Test af brugte Sejlbåde | X-50

X-50

26-08-2005 08:00 Christina26 Aug 2005 6:00 - prøvesejlads af troels lykke • FOTO Nico Martinez og Troels Lykke
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

Biler kan danskerne ikke lave. Det går meget bedre med både. Især dem fra X-Yachts. Og især X-50 Performance Crui-ser. Den frække sag får sejlerglæden helt op at ringe med linjer der kan sejle og med stor sejlføring og dyb køl. To af slagsen lå ud for IMS- og OL-klubben Club Real Nautico i Palma de Mallorca. En turudgave i populær kongeblå med rullebom fra FurlerBoom i Vejle, og en hvid mere racing-præget med en halv meter dybere og smallere tre meter køl og to tjekkede kulfiberrat fra Jefa Marine i Ishøj. Begge gennemgående racing-master på 24,5 meter fra John Mast, som med speciallavet beslag, ligner en designet kulfibermast. Kulfibermast fra Nordic Mast leveres mod merpris, forklarer designer fra X-Yachts Niels Jeppesen, som dukker op lige før vi tager på Middelhavet. Men flertallet af de 22 solgte X-50 både til sejlklar omkring seks millioner kroner leveres med alumast, der koster 800.000 mindre end en lettere kulfibermast.
”Med en lav køl på 2,5 meter ville jeg nu nok vælge en 900 kilo lettere kulfibermast, det gør båden mere stabil på hårdt kryds. Men alumasten er smuk som en kulfibermast,” siger Niels Jeppesen.
Tre lokale spaniere arbejdede på højtryk med at vaske og senere polere cockpit og få smurt spil og de krompolerede skylights, inden journalister fra Sverige, Danmark og Tyskland trådte om bord på de teakbelagte både - begge med rød-hvide flag på hækken. Det helt åbne cockpit ser godt ud, med god plads til rorsmand og taktiker agten for de to rat. Enten sidder man ude i siden og styrer og det gør man komfortabelt, hvor ticklers og genua kan ses, eller også står man op. Her er ikke en bænk lige bag roret. Et udtryk for at X-50 skal være operationel, hvis man vil sejle kapsejlads. Hækken kommer ikke helt ned med badetrin til vandet, men en badestige gør det let at komme op igen efter en dukkert. Badestigen er placeret nærmest skjult på sceptret på søgelænderet, hvor også det hydrauliske agterstag er sat. Så er det af vejen.
Vi valgte at være om bord på den hvide og mere racer-betonede udgave, hvor også Niels Jeppesen og verdens største sejlermagasin, tyske Yacht holdt til. Vinden var svag til at starte med, da vi med en snurrende 55 hk Volvo Penta gled ud på åbent hav. Selvfølgelig med foldepropel på, et sejldrev med en standard to-bladet Flex-O-Fold eller mod merpris en tre-bladet Flex-O-Fold eller Gori-foldepropel. Du ser sjældent en X-båd fra Haderslev med fast friktionsfyldt propel. Sejlertyper, der handler med X-Yachts er næppe personer, som ønsker at en billigere turbåd sejler fra dem. X-Yachts sælger drømme og i dem indgår farten over grunden, som et helt naturligt og forventeligt parameter.

Beslag lagt uden for teakdæk
Det samme gør designet og elegancen. Det vakuum-belagte teakdæk, uden en masse skruer, er rent uden smertefulde beslag for bare tæer. Her kan du ikke slå dine fødder om bord en varm sommerdag. Derfor er det brede teakdæk rykket 15 centimeter ind, for at gøre plads til sceptrene til søgelænderet på skrogflanken, men også plads til de seks foldbare Moorings-fortøjningsklamper, barbarhal-blokke og dæksler til vand- og dieseltanke. Når sprayhooden ikke bruges ligger den forsænket, så den understøtter det strømlinede dæk. Ankeret stikker heller ikke ud over stævnen, som et fremmed objekt. Næh, det er såmænd vippet ned under dæk. Og ankersystemet virkede da vi selv vippede det ud over stævnen. Selv bovpropellen er ikke bare lavet med et hul i stævnen, her sørger man for mindst mulig friktion, ved at der er lukket af til vandet. Rullen til genuaen er forsænket og udhalerlinen kører i styrbord side under dæk.
Også storskødet kører på speciel vis under dæk fra mast og løber tilbage ud i siden, hvor det hales med de elektroniske spil fra Andersen i Vejle. Storskødet er på den måde sat ude i fribordet til et elektrisk spil størrelse 58 st., hvor gasterne siddende fra cockpitkarmen let kan betjene det, samtidig med de ”bøffer” båden ned. Bomnedhal, bomudhal, fald m.m. - alt sammen i kostbart Spectra, kører elegant få centimeter nede i ruftaget. En detalje, som endnu ikke er kopieret af diverse fabriksbåde. Topfarten med Volvo Pentas 75 hestekræfter var på 9,02 knob, her var motorens omdrejninger 2900 pr. minut. En høj marchfart er 80 procent af de højeste omdrejninger, det giver 2300 omdrejninger og her var X-50’erens fart 8,40 knob.
”Det er en for høj marchfart til mig, den kan man ikke slappe af til,” for-klarede Niels Jeppesen smilende til Bådmagasinet og den tyske journalist, der samtidig lavede støjmålinger, der befandt sig i et trygt område. X-Yachts har nemlig støjisoleret deres motor med tungskum og blygummi og aluminiumsrammer. Motorrummet er i øvrigt med elektrisk ventilation for at undgå knaldgas.
Farten blev sænket til 1800 omdrej-ninger, hvor dieselforbruget, støj og stressniveauet er mindre, her blev tempoet målt til 7,55 knob over grunden. Søbrisen lod stadig vente på sig, men støjen fra bilerne langs den enorme Mallorca-havn med de kæmpe lystyachts, var for længst forsvundet.
Solen tittede mellem skyerne og søbrisen gik i gang. Vi satte 3DL-sejlene fra North Sails. Et komplet 3DL-stel med gennaker koster 325.300 kroner inkl. moms. Manuelt hev vi storsejlet op på et af de forreste spil, størrelse 46. Kort tid efter blev den høje, smalle 108 procents 3DL-fok rullet ud. Den lydløse fart var nu faldet til 6,35 knob i tre m/sek. med et relativt smalt skrog. Fotografen bad os sætte os ned i cockpittet og derefter tage ens X-Yachtsjakker på for at båden så godt ud på billeder. Det gjorde jeg, selvom det var en anelse for varmt til både jakke og redningsvest. Niels Jeppesen indrømmer at X-Yachts værner om deres eksklusive image og at billeder i magasinerne derfor skal se godt ud. En helikopter med en fotograf om bord, blev sendt på vingerne af X-Yachts dagen efter vi testede. 


 


Næsten 35 grader til vinden
Bådmagasinet får roret. Det er en drøm at holde på det luv kulfiberrat på kun 110 cm i diameter. Kulfiberrattet er ekstraudstyr til 17.000 kroner. Båden er let på roret, som på en 37 fods DS Matchracer. X-50’eren søger samtidig en anelse op mod vinden.
”Det skal den gøre,” siger Jeppesen. 
Rattet har meget direkte styring, for da jeg vender båden, skal jeg kun dreje rattet trekvart omgang før vi er på ny halse.
Den direkte styring er også meningen, forklarer Jeppesen.
”Det skal være lidt som med en rorpind, så har du mest føling og kontrol med båden,” mener han.
Vendevinkel bliver målt igen og igen. I den lette luft er vi oppe på 80 grader. Det går lige an. Da vinden øger til syv m/sek. er vendevinklen 75 grader. Dvs. at båden med den dybe, smalle bulbkøl, går lige over 35 grader til vinden og farten var da målt til 7,8 knob. 
”Den er blevet sejlet med otte knob på kryds og den skal kunne komme op på 8,2 knob. Og vi kan få vendevinklen ned på 70,” mener Jeppesen. I de syv m/sek. er der stadig ingen problemer med at holde rattet med fuld sejlføring. Hækstaget blev strammet og dermed forstaget, da masten, der er udviklet i samarbejde med X-Yachts’ chefingeniør Niels Ditmar, har en stor langskibs dybde og dermed stivhed. Noget som gør at masten med tre salingshorn ikke bø-jer på midten, når hækstaget hales. Og med en 1200 kilo stålramme, kan rod-riggen virkelig strammes mange ton op, så masten står stille i høj sø.
Den anden X-50’er med lavere køl og rullebom kan ikke følge os på kryds, de må starte motoren for at følge med da vi ligger helt tæt og kører fart mod hinanden. Kun da gennakeren på 194 kvadratmeter sættes, følges de to både med samme fart. Her målte vi hastig-heden til 10,1 knob på en halvvind, stadig i syv m/sek. Båden er i god balance selv med det store forsejl på næsten 200 kvadratmeter oppe, det dybe ror sørger for at man selv på skarp skæring ikke har problemer med at holde roret.
For en stund hoppede jeg over på den blå X-50’er med rullebom og korte-re køl. Efter kort tid ved roret savnede jeg det lette kulfiberrat, det virkede stivere og bedre end rattet i rustfri stål. Men den slags forkælede holdninger kan man ikke bruge til noget. Den blå X-50 var også tilpas luvgerrig. 

Ejer købte uden at have set båden 
Om bord var ejeren, en 69-årig pensioneret bankdirektør fra Spanien, Alejandro Albert. Hvorfor valgte du X-50’eren?, spurgte jeg den glade ejer som var på sin første tur i båden.
”Den ser godt ud, jeg købte den faktisk ud fra en tegning. Det var Niels Jeppesen som ringede og spurgte om jeg skulle have en X-50. Jeg sagde ja, for før havde jeg en X-442 og den var jeg glad for, alt virkede på den når jeg f.eks. sejlede fra Mallorca til Sardinien i 15 m/sek. og det kan jeg nu gøre i min X-50. Den sejler jo godt med et stort sejlplan, især storsejlet,” smiler Alejandro Albert ved roret, mens vi ligger på toppen af den anden X-50 i hvidt.
”Så er den med to rat, det passer mig fint,” siger køberen, der skal sejle X-50 med sin kone og nevø, samt en fast professionel skipper. Den danske importør i Spanien og X-base charterudlejer, Søren Holst-Thomsen, supplerer:
”Det er den bedste X-båd jeg har sejlet i til dato, den model vil holde i mindst 10 år, båden appellerer primært til kunder fra i slutningen af 30’erne og til i slutningen af 50’erne. Og med el-spil kan båden sagtens sejles af blot to mand. Og man skal huske på at en X-båd holder sin pris i mange år, man kan sammenligne båden med en Audi, de er lette og lavet af aluminium og er sporty.”
Vi kan så supplere med at båden kan bruges til at sejle en tur Jorden rundt eller en rask kapsejlads under sejlad-serne Fyn- eller Sjælland Rundt - hvis man altså har 6,5 mio. kroner til en X-50, der er godkendt til havgående sejlads for 12 personer. 
Båden har allerede vist at den kan begå sig blandt konkurrenterne. Det skete i Pirelli Cup under IRC-reglen, hvor den på mål vandt blandt 49 både. Endnu er ingen X-50 solgt til Danmark.


 

 

Klassisk kahyt med kostbare detaljer

 

 
”Vi er gået tilbage til rette, enkle linjer i kahytten,” siger Niels Jeppesen, th., der selv går meget op i bådens indretning og finish.


Cd’en spiller da vi første gang træder ned i X-50’eren. Selvfølgelig er der cd-afspiller i en så stor luksuriøs sejlbåd. Opvaskemaskine er der også, placeret fremme i styrbord side foran det langs-gående pantry. Bordpladen ligner lys, tung hightech granit, men X-Yachts bruger lettere venylester gelcoat, lagt ned i gelcoaten. En støbning, der går op og fæstner på teakkanten. ”Det er sådan en detalje vi er stolte af, for det gør bordet langtidsholdbart, også at køkkenvaskene er forsænket,” siger Niels Jeppesen. 
Båden har et klassisk design, X-Yachts er gået væk fra de mere buede løsninger i salonen. Og pladsen er prioriteret højest i forkahyt og salonen. 
”Vi har lavet designet enkelt med rette linjer,” siger Niels Jeppesen.
Ståhøjden i de to agterkahytter, to toiletter, salonen og forkahytten er på 1,95 meter. Køjernes længde er alle på to meter. I salonen målte vi køjen til 2,55 meter lang og 0,60 meter bred. Forkøjen i skippers kahyt er 1,50 meter på det bredeste sted. Koldskumshynderne kan let komme af med fugt, da lamelbunde er standard. Niels Jeppesen går og peger detaljerne ud. Han vil være sikker på at journalisterne fanger detaljerne, som designerne hjemme i Hader-slev har brugt mange, mange timer på. Mens vi sejlede maks. fart for motor hørte vi ikke unødige raslelyde. Og slet ikke fra dekorerede plywood-plader på dørken, de er nemlig i mindre sektioner boltet fast med gummidutter under. I de fleste andre turbåde, der koster det halve, kan man opleve knirkende dørke. Skylights har ocean-gardiner med myggenet.
Teak-apteringen i den lyse kahyt er til et 11-tal. Lakeringen er flot og ved nær-mere eftersyn og ved at hive i låger og skabe, jamen så virker det bare. Også om ti år. El-installationerne er placeret i en vandtæt glasfiberkasse, så der ikke kan sive vand ind. Sådanne detaljer har få andre både. For at undgå korrosion er ledningerne i hele båden, som ses i flyindustrien. En central løftestrop bliver også vist under dørken, hvor vi også finder den 1200 kilo stålramme, der binder rig og køl sammen. En obligatorisk X-Yachts ting, som giver bådejerne vished for at køl og rig bliver om bord. Det gør skroget også i sandwich-kontruktion med biaxeale måtter, hvor styrken er stærkest under vandlinjen og mest fremme i skroget.

Designer Niels Jeppesen: Vi skal tydeliggøre vores kvalitet
Det giver altid respekt når selve ejeren og designeren møder op til en test. Det gjorde Niels Jeppesen, da journalister fra bådbladene fra Europa testede X-50. Det er nu ikke kun journalister, som Jeppesen taler med, han har også mange samtaler med kunder, der vil høre ordene fra X-Yachts mest omtalte person. Firmaet ledes i dag af den 52-årige Lars Netterstrøm, som X-Yachts-ejerne Niels Jeppesen, Lars Jeppesen og Birger Hansen kender fra X-79 tiden i 80’erne.
”Vi kunne ikke udvikle os uden en ny direktør, der så på tingene med friske øjne. Netterstrøm siger bl.a. at vi skal tydeliggøre vores kvalitet overfor sådanne nogen som jer, så folk kan forstå hvorfor vores både koster mere end andre. Det kan godt være vi røber detaljer, som andre værfter efterligner, men så må vi udvikle os endnu mere. Vi slås ikke på prisen,” siger Niels Jeppesen. X-Yachts omsætning stiger i år fra 250 mio. kr. til 300. De seneste år har været dyre for firmaet, der har sat en ny serie i produktion. To nye 2500 kvm montagehaller er bygget i Haderslev. Firmaet har i dag 170 ansatte, heraf ni på tegnestuen.

Hvem er jeres største konkurrenter?
”Grand Soleil er en af dem,” siger Niels Jeppesen, der ikke afviser at Nautor Swan også er en af modstanderne på markedet.

I bruger mange danske produkter på jeres både, som John Mast, Nordic Mast, FurlerBoom, Gesten Bådaptering, Andersen og Jefa Marine. Hvorfor gør I det?
”Fordi det er let at samle firmaerne hurtigt med de korte afstande. F.eks. kender vi Stig Jensen fra X-79 dagene og John og Steen Christensen fra John Mast kan lave de produkter vi ønsker i et tæt samarbejde med os,” siger 49-årige Niels Jeppesen. 
X-Yachts sender snart en X-35 One De-sign på markedet. En IMX-70 i kulfiber er støbt i England og bygges færdig i Danmark. En X-55 er næste skud på stammen, og forventes på markedet i 2006. I forvejen findes X-37, X-40, X-43, X-46.



+ Elegant dæk
+ Flotte skroglinjer
+ Høj finish om læ
+ Fantastiske sejlegenskaber

- 5,2 mio. kr.er mange penge

X-50
Totallængde/vandlinje: 15,24/13,14 m
Bredde/dybgang: 4,28/3,0 m
Vægt/køl: 12,4/4,9 t
Kølprocent: 39 %
Mastehøjde: Over vand 24,5 m
Rig og sejl: Storsejl 77 kvm.Rullegenua 1: 77,9 kvm. Spiler 194,4 kvm.
Motor: Volvo m.sejldrev 75 hk
Brændstoftank: 240 l
Vandtank: 450 l
Fækalietank:70 l agtertoiletter/50 l owner’s toilet
Pris i alt: 5.244.750 kr.Uden ekstraudstyr, inkl. moms ab værft
Værft: X-Yachts, Haderslev


Ekstraudstyr m. moms:
Elektriske ankerspil: Standard
Agterstagsstrammer: Standard
Springklampe: Standard
Sprayhood: Standard
North Sails 3DL:
Storsejl: 156.790 kr. 
Furling genua: 127.460 kr.
GPS: 10.830 kr.
Teak i cockpit: Standard
Log og ekkolod: Standard
Vindmåler: Standard
Kulfiberrat: (to stk.) 37.465 kr.
Batterilader: Standard
Autopilot: 44.000 kr.
Landstrøm: m.F-1 Standard
220 volt stikdåse: Standard
12 volt stik: Standard
Anker/kæde: 20 kg, 25 m x 10 mm Standard 
Fender/holdere: 4 stk. standard, ingen holdere
Bundmaling: 49.025 kr.
Stik til fækalietank: Inkl. når tank bestilles
Klargøring/sættes i vand: 18.300 kr.
Oliefyr: 38.850 kr. 
Trykvandssystem: Standard
Varmtvands-beholder: Standard
Cockpit-bruser: 4560 kr.
Ekstraudstyr: i alt 487.280 kr.
Komfortpris: 5.732.030 kr.

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer