn, et lavt center i bådene med et let bygget dæk. Og bådene tanktestes,” lyder det selvsikkert fra italieneren, der på 10 minutter forgæves kæmper for endnu flere knob på rattet. Umberto Felci startede sin designkarriere på det italienske America’s Cup-hold ”Il Moro de Venezia Challenge”. På firmaet Felci Yachts er CV’et langt af tegnet både i tur- og kapsejladssegmentet. Og priserne er i hus. Senest med den sportslige One Design-båd, den hurtige Esse 850, der vandt titlen, som bådbladenes ”European Yacht of the Year” i kategorien op til 10 meter. Året før modtog Felci Yachts samme pris af bådbladene for Dufour 34, i kategorien op til 12 meter. Og i 2003 blev Dufour 40 valgt til ”Sailing Yachts of the Year” i Frankrig. Nomineringer til Umberto Felci for både i Oscar della Vela, ”Audi” designer of the Year og Golden Compass Award er ligeledes kommet til. 
”Ud over de kendte mærker Dufour, Cantiere Del Pardo og Grand Soleil har vi også designet store og små singlehand-både til offshore, men også IMS-både, der har vundet Kings Cup. Det har vi gjort via hydrodymaniske studier og eksperimenter. Samtidig går vi op i enhver detalje,” siger Umerto Felci, der efter 20 minutter om bord hastede i land 
i en RIB-båd for at nå et fly.


Interview med italiensk maritim arkitekt: En prisvinder i design.

 


Ethvert respekteret lystbådværft har en kendt designer tilknyttet. Det har Dufour Yachts også. Han er kun 40 år og hedder Umberto Felci og er chef for Felci Yachts, der har kontor ved Gardasøen. Under testen på Mallorca af Dufour 455 Grand Large, stiger den italienske designer om bord. En mand som fra 2001 har forvandlet Dufour-bådene til noget man tager seriøst i branchen, mere end det var før. Det er første gang at Umberto Felci prøver båden, han for få måneder siden selv har slået stregerne til, som han også gjorde det med Dufour 365 og en del andre Dufour-både. 
Den uddannede maritime arkitekt med speciale i kompositmaterialer, spørger en græsk journalist ved rattet, om han må styre Dufour 455’eren. På bidevind i 5-6 m/sek. får Umberto Felci båden op på 6,8 knob. En pæn, dog ikke prangende hastighed for en 45 fods turbåd. Men designeren er tydeligt tilfreds, i hvert fald kommer smilet frem på den tidligere OL-sejler i 470-jolle. Til Bådmagasinet, siger Felci:
”I 15 år har vi designet 55 forskellige sejlbåde og båden her (Dufour 455, red.) er lang nok til flotte skroglinjer og en effektiv vandlinje. Den er et eksempel på at Dufour leverer mere og mere sejlbåd i modsætning til andre store bådværfter i Europa, som laver mere og mere tur i deres både og mindre og mindre sejlbåd. Dufour-både skal være æstetiske og i balance under sejlads. Vi har bulb på kølene, stejl stævn, et lavt center i bådene med et let bygget dæk. Og bådene tanktestes,” lyder det selvsikkert fra italieneren, der på 10 minutter forgæves kæmper for endnu flere knob på rattet. Umberto Felci startede sin designkarriere på det italienske America’s Cup-hold ”Il Moro de Venezia Challenge”. På firmaet Felci Yachts er CV’et langt af tegnet både i tur- og kapsejladssegmentet. Og priserne er i hus. Senest med den sportslige One Design-båd, den hurtige Esse 850, der vandt titlen, som bådbladenes ”European Yacht of the Year” i kategorien op til 10 meter. Året før modtog Felci Yachts samme pris af bådbladene for Dufour 34, i kategorien op til 12 meter. Og i 2003 blev Dufour 40 valgt til ”Sailing Yachts of the Year” i Frankrig. Nomineringer til Umberto Felci for både i Oscar della Vela, ”Audi” designer of the Year og Golden Compass Award er ligeledes kommet til. 
”Ud over de kendte mærker Dufour, Cantiere Del Pardo og Grand Soleil har vi også designet store og små singlehand-både til offshore, men også IMS-både, der har vundet Kings Cup. Det har vi gjort via hydrodymaniske studier og eksperimenter. Samtidig går vi op i enhver detalje,” siger Umerto Felci, der efter 20 minutter om bord hastede i land 
i en RIB-båd for at nå et fly.


Dufour-direktør: Bådene er elegante.
Dufour-værftet med 450 ansatte er større end X-Yachts, Faurby og Nordborg bådværft tilsammen, men langt mindre end Bavaria Yachtbau og Jeanneau og Beneteau-værfterne. Men armbevægelserne hos det franske værft er store. Ikke mindst da Dufour Yachts ved La Rochelle ved Atlanterhavskysten, inviterede til Dufour Convention på Mallorca. Nøglepersoner fra Dufour Yachts, forhand-lere fra Australien, Hong-kong, Israel, Los Angeles og Sydafrika.
Den danske forhandler Peter Poulsen var der også sammen med underleverandører fra bl.a. Harken i USA, Raymarine i England og Elvström Sobstad fra Frankrig og Danmark, og så bådjour-nalister fra hele Europa. Vi var samlet til foredrag, underholdning, interviews og ikke mindst til test på Middelhavet. Dufour har nu syv bådtyper fra 32 til 45 fod, fordelt på serierne comfortracing og cruising. Ensartede typer, som skal sikre bådenes stærke identitet og genkendelighed hos de kræsne forbrugere. 
Værftet præsenterede bl.a. deres seneste nyskabninger i deres cruising tur-serie: Dufour 365 og Dufour 455. Ved årsskiftet kommer lillesøsteren Dufour 325 på markedet. I forvejen findes Du-four 385 Cruising. De hurtigere Dufour-både er i Dufours comfortracing-serie i 34, 40 og 44 fod. Dufour startede i 1964 med båden Sylphe, tegnet af værftets grundlægger Michel Dufour. Senere i 1968 fulgte den kendte seriebåd Arpège på ni meter, Båden rundede 1000 solgte. Den første Arpège lå nyrenoveret på Mallorca. Det var fra dengang hvor stævnen var mindre stejl, fribordet lavere, hækken smallere og kølen bredere. I dag sælger Dufour Yachts i 30 lande og virksomheden på 15.000 kontor- og produktionskvadratmeter, omsatte i 2004 for 60 mio. euro, fordelt på 500 solgte både. Overskuddet eller underskuddet i Dufour Yachts får vi ikke oplyst, men sikkert er det, at udgifterne til udvikling af de syv både på kun fire år har været enorme. Dufour Yachts indgik i 2001 et partnerskab med det italienske lystbådeværft Cantiere Del Pardo, der også laver Grand Soleil. 
Dufour-direktør, franskmanden Jean-Louis Delhumeau, forklarer til Bådmagasinet om at være i et presset marked:
”Vort mål i 2010 er at være endnu mere kundeorienteret. Men samtidig ønsker vi at øge bådenes kvalitet, levere til tiden og kæmpe på prisen. Det skal ske via øget kvalitet i alle vor led,” siger direktøren vi fanger nede ved swimmingpoolen før vi går på vandet og tester.

Hvad vil du fremhæve ved jeres både?
”At de er elegante. Det sørger designeren Umerto Felci for. Men bådene er også sikre og lette at sejle og specielt i cruising-serien er der meget komfort om bord,” siger franskmanden. Om salget af de nye Dufour-både i Danmark, forklarer importør Peter Poulsen:
”Vi har et problem med at vi kan ikke få nok både hjem. Siden cruising og comfortracing blev lanceret har vi kæmpet for hver enkelt båd i vores ’kvote’. Efterspørgslen har været stor og forventes ikke mindre efter at 365’eren og 455’eren udfylder et par huller i programmet,” siger Peter Poulsen, der forventer et meget stort salg af den nye 365.

 

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer